• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte framfjädrar

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tyvärr jag är dålig på datorer, men googla på AUTO-MOTO

namnet så gjorde jag, dom var rätt mycket billigare än Auto-Doc.
Tittade precis nu, dom verkade ha någon typ av drive. En kostade ca 580 den jag köpte extra förstärkt camper kostar 650 st.
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Ska byta till Lesjöfors förstärkta fjädrar för mer luft mellan hjul och skärmkant nästa vecka. Fick tips från Lesjöfors kring artnr på fjäder. När ena genomslagsgummit var slut - så passar jag även på att få nya dämpare, fjäderbenslagringar mm. Blir intressant att se hur mycket höjningen kan bli :)
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Ska byta till Lesjöfors förstärkta fjädrar för mer luft mellan hjul och skärmkant nästa vecka. Fick tips från Lesjöfors kring artnr på fjäder. När ena genomslagsgummit var slut - så passar jag även på att få nya dämpare, fjäderbenslagringar mm. Blir intressant att se hur mycket höjningen kan bli :)
Glöm inte få gjort hjulinställning efteråt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ska byta till Lesjöfors förstärkta fjädrar för mer luft mellan hjul och skärmkant nästa vecka. Fick tips från Lesjöfors kring artnr på fjäder. När ena genomslagsgummit var slut - så passar jag även på att få nya dämpare, fjäderbenslagringar mm. Blir intressant att se hur mycket höjningen kan bli :)
Hej, på min gjorde det ca 6cm. Det är ett tämligen enkelt jobb att göra själv om man har lite mekanikervana, H- sidan inga problem V- sidan lite trångt med alla kablar , titta på "Tuben" där finns det en bra beskrivning. Du kommer tjäna en massa lusidorer om du gör det själv. Lycka till Mvh Bengt.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En liten varning bara, jag bytte fjäderbenslager, dvs det som gör att man kan styra, det kärvade så stryningen blev konstig, samt bytte dämpare.
Relativt enkelt, en fjäderpress behövs, av kraftigare typ.
Lite klurigt att få upp fjäderbenen och få i skruvarna som finns under instrumentbrädan inne i bilen.
Man tar ju lös navet från fjäderbenet, och vänder ut navet lite så att fjäderbenen kan tas ner resp upp sen.
På vänster sida är drivaxeln kort och går rakt in i VX-lådan, diffen.
Jag upptäckte att det rann ut VX-lådeolja, och upptäckte att drivaxeln blev utdragen av att navet vändes ut en bit.
Nu några år efter läcker det VX-lådeolja och jag skall byta packbox.
Så min varning består i att se till att inte dra ut drivaxeln när navet är löst.
På ¨höger sida är drivaxeln längre och har ett stödlager så den kommer inte ut på samma sätt.
Annar när man får ut fjäderbene, och kan sätta det i skruvstycke på arbetsbänken, är det enkelt att med fjäderpressen få ihop fjädern, och skruva isär. Lämpligt kan vara att byta fjäderbenslager samtidigt. Ett axaiallager som tar upp bilen vikt och gör att fjäderbenet svänger. Nu var ju din bil rätt ny så kanske det inte behövs. Ett sådant lager håller ju 3 år eller 25 år utan vidare beroende på kvalitet.

Som sagt dra inte ut drivaxeln på vänster sida.

Roysan
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Finfin känsla efter bytet, hör nu däremot ett molande, resonansliknande ljud från vänster fram som inte varit tidigare. Från ca 30-40 km/h hör jag det. Inte ett högt ljud, men jag hör det nog för att veta att det inte har varit där tidigare. Låter även om bilen rullar i friläge, eller har växel i. Om jag bromsar eller inte verkar inte heller påverka. Tycker mig inte märka nån skillnad när man svänger åt nåt håll heller. Funderar om det kan slumpa sig så att ett hjullager börjat låta precis efter att detta jobb blivit utfört (vad är isf oddsen?) Hjullager fram är bytt 2014 för ca 7000 mil sedan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan................
Fick ändra lite för sacce hann före, men tänkte skriva samma. Det kan vara så att kulorna/rullarna inne i drivknuten har nött in sig lite i "sätena" där de rör sig. Höjer man bilen lite så sträcks drivaxeln/knuten lite och då kan kulorna/rullarna inne i drivknuten börja rida upp lite på kanten vid det lite "nednötta diket" där de har jobbat tidigare och då kan ett ljud uppkomma. Även vinkeln som både inre och yttre drivknut jobbar i blir lite annorlunda.
Oddsen för det är nog lite större än för att ett lager skulle börja låta just nu, samt att ljudet verkar finnas under alla omständigheter.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Man kan säga att inre drivknuten ändrar både läge och vinkel, och yttre drivknuten ändrar bara vinkel.
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hejsan................
Fick ändra lite för sacce hann före, men tänkte skriva samma. Det kan vara så att kulorna/rullarna inne i drivknuten har nött in sig lite i "sätena" där de rör sig. Höjer man bilen lite så sträcks drivaxeln/knuten lite och då kan kulorna/rullarna inne i drivknuten börja rida upp lite på kanten vid det lite "nednötta diket" där de har jobbat tidigare och då kan ett ljud uppkomma. Även vinkeln som både inre och yttre drivknut jobbar i blir lite annorlunda.
Oddsen för det är nog lite större än för att ett lager skulle börja låta just nu, samt att ljudet verkar finnas under alla omständigheter.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Man kan säga att inre drivknuten ändrar både läge och vinkel, och yttre drivknuten ändrar bara vinkel.
Aha! Tolkar jag det rätt som att det i så fall är ett ofarligt symptom? Är det ett ljud som kan "nöta till sig" och försvinna?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag fick liten morrande ljut när jag accelereade på ettan men det för svan efter 100 mil ….kolla bara att knutarna inte bli varma så är det nog ingen fara..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Aha! Tolkar jag det rätt som att det i så fall är ett ofarligt symptom? Är det ett ljud som kan "nöta till sig" och försvinna?

OM det nu är det problemet vilket kanske är rätt troligt :confused:, så har jag tyvärr ingen erfarenhet av envist försök till innötande.
Det borde nog inte kunna ske något dramatiskt, och skulle det gå åt ett värre håll så borde även det inte ske på en gång utan långsamt bli värre.
Kulorna eller rullarna inne i inre eller yttre drivknuten skall ju troligen upp i en liiiten "backe" där det inte är nött och det beror ju mycket på hur mycket stryk de får just då.
Kanske någon har bättre erfarenhet av att köra med problemet ett tag.
Jag vill påpeka mina helgarderingar med "borde inte" instoppat på flera ställen :p .

Men om det skulle vara ett hjullager så brukar det ju ändra ljud rätt tydligt vid olika belastningar vid svängar m.m.

Ber om ursäkt för frågan... Men det har inte trillat bort en av rullarna som troligen finns i din inre drivknut, som kan ske i vissa konstruktioner om man drar itur den för mycket inne i damasken när man meckar och rullen inte sitter fast på axelstumpen. Men det borde kanske ge värre problem/oljud.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Skulle i så fall en hjulinställning kunna ändra drivknutarnas läge så att ljudet försvinner? (Enligt verkstan som utförde jobbet så behövdes ingen hjulinställning göras)
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Man ska nog tänka på att man inte ändrar framvagnsgeometrin för mycket, finns ju en optimal inställning så drivaxlarna kommer i rätt vinkel. Jag monterade Alk-Ko fjäderben och bilen blev 5 cm lägre, helintegrerad bil.

Har sedan några år en likadan bil med helluftfjädring, monterad vid tillverkning. Jag upplever bilen väldigt låg i framvagnen i körläge. Har kollat upp detta och framvagnen står perfekt enligt den monteringstolk man använder för Fiat chassit.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag brukar se en hink med delar från bilfjädrar hos den lokala Bilbesiktningen.
Jag frågade besiktningsman varför??? Han menade att det är väldigt vanligt med fjäderbrott nuförtiden.
Hinken verkar tömmas då och då det är rätt många han ger anmärkning och plockar bort delar från fjädrar.
Skruvfjädrar talar vi om, som de på husbilens fjäderben.
Det är framför allt rätt nya bilar detta händer på menade han, nyare och mindre bilar av lägre prisklasser.
Min avsikt var bara att nämna och exemplifiera att det kan vara kvalitetsskillnader på billiga fjädrar från Asien, jämfört med de av högre kvalitet från Spring wire i Lesjöfors.
Där kvalitetskontrollen på stålet är mer utvecklat.
Skrotet i hinken är mest delar av fjädrarna, halva eller nästan hela varv . Händer detta blir det förstås oljud och bilen kan bli lite sned.
Men inget avgörande i fråga om väghållning. Oftast blir den avbrutna delen kvar i fjädertallrikarna.

Roysan
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Skulle i så fall en hjulinställning kunna ändra drivknutarnas läge så att ljudet försvinner? (Enligt verkstan som utförde jobbet så behövdes ingen hjulinställning göras)
Hoppas att dom kopplade på 4-hjulsmätningens grejor och kollade.
Man behöver nästan alltid justera något när man byter till "bättre" fjädrar.
Tråkigt om man sliter ut sina nyss bytta däck på några mil.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag brukar se en hink med delar från bilfjädrar hos den lokala Bilbesiktningen.
Jag frågade besiktningsman varför??? Han menade att det är väldigt vanligt med fjäderbrott nuförtiden.
Hinken verkar tömmas då och då det är rätt många han ger anmärkning och plockar bort delar från fjädrar.
Skruvfjädrar talar vi om, som de på husbilens fjäderben.
Det är framför allt rätt nya bilar detta händer på menade han, nyare och mindre bilar av lägre prisklasser.
Min avsikt var bara att nämna och exemplifiera att det kan vara kvalitetsskillnader på billiga fjädrar från Asien, jämfört med de av högre kvalitet från Spring wire i Lesjöfors.
Där kvalitetskontrollen på stålet är mer utvecklat.
Skrotet i hinken är mest delar av fjädrarna, halva eller nästan hela varv . Händer detta blir det förstås oljud och bilen kan bli lite sned.
Men inget avgörande i fråga om väghållning. Oftast blir den avbrutna delen kvar i fjädertallrikarna.

Roysan
Om dom har en "riktig" tallrik ja.
Vissa bilar har inte detta och när fjädern går sönder så vickar fjädern och kan
då sticka hål på däcket.
Att köra med en trasig fjäder kan slita på däcken.
Dessutom så kan bilen bli farlig i en undanmanöver.

Min HB har ingen bra tallrik men jag har nu mera Förstärkta Lesjöforsare.
Dessa var svåra att montera med våran stationära fjäderkompressor då den är gjord för bilfjädrar.
Det gick att med ett spett hjälpa maskinen komprimera fjädern. :)
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hoppas att dom kopplade på 4-hjulsmätningens grejor och kollade.
Man behöver nästan alltid justera något när man byter till "bättre" fjädrar.
Tråkigt om man sliter ut sina nyss bytta däck på några mil.
Som jag skrev så gjordes ingen hjulinställning, då det enligt verkstan inte behövdes. Får väl hålla lite koll å se om det blir nån snednötning. Men det jag främst skulle vilja veta är huruvida en hjulinställning skulle påverka det av Jankro föreslagna ljudet från drivknutar eller inte.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Som jag skrev så gjordes ingen hjulinställning, då det enligt verkstan inte behövdes. Får väl hålla lite koll å se om det blir nån snednötning. Men det jag främst skulle vilja veta är huruvida en hjulinställning skulle påverka det av Jankro föreslagna ljudet från drivknutar eller inte.
Nej det gör det inte, ljudet du beskriver låter som hjullager eller däckoljud. Kan inte vara från drivknuten iaf.
 
Toppen