• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte microswitch till blandare

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Första gången köksblandaren slutade fungera stod vi södra Tyskland och jag tillbringade några timmar med att komma åt blandaren under köksbänken. Jag insåg då att man lätt fixar det ovanifrån men fick lite provisoriskt ”tejpa ihop” kablarna. Det fungerade faktiskt ett helt år och under tiden hann jag köpa en ny microbrytare och låta lödkolven ingå i bilens vertygsförråd. På vår bil (Solifer/LMC 2013) har kranarna en mikrobrytare som styr tryckvattenpumpen. Kablarna från brytaren får utstå mycket rörelser och kan dessutom lätt hamna i kläm. En dålig konstruktion som förr eller senare slutar fungera. Eftersom frågan ibland dyker upp hos andra med samma problem tog jag några bilder som kanske är till hjälp. Med normal händighet fixas det på mindre än en timme.
Glöm inte stänga av 12V i bilen under tiden, annars går pumpen igång :)
Tryck in spärren för att lossa handtaget:
IMG_1219.jpg
Dra bort handtaget:
IMG_1220.jpg
Skruva loss den inre delen:
IMG_1221.jpg
.. och dra bort den:
IMG_1222.jpg
Här sitter den gamla brytaren med trasiga sladdar:
IMG_1224.jpg
Ny brytare inköpt hos Conrad:
IMG_1225.jpg
Inte helt nödvändigt men man kommer lättare åt genom att ta bort ringen (2 skruvar):
IMG_1227.jpg
Nya switchen har både rytande och slutande funktion, klipp den blå så nära brytaren som möjligt.
IMG_1228.jpg
Krympslang och löd ihop med kablarna som kommer underifrån:
IMG_1230.jpg
Tryck ner kablarna så att så lite som möjligt ligger i kranen. Se till att de löper fritt:
IMG_1231.jpg
Montera tillbaka ringen:
IMG_1233.jpg
Skruva tillbaka inre delen:
IMG_1235.jpg
Tryck på handtaget. Klart!
IMG_1236.jpg
Kolla också kablarna under vasken. Om de hänger ner kan de behöva samlas ihop och fästas med buntband.
Hoppas detta kan vara till hjälp för någon!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
664
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för detta,
i vårat fall så hänger kablarna löst undertill, det är bara genomförningen upp i kranen där det är ”tajt”. Lossade du hela kranpaketet någon gång?
Jag bytte hela armaturen själv en gång då jag inte var nöjd med den som Nordic levererade som standard. Det var enkelt. Anledningen till haveriet av microbrytaren i den nya armaturen var att vi har en hylla för kastruller direkt under diskhon. På något sätt hade en kastrull kommit åt och dragit loss kabeln ur armaturen. Det innebär ju att den kabeln inte satt åt speciellt hårt.
 
Toppen