• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte motorolja?

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Fick nyhetsbrev från Fiat Ducato 2012 på mail, där kan man läsa under rubriken säsongskontroll.

Jag citerar:

Låt kontrollera motoroljan och bromsvätskan

Kom ihåg att service ska utföras var 48 000:e km, med avseende på motorolja och bromsvätska. Vi rekommenderar dig dock att byta motorolja och bromsvätska vartannat år om den årliga kilometersträckan är låg. För att bevara garantins giltighet, är det inte nödvändigt att utföra en kontroll efter husbilens första år, om man inte har nått det kilometerantal som den första kontrollen ska utföras vid. Vi råder dig att använda motoroljan Selenia WR eller en annan olja SAE 5W-30, enligt standarden ACEA C2.

Detta var nyheter för mig iallafall och jag slipper lägga ut några tusenlappar på oljebytet första året eftersom jag endast kört 1000 mil.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Byte motorolja?

Dessutom om du Googlar på ACEA C2 kan du hitta andra fabrikat med samma egenskaper men lägre pris.

/Leif
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Det är inte priset på oljan jag tänker på. Det är intervallen på bytet av olja som jag tycker är intressant. Förra bilen hade bara gått 450 mil första året när jag bytte olja och filter till en kostnad av 2700 kr.
Nu kan man läsa att det inte är nödvändigt att byta första året för att garantin ska gälla.
Kör man inte närmare 5000 mil om året rekommenderas byte vartannat år.
Har man bilen garagerad under vinterhalvåret, då kanske det räcker att byte vart tredje år?
Är det serviceverkstäderna som skall ha in pengar?
Vad tror ni därute?
/Per-Inge
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Byte motorolja?

Det är en billig "försäkring" att byta olja o filter oftare på en nyare bil om du tänker behålla bilen några år. Använder SAE 5W-40 som uppfyller ACEA B4 på en 2011 Fiat 2,3 MultiJet
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Byte motorolja?

Jag förstod att det var hur ofta oljebytet skall ske som du menade.
Men du sa också att du var glad för att du på det sättet spar pengar.
Då föreslog jag ett till sätt att spara pengar på oljebytena oavsett hur ofta man byter.

Men nog om detta.

Jag har en -07'a, i min instruktionsbok står att oljan skall bytas var 4500 mil eller minst en gång varje år. Har följt det och kommer nog att fortsätta att byta olja och filter varje år. Men gör det själv. Lämnar sen på stor sevice när den gått 4500 mil.
Ser i instruktionsboken att bilar med DPF har annan intervall, när lampan tänds, är det med parikelfilter? Har din det?
För DPF bilar står det att oljan skall bytas minst vart annat år.

/Leif
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Jag har DPF.
Jag har köpt några nya fordon de senaste fem åren och gjort den första servicen på serviceverkstad. detta med tanke på ev. recalls, goodwill.
Därefter har jag bytt olja och filter mm. själv och fört in i serviceboken.
Utvecklingen går framåt vad gäller motorer och oljor. Numera hör man inte att motorn tar olja. Man hör inte att man byter kolvringar, tätningar mm. så det betyder väl att allt blivit bättre.
Oljebyte och filter blir nog vart tredje år efter ca 3500 mil.
/Per-Inge
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Byte motorolja?

Byta olja vart tredje år?, låter inget vidare, vill nog inte köpa en sådan husbil begagnad. Köp en billigare olja och byt varje år istället. Finns inget mirakelmedel som räddar oljan från åldrande över tid.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Byte motorolja?

Håll er till tillverkarens rekomendationer map intervaller och oljespec.
Fabrikat kvittar om oljan fyller specen.

Att göra så är att VETA (i motsats till att TRO) att man balanserar på ett bra sätt mellan onödiga kostnader och optimalt omhändertagande av sin bil.
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Vad betyder DPF?

Är det någon som vet vid vilka intervaller "change oil" börjar blinka på en Ducato 2,3 multijet 2007?

Den blinkar nu på min bil som gått 4500 mil så jag utgår från att det är första gången den säger till. Blev ny ägare i okt -11.

Olja o filter är bytt varje vår vid c:a 1000 mils körning och utan förnyelse av intervallvarningen, första servicen gjordes efter 2 år vid 1450 mil.

Kan det motiveras att byta var 1000:e mil, 1 gång om året om det är longlife-olja som klarar 4500 mil med gällande garanti?
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Byte motorolja?

Det är nog på detta viset, fordonsfabrikanterna slåss med varandra om att visa låga kostnader på service, därför väldigt långa intervaller (inom företags leasing finns det bara en sak man tittar på "totalkostnad"). Visst har oljorna blivit bättre,, men jag håller nog med de som tycker att det känns bra att byta olja oftare, själv byter jag olja 1ggr / år oavsett mil och vad serviceboken säger.:)

//mats
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Jag har bytt jag också, när man tar över en bil vill man ju veta att det verkligen är gjort.

Såg en rad med liten text på servicelistan för bil med partikelfilter:
Byte när indikatorn så anger, dock senast var 24:e månad/45000 km.

Att byta då varje år känns lite som att kasta bort halva oxfilen innan datumet gått ut!

Glad Påsk!
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Byte motorolja?

Håll er till tillverkarens rekomendationer map intervaller och oljespec.
Fabrikat kvittar om oljan fyller specen.

Att göra så är att VETA (i motsats till att TRO) att man balanserar på ett bra sätt mellan onödiga kostnader och optimalt omhändertagande av sin bil.

Tänk på att det som är optimalt, dvs maximerar vinsten för tillverkaren sällan är detsamma som är optimalt för ägaren, särskilt om man tänker behålla fordonet lång tid. Detta innebär att man bör använda den billigaste oljan som uppfyller specifikationen och man byter själv minst varje år.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Hej!
Bytte nu innan jag ställde av. Byter varje år och det kostar mig 2000:- med olja och filter.
Men det fina är att då ingår en flaska 1L olja samt assistansförsäkring o motorgaranti i ett år.
Det är Midland som har det paketet.

Tycker då att det är värt det, skulle kunna byta själv men vinsten blir inte så stor.
Klart värt att byta oljan varje år, tycker jag.

2000:- är en liten lögn, det var ngn tjuga till :)
 

hansbrolin

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11043
Medlemskap
2022
Sv: Byte motorolja?

Jag har en DPT motor 3liter 157hk årsm, 2011. får byta olja var 700-800 mil, när lampan börjar blinka är det bara att åka till närmsta verkstad, kör ca 2000 mil per år, bytte nyligen i Spanien kostnad 271 euro inkl. filter, det blir ca 3byten per år, diselpartikelfilter är för mig ett otyg Fiat lär ha stora problem med detta.
 

klas Andersson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
13911
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

:mcride:Hej hans det är inte normalt att lampan börjar lysa efter dom milen så åk till en verkstad och kolla upp om du har något fel på lampan , den ska normalt tändas
På 4000 - 4500 mil så något fel är det men byt olja ca 1500 mil som jag skrivit
I tidigare inlägget H/ Klas
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

:mcride:Hej hans det är inte normalt att lampan börjar lysa efter dom milen så åk till en verkstad och kolla upp om du har något fel på lampan , den ska normalt tändas
På 4000 - 4500 mil så något fel är det men byt olja ca 1500 mil som jag skrivit
I tidigare inlägget H/ Klas

Det är tyvärr så med partikelfilter. Oljan blir smutsig, lampan tänds och det är bara att byta. Dyrt men tyvärr inget att göra åt. Jag hade inte valt pf motor om jag vetat detta. Det blir många tusen extra under bilens livstid. Fiats lösning suger:(
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byte motorolja?

Håller med dig Bestliner att det är ingen bra lösning.
Men för min del spelar det ingen roll egentligen. Det blir ett oljebyte varje år iallafall. Problemet är väl att lampan måste återställas på verkstad. Fungerar inte med egen kodläsare.

Sedan om man kör längre än vad vi gör/år så blir det ju problem.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte motorolja?

Det är tyvärr så med partikelfilter. Oljan blir smutsig, lampan tänds och det är bara att byta. Dyrt men tyvärr inget att göra åt. Jag hade inte valt pf motor om jag vetat detta. Det blir många tusen extra under bilens livstid. Fiats lösning suger:(
------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, en undran bara. Finns det något att referera till, eller något sätt att kontrollera den bytta oljan på för att vara säker på att en olja som skall klara bortåt 4000mil verkligen är kass och kan sabba partikelfiltret efter endast 700mil, och att det inte är avkänningen (hur den nu är konstruerad) som inte funkar ok. och säger till om oljebyte alldeles för tidigt.
Det kanske behövs någon slags kalibrering av avkänningen, på samma sätt som om man exempelvis får dåligt oljetryck i en bra motor, börjar med att kolla att oljetrycksgivaren är ok. innan man renoverar motorn.
Någon som vet.

En fundering bara. M.v.h. JANKRO.
 
Toppen