• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte motorolja?

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Fiat rekommenderar att man byter olja i dieselbilar med partikelfilter inom 12 månader om man i huvudsak kör i städer eller korta sträckor åt gången, för bilar som mest används landsvägsbruk (husbilar) rekommenderas max 24 månader mellan oljebytena.
I husbilen med parikelfilter byter jag olja 1 gång/år = ca 1600 mil.

Hej
Har du klarat att köra 1600 mil utan att få en blinkande oljetryckslampa som indikerar smutsig olja? Det händer efter ca 800 mil på min bil och då jag talat med verkstadsfolk säger de att det är normalt. Om du klarar detta så vore det kul om du kunde beskriva din körstil så att jag kan lära mig hur du gör.:)
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Byte motorolja?

Hej
Har du klarat att köra 1600 mil utan att få en blinkande oljetryckslampa som indikerar smutsig olja? Det händer efter ca 800 mil på min bil och då jag talat med verkstadsfolk säger de att det är normalt. Om du klarar detta så vore det kul om du kunde beskriva din körstil så att jag kan lära mig hur du gör.:)

Inga blinkande lampor. Försöker hålla varven uppe.
Leif
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Hej!

Jag får hålla med Bestliner runt 800 mil är vad det brukar bli. Å nog sjutton blinkar den där lampan på semestern. I fjol blev det byte i Croatien och året därför innan i Tyskland. I å för sig billigare än här hemma men det tog ju tid.
:yes::wub:
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Byte motorolja?

2000kr för olja och filter, tycker det låter lite mycket. När vi köpte vår hb så åkte vi in till Smörjhallen på Stigscenter, olja&filter och koll av glykolen + stämpel i boken 800kr.
Kommer fortsättningsvis åka in där en gång om året för oljebyte.
Trevlig helg
Stefan:spinny:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

2000kr för olja och filter, tycker det låter lite mycket. När vi köpte vår hb så åkte vi in till Smörjhallen på Stigscenter, olja&filter och koll av glykolen + stämpel i boken 800kr.
Kommer fortsättningsvis åka in där en gång om året för oljebyte.
Trevlig helg
Stefan:spinny:
Nu vet jag inte vad du har för bil men 800:- räcker inte till materialet om man skall använda en kvalitétsolja 7-8L samt filter. Om vi kan hitta ett filter för 200:- så blir det knappa 100:-/L för oljan och då gjordes jobbet gratis???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Bra fråga, kanske köra manuellt ibland, så att motorn får jobba på ibland. Köpa mindre motor som passar det verkliga effektuttaget? Jag har ingen patentlösning, men om motorn inte får gå med skaplig belastning en stund då och då kommer partikelfiltret att sättas igen på sikt, tyvärr. :wideeyed:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

En fråga till er som har partikelfilter.
Har ni en lampa som tänds ifall regenereringen misslyckats ?

På min ena personbil (Chevrolet Aveo 2012 med Fiat 1,3L turbodiesel) har jag denna, kan tändas ibland vid många kortkörningar, eller för "lugn körstil",
då får jag ut på landsvägen och varva på 3:ans växel,
lampan slocknar inom 5min. :)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Byte motorolja?

Nya bilar idag har dom alltid partikelfilter eller går det välja bort verkar mest ge problem på husbilar inget man märker på premiummärke på personbilar.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Byte motorolja?

Efter två verkstadsbesök på lika många månader, har jag lärt mig. När jag ska köra ut bilen ur garaget, två tre gånger i veckan, kör jag alltid en vända på ett par mil med höga varv för att klara filtret.
Detta kallas miljövård ???
:swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte motorolja?

Jag tror inte att man har förutsett att någon skall kallstarta bilen ett par gånger om dagen utan att köra med den? Ett inte helt normalt förfarande?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Byte motorolja?

Angående partikelfilter så står det så här i instruktionsboken.

RENGÖRING AV DPF (PARTIKELFILTER)
PÅGÅR (brandgul)
(endast Multijet-versioner med DPF)
När startnyckeln vrids till läget MAR tänds
varningslampan men den ska släckas igen efter några
sekunder.
Varningslampan tänds och lyser med fast sken för att visa att
DPF måste ta bort infångade partiklar under regenereringen.
Varningslampan tänds inte varje gång DPF regenereras utan
bara när körförhållandena kräver att föraren
uppmärksammas på detta. För att släcka lampan måste man
hålla fordonet i rörelse till dess att regenereringen är
avslutad. Proceduren tar i genomsnitt 15 minuter.
Bästa förutsättningar för att slutföra processen får man
genom att köra fordonet i 60 km/h med ett varvtal över
2000 varv/min.
Att varningslampan tänds anger inte en defekt och fordonet
behöver inte tas in på service.
Samtidigt med att varningslampan tänds visas ett särskilt
displaymeddelande (berörda versioner/marknader).

Samt det här som står under Varning!
Körhastigheten bör anpassas till den aktuella
trafiksituationen, väderleken och gällande
trafikförordningar. Observera att det går att stänga
av motorn även om varningslampan för DPF lyser, men
också att frekventa avbrott av regenereringsprocessen
kan leda till att motoroljan förbrukas snabbare. Därför
bör man vänta till dess att varningslampan släcks innan
man stänger av motorn enligt indikationerna ovan.
Vi avråder från att regenereringen av DPF slutförs med
stillastående bil.

//Hälsningar Evanders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

2000kr för olja och filter, tycker det låter lite mycket. När vi köpte vår hb så åkte vi in till Smörjhallen på Stigscenter, olja&filter och koll av glykolen + stämpel i boken 800kr.
Kommer fortsättningsvis åka in där en gång om året för oljebyte.
Trevlig helg
Stefan:spinny:

Märklig service med "bara" byte motorolja+oljefilter för en "stämpel i boken"
Påminner om en Volvo-Light service som dom i sin iver att tjäna pengar erbjuder för ca.2000sek med "stämpel i boken".
Stämpel i boken är ju även en garanti att alla slitdelar i hela fordonet klarar ett liv till nästa stämpel, fick du den garantin?

Sen slarvar oerhört många verkstäder med bytet av bromsvätskan i hela bromssystemet.
Det skall utföras vartannat år på alla fordon.
På en diesel så bör man absolut även få bränslefiltret bytt, nästan viktigare än oljefiltret.
Priset du uppger känns som någon blivit lurad, antingen kunden, eller utföraren.
7-8 liter kvalitetsmotorolja = >1000sek.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Byte motorolja?

Jag hade precis köpt bilen och ville vara säker på att olja och filter var i bra skick. Boken är endast stämplad för olje och filterbyte. Och nej, de har inte gått igenom resten av punkterna!
Som sagt jag bytte olja och filter samt kollade glykolhalten och för det betalade jag 800kr.

Kollade nu kvittot 800+ moms så visst det blir en tusenlapp, men tyckte att det kändes bra att ha koll på ialla fall oljan.
Men det kanske vart korkat?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Bra, det är aldrig fel att byta motorolja, se bara till att det blir rätt olja.
Fick du rätt olja så har du gjort en bra deal.
Tänk på bränslefiltret nästa gång.
Ett tips kan vara att ha med egen (rätt) motorolja till servicestället,
det är inte ovanligt att man på serviceverkstäder har ett "universalval" av olja på fat, med kanske en alternativolja.
Byt sen gärna oljan på hösten istället för på våren ifall bilen ska vintersova,
så slipper "gammal" sur olja stå och fräta i motorn, och byt minst en gång varje år, oavsett vad det står i "reklamen" från märkeshandlarna,
men du gjorde rätt och tog det säkra före osäkra att köra med gammal oja.
 
A

Adria 570 DK

Guest
Sv: Byte motorolja?

Hej alla kuniga måste säga att du har bra pris på oljan. Själv betalar jag 112,50 ink moms / litern för Mobil 1 New Life 0W-40
skulle vara intressan att veta vad för olja dom har..,
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Byte motorolja?

en fråga bytte oljan å filter har kört ca 50 mil efteråt och kollade oljan den var svart brukar väl vara lite gulaktig
 
M

Mickey

Guest
Sv: Byte motorolja?

Tänk på att de flesta nya motorer med partikelfilter från Fiat kräver en C2 olja. En bra sådan kostar runt 200:- litern.
Skulle aldrig chansa med något för 100:- litern i en husbil för 500k > som de flesta här verkar ha.

Micke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte motorolja?

en fråga bytte oljan å filter har kört ca 50 mil efteråt och kollade oljan den var svart brukar väl vara lite gulaktig

Går rätt snabbt att få svart olja i en diesel. Troligtvis har du fått en olja med bättre "tvättegenskaper" än tidigare olja.
 
Toppen