• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Vad skall man säga? Det är vilda vestern där ute. Synd för vi får alla ta konsekvenserna. Mer förbud. Jag är också så gammaldags att det tar emot att strunta i förbuden, så min värld krymper.

Av inläggen att bedöma så tror jag att mer parten av syndare är nybörjare och beter sig därför svinaktigt. Jag har mer förståelse för de yngre nybörjare, säg upptill 40 år, men tyvärr är många klart över de femtio. Vithåriga svinpälsar är bara sorliga och för dem är hoppet nog ute. Jag inbillar mig någonstans att ju mer man åker med husbil, ju mer ser man. Även sådant som inte är positivt. När man väl noterar irritationsmomenten så krävs bra skruvat sinne att göra samma dumhet själv. Viss flockmentalitet kan jag också skönja. Stollarna åker ofta i grupp, kanske två eller tre bilar. Ena stollen säger att här blir det bra, och de andra nickar. Inga ytterligare kommentarer och nu skall det mysas, markisen ut och grillen fram. Lite "matdryck" och där rök det sista omdömet. Jag tror dock att många av dem får en eftertanke så småningom. Var det nu så represantivt med allsång klockan två på natten i Ulricehamns bostadsområdets P plats? Eller där vid reningsverket? De boende verkade faktiskt något sura och hälsade inte på morgonen när man rastade hunden mot deras brevlåda....

Jag tror vi som klubb kan påverka attityder fast många ännu inte är med i vårt klubb. Sådant sprider sig, beteende kodex. Men jag tycker inte man kan som privat person tillrättavisa vuxna personer mitt i festen. Är nog kontraproduktivt. Som avslutningsfras för hädelsen, kom med i HBK!!!

Nähej, man får nog vara lite mer subtil med sin budskap. Lite som i jobbet då man planterade bra ider hos sin chef och fick sedan höra om dem efter två veckor som hans egna. Huvudsaken då och nu är att tillvaron blir bättre....;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Ett förslag;

"BigSpenders veckokrönika"

Du och jag har haft våra duster i diverse trådar, men jag har sagt det förr och säger det igen.... Du är en frisk fläkt i HBK!

Skulle vara trevligt om du hade din egen rubrik och t.ex. en gång i veckan berättade om sakernas tillstånd i världen och i synnerhet när det gäller vårt fritidsintresse, husbilen.

Din penna är vass, sylvass, humorn finns där och du är härligt O-PK, opolitiskt korrekt.

TommyD
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Hmm, vecko krönika? Blir ingen bra. Forumet är inte mogen för det. Det är ju kanska uppenbart att mina åsikter är något krhmum, "radikala"..

Saken är den att jag har haft ovanligt mycket tid över och blivit ovän med en vän för tillfället. Om jag var för ärlig eller oärlig minns jag inte, men det ordnar upp sig. Då kan vi åter igen helt ocensurerat lösa världsproblem kanske med samma stil som han herr Trump, eller allas vår Wallström. Konstigt förresten att de får inte i gång ett krig värre än det i Syrien eller i Ukraina...
Om man är politiskt korrekt så har man förmodligen redan handen i syltburken eller så vill man gärna dithän. Men bristen av ambitioner, lite bekvämlighet och en smula realism gör att vissa trivs bra som baksätesförare. Om det sedan orsakar en och annan literärt rikoschett med huvudbry som följd, sover jag inte dåligt för det....

Fö. vill jag tacka dig för flera bra trådar, som jag har stökat till...;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Märkligt detta, i tråden om Mora var det helt ok hos många att
strunta i både markägagaren o förbudsskyldar, men nu värkar det vara
ett annat ljud i ........
Tommy R
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campare tar över P platser...

Håller helt med dig där Tommy Det finns en kvasi debatt på forumet. I en tråd uppmanas man att strunta i befintlig skyltningen då den inte ses som juridiskt korrekt. Trots att alla så klart förstår budskapet.
I nästa tråd hängs man ut om man gör något ända fel utanför husbilens parkeringsruta !
I bägge fallen är jag dock pessimistisk o tro att bägge kommer att på skynda processen att få fram en korrekt husbilsskyltning.
Frågan är bara vill vi ha den? För den kommer att vi kommer o möta 10 falt mer gånger än vi gör idag o då i kombination med förbudsskyltar. :mad::mad:
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Kvasidebatt kanske man kan kalla den. Eller kanske o paradoxernas forum. En stunden ropar några på ordning och reda och förfasar sig över mindre lyckade parkeringar. Andra gånger vill en del, ibland samma personer, inte ha tydliga regler som alla kan förstå och kan leda till lagföring, i syfte att komma åt de värsta felbeteendena. Det är en paradox eller är det dolda agendor. Vill en del kunna ha ett "mygelutrymme" i en vid gråzon?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Campare tar över P platser...

Undrar om fler enkla centrumnära platser är lösningen?
Står just nu i Hässleholm på de av kommunen iordningställda platserna och vi är helt ensamma och det är ofta så på de mindre attraktiva ställen vi besökt.
Det kostar visserligen 36:- för ett dygn utan service men man är väldigt nära centrum.
Min erfarenhet är att det behövs många nya fullsevice campingar centralt i alla orter och dessa behöver nog vara gratis eller betala för att vi ska bevärdiga oss med att stanna på dessa orter!
Eller vad är det vi efterfrågar?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Campare tar över P platser...

De flesta inlägg som kommer in här skrivs det hur jävligt och illa andra gör när dom stannat sin husbil eller husvagn, är det någon som knallat fram till dom och sagt till att dom beter sig illa?
Så länge det bara skrivs här om det så skiter 90% av alla andra i det då dom inte är med i HBK och inte heller kan läsa om det.
Själv har vi valt Norrland där lyser detta med sin frånvaro och alla får plats.

/Pelle
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Vi åker också i norrland på sommaren. Det har börjat komma
upp förbud där också. Ex i Arvidsjaur gick det att övernatta
bredvid gamla turistbyrån numera är det bara dagparkering.
Men det finns fortfarande många pärlor norr om Dalälven.
HaDe Hasse
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Det sämsta tycker jag är osäkerheten , får jag stå här eller inte? Bättre med platser som är skyltade tydligt , ja eller nej.

Bästa bortkörningen ! Vi stod lagligt. Hej jag vill bara varna dig att på denna platsen kommer stökiga ungdomar på kvällen , förra veckan brände de en bil.

Vem står kvar efter detta budskap och kontrollerar om det är sant?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Om en markägare sätter upp en skylt om campingförbud
då menar han nog allt från tält till husbil.
Tycker att vi alla skall respektera detta.
Tommy R

Tänk om världen vore så enkel. Problemen uppstår på platser där till markägaren vill att man kan övernatta där kommunen förbjuder, exempelvis Skummelövsstrand, eller där markägaren och kommunen vill att man kan övernatta men länsstyrelsen förbjuder. Och om markägaren erbjuder parkeringen, får man sova i husbilen eller ska markägaren bestämma vad man får göra i husbilen, och vem ska kontrollera detta? Sen har vi detta med allemansrätten. Ska vi skrota den och låta markägaren bestämma vad man får göra på dennes mark och vilka? Om man parkerat husbilen efter en väg, ska markägaren få bestämma att man då inte ska få ställa ut några stolar och ta en fika?.....Så har vi problemet om vad är camping?
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Det är en delikat fråga, det här med parkering eller camping. Jag gillar ju inte folkträngsel eller värme i överdoser, så jag åker nästan ingenting under Juli - Augusti då belastning är som störst. Det är stor skillnad tex. i västkustens alla pärlor under Juli eller i september. Riktigt utsatta orter där de lokala blir närapå utbrända, är bäst att besöka under April - Maj. Men de där förbudsskyltarna blir lätt permanenta, och det är provocerande i sig att ignorera dessa även under lågsäsong.

Allt är mycket lättare om man är på väg någonstans och skall bara stanna och vila. Förmodligen sker detta relativt sent på kvällen och eftersom man är ute efter vila, så väljer man en lugn plats. På morgonen är man tidigt uppe med hunden och sedan fortsätter färden. De flesta boende i närheten har inte ens noterat din närvaro.
Problemet uppstår när man är ute och "slår ihjäl tid", eller semester scannar på en ort där man trivs under högsäsongen. Kanske träffar man andra bekanta husbilsåkare också och bildar en grupp. Det är då man syns och orsakar irritation - med rätta. Jag har ingen annan råd än att man bör söka en ställplats och där bete sig lite dämpad med de begränsningar som ställplats medför, eller söka sig till Camping där man kan bre ut sig ordentligt med all service. Problemt där blir ofta avståndet till centrum eller köpcentra. Cykel? Moppe? Buss? Finns många lösningar...
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Campare tar över P platser...

Läste nyligen I en tidningsartikel om situationen och på frågan från reportern om han inte var rädd för p-böter. Blev svaret Nej en p-bot eller två är inräknat i semester budgetten. Har man den inställningen är det ju inte konstigt att det ser ut som det gör på visa ställen.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Campare tar över P platser...

Jeg er helt enig, og det er derfor at flere og flere byer, bla i Danmark,
Forbyder husbiler at overnatte på p pladser

Der er vores egen skyld.

Flemming

Jag är ledsen men där finns ingen möjlighet att hindra övernattning på en P plats i Danmark om det är Offentlig p plats med blå skyltning enligt lågan. kolla detta länk Misforståelser omkring parkering og overnatning i autocampere
Men man skall passa sig for ett svart P skylt då det är en privat parkering. regelverk skall synas tillsammans med P skylt.
Så äkta er för ett vit P på sort backgrund där är det den som äger P platsen som beslutar regelverket. och dom har rätt at skriva ut en avgift for felparkering.
Regelverket skall vara uppslagen så man kan läsa det.
 

Bilagor

  • svart p.png
    svart p.png
    10,8 KB · Visningar: 1.121
  • Blå P.jpg
    Blå P.jpg
    35,8 KB · Visningar: 1.113
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Campare tar över P platser...

Varför kan inte försäljarna ge en broschyr om vet och ettoket vid försäljning?

Behöver du en sådan?

Inte?

Tänkte väl det, inte du men alla andra? Undrar vad dom där alla andra skulle säga på direkt fråga? Det här är förstås inte riktat mot dig, utan det handlar om att det alltid är dom där andra, som behöver tillrättaföras. Det kanske behövs men för det mesta vet dom nog själva vad som gäller. Kan man inte stå ut med fel man ser så är det nog enklast att ta ett snack med vederbörande.

Lite eftertanke och koll så man inte ställer till det för andra brukar väl räcka rätt långt. Sen finns det ju parkeringsregler också och dom borde man ju vara bekant med om man nu har körkort. Behöver dom fräschas upp rekommenderas Transportstyrelsens hemsida. Det är dom reglerna som gäller!
 
Toppen