Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2008.
Eftersom bakdämparna slog igenom och bilen även började stutsa när jag sänkte bilen med luftfjädringen från 0.7bar/kg till 0.3bar/kg så bytte jag stötdämpare bak. Jag köpte stötdämpare i mellanpris (500kr+ styck) och av märket Al-KO som jag läste ska vara bra.
Efter bytet så slår bakdämparna inte igenom så ett byte behövdes nog. Bilen stutsar fortfarande (möjligen lite mindre) när jag sänker den till närmare normalhöjd dock. Bilen stutsade varken innan stötdämparbytet eller efter när bilen är lyft med luftfjädringen en bra bit, till 0.7bar/kg, men bilen blir däremot väldigt hög, hård & ostabilare när jag lyfter den så pass mycket.
Då bör det ju vara stötdämparna fram som också behöver bytas kan man tänka - men varför försvinner då stutsandet när jag höjer bilen med luftfjädringen? Det är en efterinstallerad sådan och sitter ju enbart baktill så vitt jag kan se 20210831-133656
Eller är det som så att det alltid lyfter & blir lite stummare fram också med luftfjädring? Vilket förklarar ifall det är framdämparna som är slut som jag känner. Eller bladfjädern bak? Bladfjädern ser dock hel ut så vitt jag kan se & har ej läst att en trasig sådan orsakar detta symptom.
Jag kan även tillägga att jag själv inte installerat luftfjädringen och ej har någon manual över rekommenderat tryck. När jag läser på internet och jämför med andra så verkar 0.7bar vara väldigt lite trots att vid 0.7 bar så blir bilen väldigt hög och hård så jag får inte intrycket av att man ska fylla på med mycket mer än så ialafall. Och, problemet med att det stutsar bör ju inte heller bero på att jag sänker trycket till 0.3-0.5 bar eftersom jag bör kunna ha 0 luft i luftfjädringen också så att bilen bara går på stötdämparna som original.
Mvh
Jonathan.
Jag har en Fiat Ducato MultiJet 100, 2008.
Eftersom bakdämparna slog igenom och bilen även började stutsa när jag sänkte bilen med luftfjädringen från 0.7bar/kg till 0.3bar/kg så bytte jag stötdämpare bak. Jag köpte stötdämpare i mellanpris (500kr+ styck) och av märket Al-KO som jag läste ska vara bra.
Efter bytet så slår bakdämparna inte igenom så ett byte behövdes nog. Bilen stutsar fortfarande (möjligen lite mindre) när jag sänker den till närmare normalhöjd dock. Bilen stutsade varken innan stötdämparbytet eller efter när bilen är lyft med luftfjädringen en bra bit, till 0.7bar/kg, men bilen blir däremot väldigt hög, hård & ostabilare när jag lyfter den så pass mycket.
Då bör det ju vara stötdämparna fram som också behöver bytas kan man tänka - men varför försvinner då stutsandet när jag höjer bilen med luftfjädringen? Det är en efterinstallerad sådan och sitter ju enbart baktill så vitt jag kan se 20210831-133656
Eller är det som så att det alltid lyfter & blir lite stummare fram också med luftfjädring? Vilket förklarar ifall det är framdämparna som är slut som jag känner. Eller bladfjädern bak? Bladfjädern ser dock hel ut så vitt jag kan se & har ej läst att en trasig sådan orsakar detta symptom.
Jag kan även tillägga att jag själv inte installerat luftfjädringen och ej har någon manual över rekommenderat tryck. När jag läser på internet och jämför med andra så verkar 0.7bar vara väldigt lite trots att vid 0.7 bar så blir bilen väldigt hög och hård så jag får inte intrycket av att man ska fylla på med mycket mer än så ialafall. Och, problemet med att det stutsar bör ju inte heller bero på att jag sänker trycket till 0.3-0.5 bar eftersom jag bör kunna ha 0 luft i luftfjädringen också så att bilen bara går på stötdämparna som original.
Mvh
Jonathan.
Senast ändrad: