• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte växellådsolja

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag köper den här oljan. RedLine
Om du köper den på Mekonomen & tar ut deras kundkort i affären så får du 10% i rabatt på allt du köper där.
 
F

F.d. 54395

Guest
Tjena omega 690 är rekommenderad för en bil som din,de har till och med skrivit detta i sin produktbeskrivning ...så vet du
/Micke
 
F

F.d. 54862

Guest
Hej på er!

Jag har just köpt ett par flaskor Redline olja och tänkte byta på min Fiat Frankia 570 (Ducato) -90

Kan någon ge mig en snabb guidning var jag hittar avtappning, påfyllning samt ev. tips om proceduren?

Kan jag t.ex. bara hissa upp lite fram eller måste bilen hissas upp plant?

Tack på förhand!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej Du har två pluggar på växellådan, öppna bägge och töm ut oljan.
Du har väl samma höjd under bilen som jag, antar jag i alla fall, då kommer du under utan att hissa upp den. Sedan tar du bort reservhjulet under motorhuven och då ser du backljuskontakten ovanpå lådan.
Lossa kablarna och skruva bort kontakten, sätt en tratt i hålet och fyll på oljan.
Såklart måst ju pluggarna sitta på plats igen:spinny:.
Är enkelt och tar inte så lång tid heller. Det finns bla Jancro som skriver mycket bra om dessa bilar, om du behöver fler tips .
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Hej på er!

Jag har just köpt ett par flaskor Redline olja och tänkte byta på min Fiat Frankia 570 (Ducato) -90

Kan någon ge mig en snabb guidning var jag hittar avtappning, påfyllning samt ev. tips om proceduren?

Kan jag t.ex. bara hissa upp lite fram eller måste bilen hissas upp plant?

Tack på förhand!
Om Du inte är bekant med proceduren bör Du lämna in bilen till en auktoriserad verkstad.
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag lämnade in min husbil till Kristinehamns Fritidsservice för att byta min olja i växellådan.
Jag har en2010 Fiat utan nivåpluggar så det fick de göra. Pris ca 1500 kr med orginalolja.
 
F

F.d. 54862

Guest
Det gick vägen utan problem med Wesslys fina instruktion!

Tack även till WillerWalle vars inlägg triggade mig sådär lagom...:D
En karl ska kunna byta oljor på sitt fordon (åtminstone om det är så här gammalt).

Tog ungefär en timme allt som allt.
 
Toppen