• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte växellådsolja

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej!

Tänkte byta växellådsolja i vår Fiat Ducato 2.3jtd årsm 06.
Har läst en del om att vissa växellådor ska överfyllas en aning för att kunna smörja femmans vxl eller nåt dylikt, men är det nån som vet om detta gäller även årsmodell 06 och dess växellåda?

Har köpt 3 lit Midland Synqrogear 75w80
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej!

Tänkte byta växellådsolja i vår Fiat Ducato 2.3jtd årsm 06.
Har läst en del om att vissa växellådor ska överfyllas en aning för att kunna smörja femmans vxl eller nåt dylikt, men är det nån som vet om detta gäller även årsmodell 06 och dess växellåda?

Har köpt 3 lit Midland Synqrogear 75w80
Hej.Det gäller inte din låda.Du har en riktig femväxlad låda.De första femväxlade lådorna var egentligen fyrväxlade lådor som hade en påbyggt femma.Det syns då man tittar på lådan, man ser på gaveln påbyggnaden,ser ut som en"plåtburk" som man skarvat lådan med.Så var lugn,din låda har inte de problem som gamla från nittiotalet .
Mvh.S670sl
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ok, tack för infon alla! Ska lämna in den för att få oljan bytt, men de mumlade lite om att överfylla, men då ska jag säkerställa så de inte gör det. Har för mig att instruktionsboken angav 2.7 liters volym på vxl.lådan.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag har samma låda och fyllde genom avluftningshålet som sitter på ovansidan långt till höger (framifrån sett). Man lyfter bara av en liten svart plasthuv. Jag använde en liten tratt med förlängningsslag på. Man kommer bättre åt om man tar bort luftrenarburken. Som sagts överfyll inte!
F.ö. rekommenderar inte Fiat något oljebyte på den växellådan enligt Bossings. Men jag bytte ändå!
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Lyssna inte på Fiat, byt växellådsolja! Husbilar går med större lass och större luftmotstånd än transportbilar, växellådsoljan blir varm och oljemolekylerna tuggas sönder av det hårda trycket mellan kuggflankerna.
När smörjfilmen bryts igenom så måste något ge vika, ett lager eller en medbringare sedan är det finito.

Mvh // har renoverat en fiat-låda hemma i garaget
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Förra ägaren hade bytt vid 7k mil, så nu när den närmar sig 14k så tänkte jag att det var ett lämpligt intervall. Antar att man kan tänka likadant som när man gör ett oljebyte i motorn - att det är en bra idé att oljan ska vara varm vid byte för att få ut så mycket som möjligt? Månntro hur långt man behöver köra innan vxllådsoljan kommer upp i nån temp?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Du behöver inte varmköra växellådan, den är stänksmord, alltså inga kanaler som oljan ligger i, när du körde förra gången blev oljan varm, och rann sedan ned i botten där pluggen sitter.
Och sedan är det inte föroreningar som skall sköljas ut, på samma sätt som i en förbränningsmotor, det är bara nya fräscha oljemolekyler som behövs i stor mängd.
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Du behöver inte varmköra växellådan, den är stänksmord, alltså inga kanaler som oljan ligger i, när du körde förra gången blev oljan varm, och rann sedan ned i botten där pluggen sitter.
Och sedan är det inte föroreningar som skall sköljas ut, på samma sätt som i en förbränningsmotor, det är bara nya fräscha oljemolekyler som behövs i stor mängd.
Ok! Tack för info :) Imponerad över hur snabbt man kan få vettiga svar på detta forum :)
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej än jag då, har en 92 , 95 hk 5 växlad fiat ,uppför sig konstigt mellan 5 och fyran skrapar
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Är det när du skall lägga i fyran eller femman som det skrapar? Vibrerar spaken mycket när fyran och femman ligger i? Är det ett malande ljud ibland?
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej från 5 till 4 ingen vib inget oljud , men än så länge bryr jag mig inte ,ingen rallykörning för mig, men om jag kommer till Hallandsåsen så är 5/an bra att ha
 
F

F.d. 54395

Guest
Tjena gamla ducato,Peugeot, Citroen bör köras med omega 690 växellådsolja ,3dl överfyllning ..då brukar även en sliten låda hålla längre ,har bara gött att säga om den oljan
/micke
 

Steffeson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
28013
Medlemskap
2023
Hej, jag har en Fiat Ducato 2.0 jtd från 2003, vad ska jag använda för växellådsolja enligt er som vet och har bytt olja i era växellådor? Funkar det med RedLine Lightweight Shockproof i min gamla husbil?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Javisst, RedLine-oljan är utmärkt för detta. Du kommer att märka hur lättväxlad, tyst & följsam lådan blir. Jag har alltid använt den i den förra husbilen & den jag har idag.
 

Steffeson

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
28013
Medlemskap
2023
Googlade lite på RedLine Lightweight Shockproof, kom upp flertalet olika oljor men vilken exakt ska jag köpa till växellådan och min husbil nämnd ovan i tidigare inlägg?
 
Toppen