• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte framfjädrar

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nån som kan tipsa företag som byter dessa. Vill höja den och få bättre komfort. Bor i Jönköping

Bilen är en Fiat ducato x290 2017
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
 

BengtCassman

HBK Medlem
Inlägg
230
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2024
Vi monterade AL-KO ACS kompletta fjäderben på vår LMC Explorer -12 4,5 t
efter 2 år då jag noterade att den började sjunka ihop.
Det blev väldigt bra med trevliga köregenskaper och nu efter snart 8 år och ca 6000 mil är fjädringen fortfarande samma höjd och stabil.
Kostade då 2014 ca 16000kr inkl. hjulinställning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej har du ingen som kan hjälpa dig att byta fjädrar fram. Ett par förstärkta Lesjöforsfjädrar, en muta till den som hjälper till, och en liten justering av toe in på hjulen, för kanske sammanlagt 2k gör att du har marginal till att köpa mera diesel i stället.

:p M.v.h. JANKRO.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej har du ingen som kan hjälpa dig att byta fjädrar fram. Ett par förstärkta Lesjöforsfjädrar, en muta till den som hjälper till, och en liten justering av toe in på hjulen, för kanske sammanlagt 2k gör att du har marginal till att köpa mera diesel i stället.

:p M.v.h. JANKRO.
Byta inga problem, har det som behövs. Ögonmått finns :p
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja det finns det säkert. Om man börjar med att väga endast framvagnen helt enkelt på ex. någon av v.v. vågar så är det en jättebra början.
Jag inte haft anledning att forska så mycket i just framfjädrar till olika varianter av Fiat Ducato så jag har inget helt klart svar tyvärr. Men bl.a. Lesjöfors gör förstärkta fjädrar till Ducato vet jag, och går säkert att kontakta om man inte hittar listor.
En variant efter lite undersökningar kan nog också vara att köpa från internetfirmorna. Priset på just svenska Lesjöfors fjädrar om de nu är bäst ??? är lite underligt i Sverige som vanligt.
Jag köpte både för några år sedan, och helt nyligen en framfjäder till en vanlig personbil tillverkad av Lesjöfors.
Svenska eftermarknadsfirmor skulle ha 846:- för en "no name" fjäder (kanske Lesjöfors) och internetfirmorna skulle ha 184:- för en svensk Lesjöfors, så tyvärr blev det inte att gynna de svenska handlarna som vanligt, även om man helst skulle vilja ibland.
Ett högst personlig tyckande är nog att nya fjädrar instoppade i ett par rätt nya original MacPhersonben funkar helt tillfredsställande i stället för mjuka originalfjädrar som inte tål vikten och gör att fjäderbenen står nere på genomslagsgumminen eller väldigt nära från början, vilket i sig själv är en skandal och borde vara åtgärdat redan när bilen beställdes från Fiat för att kunna bära en husbil och dess höga grundvikt.

Inte full info tyvärr, men Google brukar leta reda på det mesta :msn_tongue:. M.v.h. JANKRO.

Ps. Man bör kolla även höjden på halvljuset, och inte bara toe på framvagnen efter fjäderbyte.

(Ja, du hittade en lista.)
 
Senast ändrad:

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Japp, det fanns typ 3 varianter, vanlig, camper förstärkt och camper extra förstärkt.

Men det var läsvärda tankar du plitade ner - stort tack för dem!
Var hittade du dessa olika ?
Jag söker på min så är det 2 olika fjädrar som poppar upp och hur kan man utläsa hårdhet på fjädern?
Är det inte bättre att byta kompletta fjäderben? och till vilken?
Jag byter dom själv så ingen verkstadsrekommendation.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Bromssystem & Bromsdelar där var dom billigast ,köpte lesjöfors, finns 2 varianter till camper. Vänster sida är lite plock med det elektriska, höger är det bara handskfacket som ska ner på insidan, utsidan är den vanliga skruvningen som är lik alla andra bilar med Mac Personben, bara att allt är så mycket tyngre om det gäller bilen på avataren. Det finns en bra beskrivning på Tuben. Tänk på att använda lite bättre fjäderpressare än dom billiga som säljs. Lycka till Mvh Bengt. PS Tänk på att göra ljusinställning efter bytet DS
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Bromssystem & Bromsdelar där var dom billigast ,köpte lesjöfors, finns 2 varianter till camper. Vänster sida är lite plock med det elektriska, höger är det bara handskfacket som ska ner på insidan, utsidan är den vanliga skruvningen som är lik alla andra bilar med Mac Personben, bara att allt är så mycket tyngre om det gäller bilen på avataren. Det finns en bra beskrivning på Tuben. Tänk på att använda lite bättre fjäderpressare än dom billiga som säljs. Lycka till Mvh Bengt. PS Tänk på att göra ljusinställning efter bytet DS
Du råkar inte ha en direkt länk till fjädrarna
 
Toppen