• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campare tar över P platser...

F

F.d. 29954

Guest
Var ute en runda med husbilen nu i veckan. Åkte Mariestad - Jönköping - Ullared - Falkenberg - Halmstad - Varberg - Borås - Ulricehamn - Mariestad.

Många husbilar ute. Samma sak överallt där möjlighet för gratisparkering finns. Husbilarna kommer i gäng och börjar bre ut sig. Det tar över P platser för boende och sätter tom. mattor ute mellan bilarna och dukar för middag. Bägge markiserna är utrullade. I returresan ser jag att de är fortfarande kvar. Jag förväntar mig att sådant beteende har sina konsekvenser. Nästa år finns där säkert ett förbudsskylt som överallt i Falkenberg mm högfrekventa ställen, för att inte tala om Ullared. Hela västkusten är numera förstörd. Utlänska husbilar gör inte på samma sätt. De börjar inte campa på parkeringar och stanna i dagar, fast det är gratis parkering.

Det här beteendet blir bara vanligare och vanligare. Jag undrar varför kan de inte åka till en campingplats då de vill bre ut sig med sina stolar och bord och stanna flera dagar?
Vi andra, kanske normala husbilsåkare, som är på väg någonstans och vill bara stanna för en fika, får svårare och svårare att hitta vettiga platser då man möter dessa förbudsskyltar överallt. Många tycker att husbilsåkare är en plåga för de boende då de tar över P platserna. Vi blir snart bemötta på samma sätt som asfaltläggare i sina vita skåpbilar om inte folk skärper sig. Jag hade sådan lust att ta bilder av några jätte husbilar i Ulricehamn som lagt beslag på halva parkeringen, men undrar mot vilka regler man skulle bryta emot om man publicerade dem här i forumet så ni ser eländet och kanske känner igen bilarna också....
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Är lite kluven men tror ändå att det vore bra om man fotograferar/publicerar dylikt beteende så det åtminstone blir någon form av konsekvens. Om någon/några pga detta ändrar sitt beteende så är det positivt. Annars blir det att vi alla kommer få ett kollektiv bestraffning i form av allehanda olika förbud.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Campare tar över P platser...

I princip håller jag med.

Men, hur många % av Svenska husbilsåkare läser dessa forum....?
Vi är i extrem minoritet , så nyttan av att publicera foton av vad någon tycker är ett felaktigt beteende är liten.

Jag förutsätter att beteendet som beskrivs av trådskaparen är lagligt.

Om det beskrivna beteendet inte är lagligt, har vi en myndighet som hanterar lagbrott, DVS polisanmäl om det inte är lagligt.

Om det är lagligt, då får vi som kollektiv ta konsekvenserna av att "allt skall vara gratis". Det beskrivna beteendet kommer att bli olagligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

@Bigspender

Jag tror inte enbart förbudsskyltar kommer att lösa "problemen", ärligt hur många bryr sig i skyltar och parkeringsregler, då måste det även till ett parkeringsföretag som ivrigt delar ut kontrollavgifter, först då kanske husbilsfolket ändrar sitt beteende.
Låga infartsbommar kan säkert också hjälpa till att få bort husbilar.

Polisen bryr sig inte i sådana här "simpla ärenden" punkt
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Jag håller med. När jag började åka husbil, första tiden med gammal folkabuss under början av 70-talet, var det enkelt att övernatta och parkera på p-platser överallt i hela Europa inklusive Sverige. Idag är det svårt p g a att antalet husbilar har ökat och att många inte respekterar regler för parkering utan breder ut sig som om de vore på campingplatser. Skärpning!
Elisabeth
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

I princip håller jag med.

Men, hur många % av Svenska husbilsåkare läser dessa forum....?
Vi är i extrem minoritet , så nyttan av att publicera foton av vad någon tycker är ett felaktigt beteende är liten.

Jag förutsätter att beteendet som beskrivs av trådskaparen är lagligt.

Om det beskrivna beteendet inte är lagligt, har vi en myndighet som hanterar lagbrott, DVS polisanmäl om det inte är lagligt.

Om det är lagligt, då får vi som kollektiv ta konsekvenserna av att "allt skall vara gratis". Det beskrivna beteendet kommer att bli olagligt.

Michael har en poäng, i att vi trots allt är väldigt få som är med i HBK och därmed ser debatten om den explosiva ökningen utav husbilar och konsekvenserna.

I sommar har jag i princip, varje dag gått ner till vår kommunala ställplats på Skeppsbron här i Gävle. Hjälpt till lite när det kommit besökare och pratat med husbilsägarna. Till min stora förvåning så är det mycket sällan jag träffat någon som är medlem i HBK, eller ens känner till vår existensen av vår eminenta klubb!

Synd. Tror att man här blir varse om att vi här har ett problem redan idag och som BigSpender beskriver det, kommer det att bli ännu svårare i framtiden om vi inte själva slutar att provocera och i onödan störa de fast boende på orten.

Tror att det skulle vara på sin plats att vi i HBK gjorde en kraftansamling för att öka medlemsantalet i klubben och att vi kom fram till en gemensam uppträdandepolicy. Ingen "pekpinne-så-här-måste-du-göra-för.annars....".

Utan några enkla regler som en majoritet utav oss kan stå bakom och leva efter. Något i stil med den miljöpolicy som vi redan har antagit.

Självklart inget "Columbi ägg", men kanske något som vi har med oss och kanske funderar en extra gång när vi tänker ta ut middagsbordet på stans torg.

Så, hur blir vi då flera medlemmar i HBK? :)

TommyD
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Det blir problem.
Husbilens smidighet (i varje fall de mindre) och lätthanterlighet blir samtidigt dess förbannelse om vi inte sköter det klokt. Vi stannar också över natt på parkering eller längs någon gata men försöker att vara så anonym och osynlig som möjligt, det är enda chansen för oss att ha den frihet som vårt fantastiska mobila hem ger möjlighet till.
Hälsning
Jan
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Inlägget synnerligen relevant och viktigt.

Vi har uppfattat exakt detsamma och det omfattar inte bara p-platser utan även rena ställplatser.
Vissa av oss tycks tro eller uppfatta det som en rättighet att ta plats och klä in sitt revir
MEN faktum är att vi har i grunden stora förpliktelser i vår rörelse på hjul.

Vår skyldigheter överstiger det mesta och vi har att visa största hänsyn oavsett var vi rör oss.
Vi har ju att förvalta ett arv till framtida HB-åkare så att inte irritation och förbud slutligen gör
vårt gemensamma stora intresse omöjligt. Det kan ju faktiskt bli konsekvensen av ett alltför
vidlyftigt beteende av ett fåtal.

Jag gissar att man kanske inte reflekterar över sitt utbredande och att det förhoppningsvis kan uppfattas
som värdefullt om någon visar civilkurage och på ett enkelt och bra sätt gör det tydligt utan
att ta på sig polis-rollen.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Campare tar över P platser...

Det är därför vi slutat köra söderut till Spanien Portugal.
Bild från Fuengirola Feriaplatsen
På Feriaplatsens parkering (Elipsen) brukar det vara 10 husbilar för 4 år sedan, i år var det 65 st husbilar på samma plats.
Ingen eller liten plats för personbilar.
Fyrkanten visar marknadsplatsen som den ser ut tis/lör.

Funkan.jpg


Jojje
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Jag håller helt med, denna typ av beteende tar bort glädjen med husbilsåkandet och jag förstår att dom boende blir förbaskade.
Vi tänker åka norrut i Sverige nu, ska bli intressant att se om det är likadant där.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Samma sak i Ystad och Reningsverket. För några år sedan var det aldrig fullt där, inte ens under den stora semestermånaden. Nu är det mer än fullt. Men det betyder inte att det är så många fler husbilar som parkerat utan snarare på att de som står där till stor del verkar vara egoister som brer ut sig och tar upp precis så stor plats att det blir mycket trångt att parkera emellan dem. Därmed är det åtskilliga som får köra vidare utan att ha fått plats.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Ja, då har jag varit på min dagliga hundpromenad med Alice, som vanligt passerade vi vår kommunala ställplats nere på Skeppsbron här i Gävle.

Som jag berättat om i andra trådar, så hade vi två gratis ställplatser, där t.o.m. elen är gratis. Skrev till kommunen i juni och föreslog att man skulle göra flera platser tillgängliga för husbilar genom att ta bort skyltarna som sa att de övriga platserna var förhyrda.

Redan dagen efter var tilläggsskyltarna borttagna och det blev fritt fram för husbilarna att parkera där, eftersom det inte finns några markeringar. Det har varit populärt och det står mellan 5 - 12 bilar där varje natt.

Två av platserna är i alla fall markerade "privat" och alla övriga är det fritt att parkera på.

Just nu står det 5 bilar där nere, två svenska, en tysk, en norsk och en från Nederländerna.

Bilen från Nederländerna har av någon outgrundlig orsak ställt sig diagonalt över tre platser, nu spelar det ingen roll idag eftersom det finns tomma platser, men det ser konstigt och omotiverat ut.

Men rekordet tar en av de svenska bilarna.

Som jag skrev så är två (2) av kanske 70 platser som är reserverade. Det är tydligt markerat med en skylt där det klart och tydligt klart står "PRIVAT", på staketet framför.

IMG_2040.JPG

Det finns massor av tomma platser, men den här bilen har alltså parkerat/campat mitt i mellan de två reserverade platserna! Tagit de enda reserverade platserna, båda två!

Bord och stolar är framtagna..... härligt med husbil, mitt i stan!

Men hur tänkte man....?

Fanns ingen HBK skylt på någon utav bilarna ikväll, däremot tidigare idag fanns det en korrekt parkerad HBK´are på besök här.

EDIT: Bilden tog jag med telefonen och nu får jag inte in den stående, men klicka på bilden, så blir den korrekt. Då kan du också se den vita skylten på staketet som meddelar att just den här platsen är privat.

Stort tack till den det nu är, som hade vänligheten att vända bilden rätt!
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Campare tar över P platser...

Håller med körde 13.7 från Umeå via Karlstad till Helsingborg och sedan andra vägen 1.8. Det var rena vildavästern grillar och markiser ute så att ingen skulle rymmas mellan bilarna på parkering ca 5 parkerings rutor behövde 2 bilar. Även husvagnarna brädde ut sig och stod vägen utanför märkningen så man måste backa tillbaka när man sökte en plats.
Men strax i Danmark var det ordning o reda bilarna stod på märkta platser fast närmare varandra samma i Tyskland.
Förstår inte hur man kan och ids, det var inga HBK dekaler på bilarna, förresten såg jag bara 1 HBK bil fast vi körde ganska många mil.

Mycket svårt att vara turist tyckte en tysk på en rastplats på E 4 norr om Gävle.
Trots allt hade vi en trevlig resa och Ullared ställplats fans det gott om rum när vi kom.

H.Leif
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Campare tar över P platser...

Pratade med en svensk kille som var på semester i Kroatien, han visste inte ens vad husbilsklubben var för något, han var med i 2 andra husbilsklubbar.

Han sa att det går inte att komma till en ställplats på eftermiddagen i hela södra Sverige för då är det fullt. Nu vet inte jag om han har tillgång till samma platser som oss, men jag kan tänka mig att det lånas mellan klubbarna.

I helgen åkte vi till Nyköping, ställplatsen vid vattnet, demonstrativt ställer sig en person och verkligen låssas spanna långt bort för att visa, kör inte in här vår kompis ska ha den. Sätter dessutom handen mot pannan för att skymma solen för att se längre, bara det att det var ingen sol.:D En sån vill man ju ändå inte stå bredvid så vi åkte vidare. Hon kanske ska köpa in konor med texten reserverad.:D

Hittade en annan P-plats som vi blev rekommenderade när vi googlade på nätet, gick sen runt och kikade på alla husbilar. Som jag uppfattade det stod totalt 12st rätt och 7 fel, ytterligare 5 som jag osäker på om dom stod rätt eller fel på olika platser i närheten, förmodat fel.

1 husvagn stod fel, hade både bord och stolar ute, pissade dessutom på närliggande stolpe och kissade/bajsade i buskaget. Jag frågade ju inte efter exakt vilka behov dom utförde därinne.

En av husbilarna hade verkligen vräkt ut sig, bord/stolar, markis och grill samt leksaker på en plats som det t.om var biltrafik förbjuden till, precis vid vattnet.

Jag brukar inte bry mig om vad folk gör, om någon tar fram något att sitta på så är det förmodligen för att man behöver sitta lite i friska luften. P-platsen vi hittade ligger också nära vattnet och dessutom vid ett industriområde.
2 meter bakom husbilen är det en stor gräsmatta man kan sitta och njuta, grilla,mm. Där stör man iallafall ingen på helgerna så dit kommer vi åka igen, personligen mycket bättre än ställplatsen särrinen stod på och närmare till restaurangerna. Sen var den gratis i 24 timmar:D å det är inte den andra!
Nackdelen är kanske för större bilar över 7½ meter.

Vi åker helst till Norra Norrland, in´t konstigt att man vill va för sig själv en stund.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
940
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Campare tar över P platser...

Stod vid reningsverket i Ystad för ca 2veckor sen, blandat med husbilar och husvagnar men varför sätta PB bredvid husvagnen och fälla ut markisen när det finns de som vill ha en plats? Även HB med utfälld markis och möbler utanför markisen! Birgittha och Mats
 
Toppen