• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Varför då?
Det finns inget som säger att alla fordon skall ha samma ”rättigheter”. Det är som att killen/tjejen som kör tradare skall ha rätt att ta lastbilen till varuhuset. Han skall ju inte lasta något, bara köpa mjölk.

Fordon är olika och har ofta olika användningsområden. Regler och skyltar kommer många gånger till för att försöka kontrollera hur dessa (miss)brukas.
Eftersom vi förökar oss som kaniner och även sprider ut oss överallt får vi nog börja vänja oss vid att regler bara riktade mot gruppen husbilar blir vanligare och vanligare.

När det gäller möjligheten att ta sig fram eller parkera med husbil har vi troligen inget positivt att se fram emot.
Det tråkigaste är att vi inte kan skylla det på någon annan..:(
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

"Varför då?
Det finns inget som säger att alla fordon skall ha samma ”rättigheter”. Det är som att killen/tjejen som kör tradare skall ha rätt att ta lastbilen till varuhuset. Han skall ju inte lasta något, bara köpa mjölk. "

Samma rättigheter för samma fordonsslag, enl mig.
En lastbil är en lastbil, medans vi åker omkring i en personbil( kl2), viss skillnad.

Förresten varför ska inte en lastbilschaffis få handla sin mjölk som alla andra?

Hejs
Claes 105
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

....Samma rättigheter för samma fordonsslag, enl mig.
En lastbil är en lastbil, medans vi åker omkring i en personbil( kl2), viss skillnad.

Förresten varför ska inte en lastbilschaffis få handla sin mjölk som alla andra?

Hejs
Claes 105

Nja, en husbil är en husbil och inte en vanlig personbil. Husbilen är byggd för att campa med. Det är ju ingen självklarhet att man alltid skall kunna komma fram och kunna parkera på alla platser som en vanlig personbil har tillgång till.

Precis som lastbilschauffören accepterar att en parkering för personbilar utanför varuhuset ofta inte tillåter att långtradare kör in där och parkerar. Parkeringsplatsen är helt enkelt inte avsedd för den typen av fordon och vad dom normalt används till. Även om chaffisen sen bara tänkte använda lastbilen för handla lite mjölk.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Husbilen är byggd för att campa med.


Tyvärr är det många som sitter fast i den uppfattningen.
Det gjorde jag också första året med husbil.
Tills jag upptäckte att det faktiskt gick att parkera med den också.
Och efter det har jag aldrig haft några problem att komma till där jag vill handla.
Det gäller att välja parkering med omsorg, till exempel som man väljer livskamrat.:)
Inte den lättaste, men gärna lite svårare men absolut inte den omöjliga.

För övrigt en eloge till Lidl som i Portugal har gett oss egna parkeringar till husbilarna vid en del av deras butiker.

Krister.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Nja, en husbil är en husbil och inte en vanlig personbil. Husbilen är byggd för att campa med. Det är ju ingen självklarhet att man alltid skall kunna komma fram och kunna parkera på alla platser som en vanlig personbil har tillgång till.

Precis som lastbilschauffören accepterar att en parkering för personbilar utanför varuhuset ofta inte tillåter att långtradare kör in där och parkerar. Parkeringsplatsen är helt enkelt inte avsedd för den typen av fordon och vad dom normalt används till. Även om chaffisen sen bara tänkte använda lastbilen för handla lite mjölk.

Hävdar fortfarande att jag har rätt att parkera min personbilsregistrerade så kallade " husbil" på personbilsparkering, så länge detta görs enl GÄLLANDE P-REGLER.

Att du fortfarande jämför med det du kallar " långtradare" dvs LASTBIL har jag lite svårt att förstå, då det är ett fordonsslag som inte får parkera på personbilsskyltade P platser.

Tycker att man ska gå på de lagar o regler som finns, o inte hitta på egna.
Har gjort så i över 40 år med husbil, o tänker fortsätta med det.........

Hejs
Claes 105
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Campare tar över P platser...

Jag tror inte att någon P-vakt hänger upp sig på vad det är för typ av bil som är parkerad så länge fordonet ryms inom rutan. Det krävs förmodligen en tilläggstavla om vissa grupper skall utestängas. Jag har en Chevavan (lätt lastbil) som precis går in på en plats, har aldrig fått P-böter för den.
Åke:)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Hävdar fortfarande att jag har rätt att parkera min personbilsregistrerade så kallade " husbil" på personbilsparkering, så länge detta görs enl GÄLLANDE P-REGLER.

Att du fortfarande jämför med det du kallar " långtradare" dvs LASTBIL har jag lite svårt att förstå, då det är ett fordonsslag som inte får parkera på personbilsskyltade P platser.

Tycker att man ska gå på de lagar o regler som finns, o inte hitta på egna.
Har gjort så i över 40 år med husbil, o tänker fortsätta med det.........

Hejs
Claes 105

Jag tror du missförstår mig

Jag har aldrig hävdat att man idag inte får parkera sin husbil på en personbilsparkering. Det finns ju som du säger parkeringsregler som bestämmer vad som gäller. Det är bara att parkera på 

Det jag ville få fram var den förändring vi ser komma och att husbilarna mer och mer bryts ut som fordonsgrupp och får egna regler på parkeringarna.
Därför också parallellen med långtradare där vi redan idag inte tycker det är speciellt konstigt eller ens orättvist att dom inte har samma ”rättigheter” att komma till och parkera oavsett vad dom har för ärende med sitt fordon. Dom har ju, precis som husbilarna börjar få, andra regler.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Förmodligen blir allt mycket värre innan det blir bättre. Man får vara beredd att under högsäsong inte besöka folktäta platser med sin husbil. För mig betyder det inget, då jag gillar inte stora folkmängder eller turistfällor. Inte värme heller. Så för mig blir Juli - Augusti lågsäsong, möjligen Norrland eller Norska fjordar?
Annars tycker jag att promlemet är att HB åkare kan inte skilja mellan Camping och Parkering. Skall man stanna flera dagar och huvudsakligen vistas i eller nära sin husbil, så är det Camping sett från sidan. Varför kan inte dessa personer söka sig till en campingplats som är avsedd för längre vistelser? Ställplatser är en mellanstation tänkt för 1 eller 2 dygns vila och rekreation, tömma tankar och fylla vatten. P plats är bara för parkering medans man uträttar ärende eller gör någon besök. Så har det alltid varit och så uppfattas det av alla andra som inte har husbil och därför gör sina egna tolkningar...
Jag såg förresten i Askersund nu i helgen nya "toppnoteringar" av fullständigt hänsynslöst pakering av två modell större husbilar i 8 meters klassen. De hade parkerat mitt i hamnen på snedställda personbilsplatser efter varandra! De lyckades lägga beslag på inte mindre än 8 P platser! De verkade dessutom vara glada att hitta så centrala platser....
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

"Jag såg förresten i Askersund nu i helgen nya "toppnoteringar" av fullständigt hänsynslöst pakering av två modell större husbilar i 8 meters klassen. De hade parkerat mitt i hamnen på snedställda personbilsplatser efter varandra! De lyckades lägga beslag på inte mindre än 8 P platser! De verkade dessutom vara glada att hitta så centrala platser...."

Ett solklart fall av felparkering, borde bestraffas.

Det är såna här egoister som förstör för oss alla andra som försöker parkera enligt gällande regler.

Hejs
Claes 105
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Campare tar över P platser...

Med vår heminredda husbil är vi nu inne på 21:a året med många upplevelser och och spännande resor på kontinenten. Vi har alltid fyllt på kylskåpet då vi hittat en butik med rejäla parkeringsplatser. Sådana stora köpcentra finns överallt i närheten av större städer och orter. Vi har aldrig upplevt några problem med att parkera. Bilen är nästan 7 m lång. Vi ställer oss naturligtvis längst bort på parkeringarna så att vi inte hindrar småbilarna.

Med välfyllt kylskåp drar vi vidare för att småningom småningom hitta ett lugnt ställe att stå på och sova.

Vi har aldrig i vår vildaste fantasi fått idén att ställa oss på en parkeringsruta någonstans för att få en lugn natts sömn. Vi har stolar och bord med oss och en markis att rulla ut.

Vi har naturligtvis alltid valt en campingplats. Det betyder inte att vi har missat spännande ställen att stanna på under resan. På morgonen har vi tömt kassett och vår stora avfallstankar. Vi behövde därför inte inleda nästa dags resa med ett intensivt letande efter tömningsmöjligheter.

Jag menar inte att alla skall göra som vi har gjort. Men det kan rekommenderas om man vill ha både den fria rörligheten och möjlighet att sitta ute i kvällningen vid medförda bord och stolar.

:mcride:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Låt mig nu få förklara hur situationen ser ut för vissa! Jag ställer av min personbil i April och I registrerar den i November! Under hela "sommar" halvåret har jag bara detta fordon! Jag tar inre upp mer än en parkerings plats när jag parkerar! Jag breder aldrig ut mig på en parkering som om det var en ställplats/campingplats! Jag följer lagarna om parkering terängkörning och annat! Jag följer alltid ordningsföreskrifter och tilläggstavlor! Varför ska jag hålla mig borta från parkeringarna??????
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Vi övernattar relativt ofta på parkeringsplatser av olika slag, vi kommer på kvällen och kör på morgonen. Om inget annat är föreskrivet genom tilläggsskytltning så är det 24 timmars regeln som gäller.
Skulle vi stanna ett par dagar så blir det någon camping eller ställplats.
Vid fyra tillfällen i år har vi gjort en övernattning på camping / ställplats, två på ställplats och två på camping.
Den billigaste ställplatsen kostade 200kr och den var utan någon som helst service, den billigaste campingen kostade 80kr och där kunde vi fylla vatten.
Med prisutvecklingen ställplatserna fått så har de blivit helt ointressanta för en enkel övernattning att det ibland saknas service gör inget för det är inget vi behöver. Men att betala 200kr och uppåt för att del av en vanlig parkeringsplats eller grusplan kallas för ställplats är inget som vi längre ställer upp på. Då kan man lika gärna stå på en vanlig parkering.
 
Toppen