• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte framfjädrar

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej det gör det inte, ljudet du beskriver låter som hjullager eller däckoljud. Kan inte vara från drivknuten iaf.
Hejsan, varför skulle det inte kunna vara det. Det är ju inte ett allt för okänt fenomen att när drivaxlarna får lite annan längd och eller annan vinkel p.g.av höjning av fjädringen så kan slitaget som kulorna/rullarna har gjort inne i ytorna som de rör sig i ge oljud när rörelsen börjar vandra mellan slitna ytor till att rida upp på den ytan som inte är sliten. Det har väl också här skrivits om problemet ett flertal gånger i samband med fjäderbyte och är inte alls okänt.
Du verkar så säker så både jag och ett flertal andra vill nog veta hur du menar, och varför det försvinner om det låter för mycket så man tröttnar och monterar nya drivaxlar.
Det låter ju också lika oavsett belastning svängar m.m. enl. inlägg #28, vilket inte ett hjullager gör.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hejsan, varför skulle det inte kunna vara det. Det är ju inte ett allt för okänt fenomen att när drivaxlarna får lite annan längd och eller annan vinkel p.g.av höjning av fjädringen så kan slitaget som kulorna/rullarna har gjort inne i ytorna som de rör sig i ge oljud när rörelsen börjar vandra mellan slitna ytor till att rida upp på den ytan som inte är sliten. Det har väl också här skrivits om problemet ett flertal gånger i samband med fjäderbyte och är inte alls okänt.
Du verkar så säker så både jag och ett flertal andra vill nog veta hur du menar, och varför det försvinner om det låter för mycket så man tröttnar och monterar nya drivaxlar.
Det låter ju också lika oavsett belastning svängar m.m. enl. inlägg #28, vilket inte ett hjullager gör.

M. mycket v.h. JANKRO.
Jag håller med dig om att det kan bli oljud när kulorna kommer i ett annat läge. Men en drivknut förmedlar inget oljud när den bara rullar med, bara när den drar eller motorbromsar. Oljud är alltid svårt att beskriva o bör höras o provköras för att kunna ställa rätt diagnos. Om det låter när bilen är frikopplad o rullar är det inte från drivaxel/drivknut enligt min erfarenhet. Ts säger att det låter även när bilen rullar vilket då inte låter som att det är drivknutarna som genererar ljudet i mina ögon iaf.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, fortfarande envis, jag menar jag själv alltså :p.

Lite förklaring för de som inte sett kulor och rullar som får flera ton husbil att flytta på sig m.m.
Min teori om ljudet är att det troligen kommer från inre knuten som nästan alltid är tre rullar som driver i sin "skål". Det är ju inre knuten som gör att drivaxeln kan ändra längd när bilen fjädrar m.m. och det ändrar ju läget på rullarna kontra koppen lite fram och tillbaka. Däremot så sker ju ingen vridning eller annan större ändring när man åker framåt, och inte heller när man svänger, nästan samma läge och samma ställe som rullarna masserar fram bilen med hela tiden.
Men när man höjer bilens framvagn så dras knuten ut lite ur koppen för att drivaxeln behöver förlängs en bit. Då får man fenomenet att rullarna förflyttar sig längre ut i koppen och börjar förflytta sig mellan redan nötta spår och upp där spåren inte är nötta tidigare. Därmed får man oljud i alla lägen för rullarna skall alltid förflytta sig över kanten mellan använd och inte använd yta.
Men håller fullt med om att ljudet borde öka när rullarna skall över kanten från nött till ny yta under belastning.

Yttre drivknuten är ju oftast en annan konstruktion med kulor som flyttar sig i spår och har ju inget med längdändringen på axeln att göra, bara liiite med fjädringen men mest med när man styr. Styr bilen gör man ju ofta så spåren som kulorna går i är troligen rätt jämnt slitna i ett rätt stort område med all vinkelförändring vid styrutslag. Så vinkelförändringen på den vid höjd fjädring hamnar troligen inne i området som redan är nött och då utan ljudproblem.
Som sagt, min teori bara, vilket skulle innebära att det skulle räcka med byte av inre drivknut, men priset upp till kompletta axlar är inte så stort så det är nog värt så allt blir nytt om man funderar på att byta.

Som lite förklaring för de som har klarat sig från att behöva grunna på sådant här, och i stället har tid till livsviktigare frågor :applaus:.

Inre knut, tre rullar och en " kopp"med tre spår i.
Drivknut inre.JPGDrivknut inre3.JPG




Yttre knut med kulor som tål mer vridning/styrning.
Drivknut yttre.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Intressant att se bilderna.
Jag skall få packboxen utbytt på vänster sida, dvs där axeln kommer ut från VX lådan och där inre knuten sitter.
I samband med det bad jag att man skulle byta damasker och fetta om drivknutarna, när ändå drivaxeln skulle ut.
Kolla gärna damaskerna då poch då, går det hål i en sådan och det kommer in damm, sand eller vatten så blir livet kort för drivknutarna, = dyrt.
På höger sida finns det även ett stödlager, då den axeln är längre, stödlagret kan förstås ge oljud, men det är nog sällsynt att det blir dåligt.
Roysan
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Intressant att se bilderna.
Jag skall få packboxen utbytt på vänster sida, dvs där axeln kommer ut från VX lådan och där inre knuten sitter.
I samband med det bad jag att man skulle byta damasker och fetta om drivknutarna, när ändå drivaxeln skulle ut.
Kolla gärna damaskerna då poch då, går det hål i en sådan och det kommer in damm, sand eller vatten så blir livet kort för drivknutarna, = dyrt.
På vänster sida finns det även ett stödlager, då den axeln är längre, stödlagret kan förstås ge oljud, men det är nog sällsynt att det blir dåligt.
Roysan

Det är väl på höger drivaxel det finns ett stödlager?
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Jag håller med dig om att det kan bli oljud när kulorna kommer i ett annat läge. Men en drivknut förmedlar inget oljud när den bara rullar med, bara när den drar eller motorbromsar. Oljud är alltid svårt att beskriva o bör höras o provköras för att kunna ställa rätt diagnos. Om det låter när bilen är frikopplad o rullar är det inte från drivaxel/drivknut enligt min erfarenhet. Ts säger att det låter även när bilen rullar vilket då inte låter som att det är drivknutarna som genererar ljudet i mina ögon iaf.
Å idag fick jag svaret efter ett litet återbesök, hjullager vä fram orsakade ljudet. Så ett byte är inbokat, förhoppningsvis går det fint att rulla på några veckor fram tills dess.
 
Toppen