Såja! Då var husbilen hämtad från vinterförvaringen för en ny säsong.
På göra-listan står bl a montering av LCD-TV samt byte av kupéfläkt. Det senare är inget jag ser fram emot då mer eller mindre hela instrumentbrädan måste bort...
Men det mest akuta är att byta vattenpumpen, när den backades in för sin vinterförvaring upptäcktes att det rann friskt med vatten från den.
När jag skulle hämta den så var jag lite ambivalent; fylla på vatten och köra de två milen hem eller försöka byta på plats.
Det blev det förra. Men hur tänkte man när man placerade expansionskärlet nästan högst upp och långt in, enda sättet att fylla på vatten är att man har en böjd slang med sig som är avsedd för ändamålet. Idiotiskt!
Hemresan gick utan problem, körde med kylarlocket av så att det inte uppstod nåt tryck i kylsystemet och det verkar ha funkat bra.
Nu går jag och funderar på hur själva bytet går till, det är trångt värre i "brevlådeöppningen" och man vet knappt var man ska börja.
Det är alltså en Solifer 5500/Ducati från -88 med 2.0L bensinmotor.
Har en halvtaskig verkstadshandbok men allt är på tyska så den hjälper föga fast jag ser att bara en sån sak som att lossa på remmen till vattenpumpen inte görs på konventionellt sätt med en spännare utan man kränger av remmen från hjulet med en mejsel instucken mellan rem och hjul medan hjulet snurras. Hm.
Tja, den som har kikat in i motorrummet på en Solifer 5500 vet kanske varför jag våndas.
Pumpen är en stor pjäs med många fästpunkter så det behöver nog demonteras en hel del prylar för att man ska komma åt överallt.
Jag funderar på följande moment:
Ta bort batteriet.
Tömma kylaren och kylsystemet genom nedre kylarslangen.
Ta bort generatorn.
Kränga av remmen till vattenpumpen.
Palla upp motorn med en domkraft.
Ta bort högra motorfästet.
Ta bort övre anslutningen från kylaren (tror termostaten sitter där).
Med lite tur är det kanske sen bara att lossa alla bultar och vips så har man den i handen....men alla tips för att spara tid uppskattas.
På göra-listan står bl a montering av LCD-TV samt byte av kupéfläkt. Det senare är inget jag ser fram emot då mer eller mindre hela instrumentbrädan måste bort...
Men det mest akuta är att byta vattenpumpen, när den backades in för sin vinterförvaring upptäcktes att det rann friskt med vatten från den.
När jag skulle hämta den så var jag lite ambivalent; fylla på vatten och köra de två milen hem eller försöka byta på plats.
Det blev det förra. Men hur tänkte man när man placerade expansionskärlet nästan högst upp och långt in, enda sättet att fylla på vatten är att man har en böjd slang med sig som är avsedd för ändamålet. Idiotiskt!
Hemresan gick utan problem, körde med kylarlocket av så att det inte uppstod nåt tryck i kylsystemet och det verkar ha funkat bra.
Nu går jag och funderar på hur själva bytet går till, det är trångt värre i "brevlådeöppningen" och man vet knappt var man ska börja.
Det är alltså en Solifer 5500/Ducati från -88 med 2.0L bensinmotor.
Har en halvtaskig verkstadshandbok men allt är på tyska så den hjälper föga fast jag ser att bara en sån sak som att lossa på remmen till vattenpumpen inte görs på konventionellt sätt med en spännare utan man kränger av remmen från hjulet med en mejsel instucken mellan rem och hjul medan hjulet snurras. Hm.
Tja, den som har kikat in i motorrummet på en Solifer 5500 vet kanske varför jag våndas.
Pumpen är en stor pjäs med många fästpunkter så det behöver nog demonteras en hel del prylar för att man ska komma åt överallt.
Jag funderar på följande moment:
Ta bort batteriet.
Tömma kylaren och kylsystemet genom nedre kylarslangen.
Ta bort generatorn.
Kränga av remmen till vattenpumpen.
Palla upp motorn med en domkraft.
Ta bort högra motorfästet.
Ta bort övre anslutningen från kylaren (tror termostaten sitter där).
Med lite tur är det kanske sen bara att lossa alla bultar och vips så har man den i handen....men alla tips för att spara tid uppskattas.
