En liten varning bara, jag bytte fjäderbenslager, dvs det som gör att man kan styra, det kärvade så stryningen blev konstig, samt bytte dämpare.
Relativt enkelt, en fjäderpress behövs, av kraftigare typ.
Lite klurigt att få upp fjäderbenen och få i skruvarna som finns under instrumentbrädan inne i bilen.
Man tar ju lös navet från fjäderbenet, och vänder ut navet lite så att fjäderbenen kan tas ner resp upp sen.
På vänster sida är drivaxeln kort och går rakt in i VX-lådan, diffen.
Jag upptäckte att det rann ut VX-lådeolja, och upptäckte att drivaxeln blev utdragen av att navet vändes ut en bit.
Nu några år efter läcker det VX-lådeolja och jag skall byta packbox.
Så min varning består i att se till att inte dra ut drivaxeln när navet är löst.
På ¨höger sida är drivaxeln längre och har ett stödlager så den kommer inte ut på samma sätt.
Annar när man får ut fjäderbene, och kan sätta det i skruvstycke på arbetsbänken, är det enkelt att med fjäderpressen få ihop fjädern, och skruva isär. Lämpligt kan vara att byta fjäderbenslager samtidigt. Ett axaiallager som tar upp bilen vikt och gör att fjäderbenet svänger. Nu var ju din bil rätt ny så kanske det inte behövs. Ett sådant lager håller ju 3 år eller 25 år utan vidare beroende på kvalitet.
Som sagt dra inte ut drivaxeln på vänster sida.
Roysan