• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bytte stötdämpare bak men studsar fortfarande

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2008.

Eftersom bakdämparna slog igenom och bilen även började stutsa när jag sänkte bilen med luftfjädringen från 0.7bar/kg till 0.3bar/kg så bytte jag stötdämpare bak. Jag köpte stötdämpare i mellanpris (500kr+ styck) och av märket Al-KO som jag läste ska vara bra.

Efter bytet så slår bakdämparna inte igenom så ett byte behövdes nog. Bilen stutsar fortfarande (möjligen lite mindre) när jag sänker den till närmare normalhöjd dock. Bilen stutsade varken innan stötdämparbytet eller efter när bilen är lyft med luftfjädringen en bra bit, till 0.7bar/kg, men bilen blir däremot väldigt hög, hård & ostabilare när jag lyfter den så pass mycket.

Då bör det ju vara stötdämparna fram som också behöver bytas kan man tänka - men varför försvinner då stutsandet när jag höjer bilen med luftfjädringen? Det är en efterinstallerad sådan och sitter ju enbart baktill så vitt jag kan se 20210831-133656

Eller är det som så att det alltid lyfter & blir lite stummare fram också med luftfjädring? Vilket förklarar ifall det är framdämparna som är slut som jag känner. Eller bladfjädern bak? Bladfjädern ser dock hel ut så vitt jag kan se & har ej läst att en trasig sådan orsakar detta symptom.

Jag kan även tillägga att jag själv inte installerat luftfjädringen och ej har någon manual över rekommenderat tryck. När jag läser på internet och jämför med andra så verkar 0.7bar vara väldigt lite trots att vid 0.7 bar så blir bilen väldigt hög och hård så jag får inte intrycket av att man ska fylla på med mycket mer än så ialafall. Och, problemet med att det stutsar bör ju inte heller bero på att jag sänker trycket till 0.3-0.5 bar eftersom jag bör kunna ha 0 luft i luftfjädringen också så att bilen bara går på stötdämparna som original.

Mvh
Jonathan.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det låter mer som att bakfjädrarna är dåliga eller att bilen är för tungt lastad.

Utan luft i hjälpluftfjädringen ligger troligen dina bakfjädrar i botten och bilen studsar fram efter minsta gupp i vägen. Med för mycket luft i luftfjädringen kan det bli för högt och hårt i bak med samma resultat.

Det gäller att hitta rätt tryck. Har ingen aning dock vad som är lagom men det går ju att testa sig fram till. Bra också att dubbelkolla så du inte har brott på en bakfjäder. Kan vara så att om fjädrarna är riktigt trötta eller t.o.m brustna så klarar inte hjälpluftfjädringen av att kompensera tillräckligt och bilen får extremt kort fjädringsväg med studs som resultat.
Stötdämparna motverkar främst gungning så även om dom hjälper till lite så är det troligen inte dom som främst felar.

Du borde kunna titta under bilen och se hur mycket rörelse du har när du gungar på bilen eller hissar/sänker. Troligen har tidigare ägare satt dit luftfjädringen just för att originalfjädrarna är trötta/slut.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har en Fiat ducato. Maxi chassi. Bladfjädring med dubbla blad.

Goldschmit luftflädring. Kör med 1.6- 1.8 bar.

Rekommendationen är 1 - 6 bar

Stabilt och inget studs. Ok. Går inte att jämföra med min Volvo v70.

Sen får man med husbil ta det vackert över fartgupp. kör jag som med Volvo så studsar det nog..

En husbil har så mycket levande vikt. Min väger 4 ton.

Hoppas mitt svar gör dig klokare.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Det låter mer som att bakfjädrarna är dåliga eller att bilen är för tungt lastad.

Utan luft i hjälpluftfjädringen ligger troligen dina bakfjädrar i botten och bilen studsar fram efter minsta gupp i vägen. Med för mycket luft i luftfjädringen kan det bli för högt och hårt i bak med samma resultat.

Det gäller att hitta rätt tryck. Har ingen aning dock vad som är lagom men det går ju att testa sig fram till. Bra också att dubbelkolla så du inte har brott på en bakfjäder. Kan vara så att om fjädrarna är riktigt trötta eller t.o.m brustna så klarar inte hjälpluftfjädringen av att kompensera tillräckligt och bilen får extremt kort fjädringsväg med studs som resultat.
Stötdämparna motverkar främst gungning så även om dom hjälper till lite så är det troligen inte dom som främst felar.

Du borde kunna titta under bilen och se hur mycket rörelse du har när du gungar på bilen eller hissar/sänker. Troligen har tidigare ägare satt dit luftfjädringen just för att originalfjädrarna är trötta/slut.
Hej,

Tack för svaret.

Jo fast jag har ju precis bytt stötdämparna bak. AL-KO tillverkar ju precis stötdämpare för just husbilar som ska ha extravikten också. Jag tror inte att husbilar med nya dämpare utan luftfjädring stutsar så, dessutom väger inte bilen allt för mycket strax under 3 ton bara. Det sitter inga fjädrar bak på bilen, utan bladfjädring. Jag vet ej hur man kan se ifall en bladfjäder är trasig men så vitt jag kan se så ser dem ok ut.

Mvh
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Jag har en Fiat ducato. Maxi chassi. Bladfjädring med dubbla blad.

Goldschmit luftflädring. Kör med 1.6- 1.8 bar.

Rekommendationen är 1 - 6 bar

Stabilt och inget studs. Ok. Går inte att jämföra med min Volvo v70.

Sen får man med husbil ta det vackert över fartgupp. kör jag som med Volvo så studsar det nog..

En husbil har så mycket levande vikt. Min väger 4 ton.

Hoppas mitt svar gör dig klokare.
Hej,

Tack för svaret.

Bilen är redan väldigt lyft efter 0.7 bar. Jag undrar om det skiljer sig mycket åt beroende på luftfjädringsmärken då...

Jag får kanske ge upp igén om att det ska vara väldigt mjukt som med personbilar och ha den upphöjd just nu och ligga på 0.7+ bar då.

Men, bilen är inte alltför tung, ca 3 ton, och max lastvikt är 3,5 ton. Och original så är ju bilen utan luftfjädring. Och stötdämparna är nya. Jag tror alltså att det bör vara någonting tokigt. Jag tror inte min bil har dubbla blad.

På denna länk 3 easy steps to eliminating the bounce and sway from airbags

- så läste jag precis, om jag förstog det korrekt, att luftfjädring kan göra så att det stutsar mer då det tar vikten av bladfjädrarna. Och att detta kan lösas genom att ta bort all luft ur luftfjädringen. Men detta borde ju vara om luftfjädringen är trasig då kanske, och det tycks ju inte min vara då det höjer & sänker bilen som det ska. Men jag kanske får pröva och ta ur all luft från luftfjädringen och om inte det fungerar köra med lite hårdare tryck. Jag vet dock inte heller om det är bra och ta ur all luft från luftfjädringen, för att när man monterar dit luftfjädringskuddarna så tar man ju bort något typ av dämpningsskydd så det kanske måste vara ett visst minimumtryck där.

Mvh
Jonathan

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har bilen rammeforlenger slik at du har et påbygg som går lengre bakover enn orginalrammen? Dette gir en helt annen oppførsel enn for en kortere bil. Er dine nye støtdempere enkelt eller dobbelt virkende dvs. demper de både på inn og ut eller kun den ene veien. Noe annet som kan gi problemer er om bilen er for tung foran slik at fjæringsveien er blitt for kort. Dette kan avhjelpes ved å bytte spiralfjærene foran, sjekk om det er merke av at en har hatt kontakt med gjennomslagsgummien foran. Er det dette problemet en har så vil et løft bak øke problemet.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Har bilen rammeforlenger slik at du har et påbygg som går lengre bakover enn orginalrammen? Dette gir en helt annen oppførsel enn for en kortere bil. Er dine nye støtdempere enkelt eller dobbelt virkende dvs. demper de både på inn og ut eller kun den ene veien. Noe annet som kan gi problemer er om bilen er for tung foran slik at fjæringsveien er blitt for kort. Dette kan avhjelpes ved å bytte spiralfjærene foran, sjekk om det er merke av at en har hatt kontakt med gjennomslagsgummien foran. Er det dette problemet en har så vil et løft bak øke problemet.
Hej Knut, Tack för svaret.

Nej jag tror inte att bilen har en ramförlängning. Stötdämparna är tvårörs med gastryck. Ja ifall bilen är för tung fram vet jag ej. Det är en ombyggd skåpbil till husbil. Å andra sidan har man helt enkelt fört över all utrustning från liknande pössl globescout som använder samma chassi/bilbas så jag tror inte det ska vara någon märklig eller ovanlig vikt nånstans heller. Problemet (gungandet) blir mindre när jag lyfter bilen bak å andra sidan blir bilen hårdare. Framöver kommer jag eventuellt byta fjäderpaketet fram också.

Mvh
Jonathan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hej,

Tack för svaret.

Jo fast jag har ju precis bytt stötdämparna bak. AL-KO tillverkar ju precis stötdämpare för just husbilar som ska ha extravikten också. Jag tror inte att husbilar med nya dämpare utan luftfjädring stutsar så, dessutom väger inte bilen allt för mycket strax under 3 ton bara. Det sitter inga fjädrar bak på bilen, utan bladfjädring. Jag vet ej hur man kan se ifall en bladfjäder är trasig men så vitt jag kan se så ser dem ok ut.

Mvh
Jonathan
Om bakfjädrarna (bladfjädrar är också fjädrar) är helt slut så bilen står i botten så hjälper inte nya stötdämpare. Deras uppgift är främst att dämpa och bromsa fjädringsrörelsen men håller inte upp bilen.

Blir nu lite osäker på vad du menar med ”studsar”. Är det att bilen gungar till mycket när du har väldigt lite luft i eller är det att minsta lilla gupp/grop i backen får bilen att hårt dunsa till?
Gungar = Dåliga stötdämpare
Studsar så det slår i ryggen = Fjädrarna ligger/slår i botten eller att luftfjädringen är alldeles för hårt pumpad

Själv skulle jag börja felsökningen med att släppa ut luften ur luftfjädringen och kontrollera rörelsen och funktionen av enbart originalfjädringen. Med halvlastad bil skall det kännas bra.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Låter mera som om dina bladfjädrar är totalt slut, eller så har man plockat bort ett blad när man installerade luftfjädringen. Är stötdämparna dåliga så blir bilen gungig, men slår aldrig mot genomslagsgummit om man inte åker i ordentliga gupp. Kan vara värt att kolla om gummina finns kvar, annars har du nog snart 2 dåliga dämpare igen, innan du vet i vilket skick bladfjädrarna är
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nu är väl också husbilar rent allmänt ganska stötiga och studsiga helt enkelt för att de är hyfsat tunga (mer än dubbelt så tung som en vanlig bil) och rullar med ganska hårdpumpade däck (dubbla trycket mot en personbil).

Så även om allt är helt korrekt inställt och allt är helt, så är det ju inte direkt någon åkkomfort på dåliga vägar.

MVH
Hans
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.805
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Mina luftfjädrar får inte köras tomma då skadas dom.. minimumtrycket är 0.5 bar

Kör jag med det då är min husbil svampig och svajig. Men den är 7.5 meter med långt överhäng och ramförängning.

Min tanke är. Din luftfädring. Är den för rätt bil eller för tyngre husbil? Därav stumheten
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har Alko’s hjälpluftfjädring sen 5 år. Den skall ha mellan 1-3 bar. Märker ingen större skillnad på fjädringskomforten. Kör med 5,5 bar bak och den är lika stötig som utan hjälpluftfjädring. Den stora skillnaden är den ökade sidostabiliteten vid omkörningar samt att bakänden höjdes 5-6 cm.

Kjell
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Tack för alla svar.

Bladfjädringen ser jag ingenting fel på egentligen, det är ju bara två metallstänger som ser OK ut inga sprickor och dylikt.

Summa summarum är väl att det tycks svårt att göra en bedömning över forumet. Kanske någon som kan felsöka måste provköra och kolla på de olika delarna. Jag tycker dock att ena luftdämparen är lite sne 20210905-134116 men tror inte det beror på det.

Jag vet inte vad luftfjädringen heter exakt. Det står dock ''US 2b-220'' på dom. Det verkar vara dessa som producerar dom: Truck Air Springs

Jag får skriva och höra vilket tryck det ska vara i dom... Tillsvidare får jag nog köra med lite högre & stummare bil, så länge det inte gungar ialafall. Jag hade velat pröva och tömma all luft ur luftfjädringen för att se men vissa luftfjädringen ska man ju inte göra det på.

Mvh
Jonathan
 
F

F.d. 940

Guest
Hej,

Tack för alla svar.

Bladfjädringen ser jag ingenting fel på egentligen, det är ju bara två metallstänger som ser OK ut inga sprickor och dylikt.

Summa summarum är väl att det tycks svårt att göra en bedömning över forumet. Kanske någon som kan felsöka måste provköra och kolla på de olika delarna. Jag tycker dock att ena luftdämparen är lite sne 20210905-134116 men tror inte det beror på det.

Jag vet inte vad luftfjädringen heter exakt. Det står dock ''US 2b-220'' på dom. Det verkar vara dessa som producerar dom: Truck Air Springs

Jag får skriva och höra vilket tryck det ska vara i dom... Tillsvidare får jag nog köra med lite högre & stummare bil, så länge det inte gungar ialafall. Jag hade velat pröva och tömma all luft ur luftfjädringen för att se men vissa luftfjädringen ska man ju inte göra det på.

Mvh
Jonathan
Om du gungar på bilen fjädrar det då i bak,det där ser ju helt stumt ut.
Arne
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara som det står i inlägg i inlägg #3.
Det ska nog vara dubbla blad om bilen är ombyggd till en husbil.
Går även att se om man kollar på autodoc. Bladfjädrar för camper har dubbla fjädrar om kollar.
Det kan vara förklaringen till att stötdämparna har tagit stryck.
Fjädrarna har nog också bottnat ganska ofta.
Jag håller med om att allt ser stumt ut.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Kanskje ikke helt sammenlignbart, men her er noen bilder å sammenligne med fra da jeg monterte hjelpeluftfjæring på min bobil, da den var ny.
(Goldschmitt 2-krets, 8" belger). Bildene viser belgene med 0 bar og 6 bar.
Maxi-chassis (4,4T). Helintegrert, 7,41cm, ca. 2.40cm overheng bak, med rammeforlenger. Forsterkede fjærer foran, 5 cm høyere enn originalfjærene.)
Bobilen var ulastet, dvs. ca. 3500kg når bildene ble tatt. Tipper vekten var ganske lik foran og bak.
Høydeforskjell målt i senter av bakaksling: 6 cm mellom laveste høyde (0 bar), og høyeste høyde (6 bar).
Kjører med ca. 2 bar ved 2300 kg på bakakselen. Da er bobilen stabil og har nok fjæringsvei.

0E664F96-43D3-4FE2-824C-383C0D8493F4.jpeg0BE36C1A-96D0-450F-A8CC-4942063E4243.jpegAE8E49C8-E6DE-471A-93AC-52C852731AEB.jpeg04A0578B-BCE9-4063-9E4C-2C5BED1AC41B.jpegF98C6161-B12C-403B-BD98-100E18AA253F.jpeg8EC14E5D-8E9F-40EA-BF21-854BBA39C20A.jpeg(6 bar).
 
Toppen