• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bytte stötdämpare bak men studsar fortfarande

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2008.

Eftersom bakdämparna slog igenom och bilen även började stutsa när jag sänkte bilen med luftfjädringen från 0.7bar/kg till 0.3bar/kg så bytte jag stötdämpare bak. Jag köpte stötdämpare i mellanpris (500kr+ styck) och av märket Al-KO som jag läste ska vara bra.

Efter bytet så slår bakdämparna inte igenom så ett byte behövdes nog. Bilen stutsar fortfarande (möjligen lite mindre) när jag sänker den till närmare normalhöjd dock. Bilen stutsade varken innan stötdämparbytet eller efter när bilen är lyft med luftfjädringen en bra bit, till 0.7bar/kg, men bilen blir däremot väldigt hög, hård & ostabilare när jag lyfter den så pass mycket.

Då bör det ju vara stötdämparna fram som också behöver bytas kan man tänka - men varför försvinner då stutsandet när jag höjer bilen med luftfjädringen? Det är en efterinstallerad sådan och sitter ju enbart baktill så vitt jag kan se 20210831-133656

Eller är det som så att det alltid lyfter & blir lite stummare fram också med luftfjädring? Vilket förklarar ifall det är framdämparna som är slut som jag känner. Eller bladfjädern bak? Bladfjädern ser dock hel ut så vitt jag kan se & har ej läst att en trasig sådan orsakar detta symptom.

Jag kan även tillägga att jag själv inte installerat luftfjädringen och ej har någon manual över rekommenderat tryck. När jag läser på internet och jämför med andra så verkar 0.7bar vara väldigt lite trots att vid 0.7 bar så blir bilen väldigt hög och hård så jag får inte intrycket av att man ska fylla på med mycket mer än så ialafall. Och, problemet med att det stutsar bör ju inte heller bero på att jag sänker trycket till 0.3-0.5 bar eftersom jag bör kunna ha 0 luft i luftfjädringen också så att bilen bara går på stötdämparna som original.

Mvh
Jonathan.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Låter mera som om dina bladfjädrar är totalt slut, eller så har man plockat bort ett blad när man installerade luftfjädringen. Är stötdämparna dåliga så blir bilen gungig, men slår aldrig mot genomslagsgummit om man inte åker i ordentliga gupp. Kan vara värt att kolla om gummina finns kvar, annars har du nog snart 2 dåliga dämpare igen, innan du vet i vilket skick bladfjädrarna är

Om det är bytt till luftfädring så är genomslagsdämparna borttagna och ersatta med luftgummidämparna.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det kan vara som det står i inlägg i inlägg #3.
Det ska nog vara dubbla blad om bilen är ombyggd till en husbil.
Går även att se om man kollar på autodoc. Bladfjädrar för camper har dubbla fjädrar om kollar.
Det kan vara förklaringen till att stötdämparna har tagit stryck.
Fjädrarna har nog också bottnat ganska ofta.
Jag håller med om att allt ser stumt ut.

Det finns husbilar med både dubbelfjäder o enkelfjäder så det är lite olika. Min bror har en 3.8 ton LMC med enkelfjäder.

Min TEC 4 ton har dubbelfjäder

Min förra LMC 3.5 ton hade dubbelfjäder.. så det är lite olika..
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Såg din bild. Såg ut som att din fjäder är slut. Borde vara som en hängande båge neråt som dom andra bilderna som kommer sen i tråden.. så ser det ut för mig..

Gummibälgarna är mer runda som på dom andra bilderna. Dina ser platta ut
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Autodoc har helt nya fjädrar för 1.500:- och uppåt per styck.
Bildelsbasen tar modiga 2.500:- st för begagnade fjädrar. Ingen bristvara verkar det vara heller. Ocker om någon frågar mig.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Håller med Tompan60. Antingen är dina bladfjädrar helt slut (har iof aldrig sett några som har tappat spänsten helt som dina, de brukar gå av) eller så har du för tung last bak för de bladen så de bottnar.
När bälgarna monteras tas genomslagsgummit bort (det behövs inte eftersom stoppet ligger i bälgen).
Men du ska kunna tömma bälgarna på luft utan att bladen bottnar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
På din bild ser det ut som att fjädern är i botten samt att det saknas luft i bälgen. Fyll på mer luft, bladfjädern måste bli som en banan för att kunna fjädra. Nu är fjädringen i botten.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Ok, tack för alla svar.

Här har ni bättre bild på bladfjädern på ena sidan 20210905-134121
och en till efter dämparen och bak 20210831-133656

Som jag uppfattar det tycks ni ganska eniga om att bladfjädern ser aldelles för rak ut.

Jag antar att man har installerat luftfjädringen istället för detta. Det löser ju problemet kanske, till viss mån, jag var ute idag & körde med de nya bakdämparna samt lite mer luft i luftdämpningen och tycker faktist det inte var så hårt som tidigare, innan jag bytte dämpare. Det var ju bra att jag bytte dämpare då det inte längre slår igenom.

Men, jag måste ju då ha bilen ganska hög och visst blir den lite styvare än vad man kanske hade önskat helt också. Så det är inte optimalt.

När jag sänker luftfjädringen, som egentligen vore optimalt för bättre vägförhållanden osv, så orsakar väl den svaga bladfjädringen att det stutsar. Den pallar helt enkelt inte med trots nya & bra stötdämpare bak.

Vad är en lösning på detta då... Jag minskar väl trycket på bladdämparna som sitter på nu & gör så att de blir mer bananformade & fungerar bättre om jag har i mer luft i bälgarna? Fungerar det så? Jag läste någonstans att för hög belastning på bälgarna kan knäcka ramen men det kanske är överdrivet i detta fallet?

Och om jag vill ha en något mjukare & lägre bil i framtiden så måste jag alltså ordna bättre bladfjädring... Kanske en ny helt enkelt, eller en dubbel då... Luftsystemet finns ju trots allt monterat.

Jag kanske får ha i 0.8 bar åtminstonde och även vänta på ifall jag kan hitta rätt på min / maxtryck för just denna utrustningen.

Jag hittade ett fall på ett annat husbilsforum där bladfjädringen blivit rak. Där rekommenderar man att skaffa luftfjädring. Ducato Leaf Springs
Jag får dock läsa mer om hur mycket man kan kompensera en vek bladfjädring med luftfjädring, vissa delar kanske tar stryk.

Det blev mycket text & många frågor nu, jag uppskattar att ni tar er tid att svara. Det tycks som så att förklaringen dök upp med era svar, att bladfjädrar ska vara mer böjda när de är i bra skick visste jag inte.

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Håller med Tompan60. Antingen är dina bladfjädrar helt slut (har iof aldrig sett några som har tappat spänsten helt som dina, de brukar gå av) eller så har du för tung last bak för de bladen så de bottnar.
När bälgarna monteras tas genomslagsgummit bort (det behövs inte eftersom stoppet ligger i bälgen).
Men du ska kunna tömma bälgarna på luft utan att bladen bottnar.
Hej,

Ja, frågan är om bladfjädrarna är helt slut eller om bladen är för veka för lasten. Jag misstänker dock det förstnämda. Det är ju en skåpbil från början, ska tåla maxlast 3,5 ton. Nu väger den ca 3 ton som husbil. Det borde alltså gå utan luftfjädring. Å andra sidan är det ständig hög last nu, men det bör gå bra åtminstonde ett bra tag tycker man. Förhoppningsvis så räcker det med att köra i mer luft i luftfjädringen för att kompensera men nackdelarna blir ju att bilen blir lite styvare & högre - sen vet jag inte om det finns några andra nackdelar med att låta luftkuddarna (bälgarna) ta mestadels av vikten istället för bladfjädrar som tappat styvhet. Kan det finnas större risk för att ramen går sönder kanske? Det tycker man ju inte egentligen, vikten av bladfjädrarna läggs ju på ramen likväl som luftfjädring gör. Det blir väl bara som att ersätta bladfjädringens funktion genom att lägga i mer luft i luftdämparna.

Bladfjädringen ser väl inte helt slut ut tycker jag, det är ju ändå lite böj - 20210906-010610... Men det kanske beror på att det är en del luft i bälgarna också.

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du får det troligen aldrig riktigt bra förrän du byter bladfjädrarna till några som orkar hålla upp bilen. Luftbälgarna är bara tänkta att hjälpa till och avlasta bladfjädrarna.
Som det ser ut nu är det bälgarna som gör i princip allt och dom har inte samma rörelseomfång som bladfjädrarna vilket ger dig den där korta fjädringsvägen och stötiga gången när dom är pumpade. Strunta i hur böjda fjädrarna är. Ligger dom i botten så ligger dom i botten och då är dom för klena..
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Du får det troligen aldrig riktigt bra förrän du byter bladfjädrarna till några som orkar hålla upp bilen. Luftbälgarna är bara tänkta att hjälpa till och avlasta bladfjädrarna.
Som det ser ut nu är det bälgarna som gör i princip allt och dom har inte samma rörelseomfång som bladfjädrarna vilket ger dig den där korta fjädringsvägen och stötiga gången när dom är pumpade. Strunta i hur böjda fjädrarna är. Ligger dom i botten så ligger dom i botten och då är dom för klena..
Hej,

Tack för svaret men vad menar du med att dom ligger i botten? Om du hänvisar till denna bild t.ex 20210906-010610

Det enda stället jag kan se att dom ligger i ''botten'' och tar i någonting är ju i ramen under luftbälgen & där ska dom ju vara fastskruvade och ligga emot?

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Ett friskt bladfjäderpaket ska överdrivet se ut som ett u även vid belastat tillstånd
Jasså, ja men när jag söker på Fiat Ducato så dyker en del upp som jag tycker inte är allt för böjda uppfattar det som att det är olika beroende på bilmodell. T.ex denna tycker jag ser ut som min https://forums.outandaboutlive.co.uk/forums/forums/get-attachment.asp?attachmentid=15012

Men vad menar ni med att den ''gått i botten''? En skriver att jag ska strunta i hur börja fjädrarna är men att dom ligger i botten och den andre skriver att det ska se överdrivet ut som ett u... Jag undrar, hur ser man att dom ligger i ''botten''? Vad syftas med det?

Från det till det andra...

När jag köpte bilen tycks luftfjädringen varit på 0.8bar. Fjädringen var då hård. Efter lite körande så märkte jag, efter byte av stötdämpare, att fjädringen inte längre tycks vara hård utan ganska komfortabel vid 0.8bar i jämförelse. Det slår inte igenom. Dock så stutsar det nog ytterst lite fortfarande dock.

Jag prövade därför att dra i 2 bar luft. Tycker dock körkomforten ej blev något bättre av det. Jag har nu kommit fram till att den mest bekväma körningen i dagsläget nog kommer vara någonstans mellan 0.8bar till 1.2 bar. Jag får pröva det ultimata däremellan. På bilderna nedan ser ni hur det ser ut vid 0.8 bar:
Höger sida - 20210906-145234-1
Vänster sida - 20210906-145240

Visst ser väl det där ok ut, och inte allt för lite luft? Jag har dock kontaktat tillverkaren för att fråga efter min-max tryck.

Så får jag köra så där... bladfjädrarna är ju fortfarande lite böjda samt utan sprickor och dylikt och med lite tryck i luftbälgarna så kompenserar ju det... Så får jag eventuellt framöver investera i nya bladfjädrar om jag vill ha ytterligare bättre fjädring.

Mvh
Jonathan
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Har du rätt diameter på bälgarna? Är dom för stora så får du kort fjädringsväg.
Bladfjädern fördelar kraften på 2 punkter på ramen om bälgen tar hela smällen blir det stor punktbelastning
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man jämför din bil med Willows ser man ganska stor skillnad på höjd och möjlig fjädringsväg när luftbälgarna är tomma och bara bladfjädrarna gör sitt jobb. Med att fjädringen ligger ”i botten” menas just att fjädrarna inte orkar hålla upp bilen så den sjunker ner och som i ditt fall ser ut att vila på dom tomma bälgarna. Verkar inte finnas någon fjädringsväg kvar.
Full tank, lite vatten och in med gumman i bilen så är det inte så konstigt om det blir stumt och stötigt sen när man kör.

När du sen fyller på luft i bälgarna så lyfts bilen och du slipper troligen när fjädringen går i botten. Å andra sidan får luftfjädrarna själva då troligen ta upp alldeles för stor del av bilens vikt vilket gör fjädringen lite stum även då även om den inte slår i botten..

Jag skulle helt klart försöka få fram nya fjädrar ganska omgående. Luftfjädringen har säkert några år på nacken och har säkert fått jobba riktigt hårt. Om dom går sönder när du är ute på resa med full last i bilen blir det ju inte så kul.


låg2.JPGhög2.JPG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På dessa två bilder syns ju även skillnaderna på bladfjädringens utseende. Det nya fjäderpaketet (högra bilden) hänger ned som en banan, medan det gamla fjäderbladet (vänstra bilden) snarast verkar vara böjt uppåt vid axeln.

På tidigare bilder tycker jag mig ha sett antydan till sprickbildning i åtminstone en av bälgarna.

Rätt medicin torde vara:

1) Tag bort hjälpluftfjädringens bälgar.
2) Byt ut fjäderblad och bussningar mot nya grejor.
3) Provkör.
4) Om behov finns, montera nya bälgar och se över resten av hjälpluftfjädringen.

Pålle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om det är en ombyggd skåpbil är den inte byggd att gå vid maxlast hela tiden. Den ska vara komfortabel även vid lägre lastvikt och därför görs en avvägning mellan komfort och last.
Säg att maxlast är 1ton då går den som bäst kring 500kg. Mindre last ger ett lite hoppande beteende och högre last gör att fjädringen slår igenom och ibland bottnar helt.
Har haft en del skåpbilar genom åren i jobbet och de går rent obekvämt när man ligger på maxlast.
En husbil anpassas oftast till att gå närmare max hela tiden och får då kraftigare fjädrar bak.
Att bilen höjs bak när du fyller luft i bälgarna är fullt normalt. Du kommer även få en betydligt högre bil om du köper nya fjädrar anpassade för din bakaxelvikt.
Men som Pålle skrev så bör du kolla vad bilen väger, framförallt bak.
Man blir förvånad då det oftast väger betydligt mer än man tror...
 
Toppen