Hej, fortfarande envis, jag menar jag själv alltså

.
Lite förklaring för de som inte sett kulor och rullar som får flera ton husbil att flytta på sig m.m.
Min teori om ljudet är att det troligen kommer från inre knuten som nästan alltid är tre rullar som driver i sin "skål". Det är ju inre knuten som gör att drivaxeln kan ändra längd när bilen fjädrar m.m. och det ändrar ju läget på rullarna kontra koppen lite fram och tillbaka. Däremot så sker ju ingen vridning eller annan större ändring när man åker framåt, och inte heller när man svänger, nästan samma läge och samma ställe som rullarna masserar fram bilen med hela tiden.
Men när man höjer bilens framvagn så dras knuten ut lite ur koppen för att drivaxeln behöver förlängs en bit. Då får man fenomenet att rullarna förflyttar sig längre ut i koppen och börjar förflytta sig mellan redan nötta spår och upp där spåren inte är nötta tidigare. Därmed får man oljud i alla lägen för rullarna skall alltid förflytta sig över kanten mellan använd och inte använd yta.
Men håller fullt med om att ljudet borde öka när rullarna skall över kanten från nött till ny yta under belastning.
Yttre drivknuten är ju oftast en annan konstruktion med kulor som flyttar sig i spår och har ju inget med längdändringen på axeln att göra, bara liiite med fjädringen men mest med när man styr. Styr bilen gör man ju ofta så spåren som kulorna går i är troligen rätt jämnt slitna i ett rätt stort område med all vinkelförändring vid styrutslag. Så vinkelförändringen på den vid höjd fjädring hamnar troligen inne i området som redan är nött och då utan ljudproblem.
Som sagt, min teori bara, vilket skulle innebära att det skulle räcka med byte av inre drivknut, men priset upp till kompletta axlar är inte så stort så det är nog värt så allt blir nytt om man funderar på att byta.
Som lite förklaring för de som har klarat sig från att behöva grunna på sådant här, och i stället har tid till livsviktigare frågor

.
Inre knut, tre rullar och en " kopp"med tre spår i.

Yttre knut med kulor som tål mer vridning/styrning.
M.v.h. JANKRO.