• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Såja! Då var husbilen hämtad från vinterförvaringen för en ny säsong.
På göra-listan står bl a montering av LCD-TV samt byte av kupéfläkt. Det senare är inget jag ser fram emot då mer eller mindre hela instrumentbrädan måste bort...

Men det mest akuta är att byta vattenpumpen, när den backades in för sin vinterförvaring upptäcktes att det rann friskt med vatten från den.
När jag skulle hämta den så var jag lite ambivalent; fylla på vatten och köra de två milen hem eller försöka byta på plats.
Det blev det förra. Men hur tänkte man när man placerade expansionskärlet nästan högst upp och långt in, enda sättet att fylla på vatten är att man har en böjd slang med sig som är avsedd för ändamålet. Idiotiskt! :mad:
Hemresan gick utan problem, körde med kylarlocket av så att det inte uppstod nåt tryck i kylsystemet och det verkar ha funkat bra.

Nu går jag och funderar på hur själva bytet går till, det är trångt värre i "brevlådeöppningen" och man vet knappt var man ska börja.
Det är alltså en Solifer 5500/Ducati från -88 med 2.0L bensinmotor.
Har en halvtaskig verkstadshandbok men allt är på tyska så den hjälper föga fast jag ser att bara en sån sak som att lossa på remmen till vattenpumpen inte görs på konventionellt sätt med en spännare utan man kränger av remmen från hjulet med en mejsel instucken mellan rem och hjul medan hjulet snurras. Hm.

Tja, den som har kikat in i motorrummet på en Solifer 5500 vet kanske varför jag våndas.
Pumpen är en stor pjäs med många fästpunkter så det behöver nog demonteras en hel del prylar för att man ska komma åt överallt.
Jag funderar på följande moment:
Ta bort batteriet.
Tömma kylaren och kylsystemet genom nedre kylarslangen.
Ta bort generatorn.
Kränga av remmen till vattenpumpen.
Palla upp motorn med en domkraft.
Ta bort högra motorfästet.
Ta bort övre anslutningen från kylaren (tror termostaten sitter där).

Med lite tur är det kanske sen bara att lossa alla bultar och vips så har man den i handen....men alla tips för att spara tid uppskattas. :wink:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

På den Fiat modellen jag har måste motorn ut, för vattenpumpsbyte. Detta enl. verkstaden som gjorde ett växellådsbyte på vår husbil.
Så det blev ett vattenpumpsbyte också när motorn var ute. Detta för säkerhets skull då bilen rullat 10000 mil.
Krister.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Jo det har jag också läst men det gäller modellen efter -92. På den här bör det gå att byta på plats.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Hejsan, ja det är lite pyssel med att byta pumpen men inget som är speciellt svårt bara lite tråkigt och krångligt som vanligt.

Om vi börjar med din lista så verkar den som en bra början :p:.
"Ta bort batteriet.
Tömma kylaren och kylsystemet genom nedre kylarslangen.
Ta bort generatorn.
Kränga av remmen till vattenpumpen.
Palla upp motorn med en domkraft.
Ta bort högra motorfästet.
Ta bort övre anslutningen från kylaren (tror termostaten sitter där)."

Tillägg.
Remskivan på pumpen TROR jag måste bort på plats före pumpen för jag har för mig att den tar mot annars vid demonteringen av pumpen. Den sitter inte hårt även om den fastnat med åren, jag tror det är nollpassning mellan axeln och remskivan. Det finns tre mindre hål i remskivan som man kan använda ett saxverktyg med stift i för att låsa skivan när man lossar muttern.
Det finns en anslutning till av vatten till pumpen. Bakom motorn ligger ett rör som är fastskruvat i pumpen med en fläns med två skruvar i.
Kolla upp O-ringen/tätningen där och lägg gärna till lite kladd vid monteringen.

(Det borde finnas en kran nere i kylaren på förarsidan, så slipper du lossa nedre slangen.)

Jag har en drös med bilder.... Svårt att välja så jag lägger in rätt många om det kan vara till hjälp. Jag satt dit en ny kamkedja samtidigt, så därför är motorn lite extra tom i framkant.

Div. bortplockade delar.
PICT0325-400.jpg


Jag tar med en bild på kamdrev med ny och gammal kedja. (Helt onödigt att byta, det fanns absolut ingen skillnad på den gamla och nya kedjan.)
PICT0327-400.jpg


Renoverad generator med en ny regulator som skall dit.
PICT0331-400.jpg


Motorfäste-Ny vattenpump-Gamla pumpen. (Som också verkade helt ok.)
PICT0332-400.jpg


"Naken" motor.
PICT0337-400.jpg


Brädbit med två sneda klossar till det lutande tråget.
PICT0342-400.jpg


Nya pumpen med tre "O"- ringar. Kolla så den minsta räcker till i tjocklek, den sitter vid flänsen mot röret bakom motorn.
PICT0346-400.jpg


Här ser du de tre hålen som man kan hålla remskivan med när du lossar muttern.
PICT0348-400.jpg


Pumpen och motorfästet monterat. motorn skall bara tryckas upp 5 cm. mot fästet.
PICT0353-400.jpg


Klart :D.
PICT0356-400.jpg

Och, OBS. Trä dit alla skruvar som skall hålla pumpen innan du sätter den på plats De är så långa att det går inte att få dit dem när pumpen är på plats för de tar i innerskärmen. Jag vet BangWall.gif :oops:.

För att lufta elementet så finns det en slang som går att dra fram mellan/bakom burken till värmen och expansionskärlet. I toppen på den finns en luftningsnippel.
Den ligger så högt upp så du får köra motorn varm så du får tryck i systemet innan den kan få ut luftfickan.
När du kört några mil så kan du lufta en gång till så all luft försvinner annars så blir värmen till kupén dålig.

Lycka tiil. M.v.h. JANKRO.

Ps. för ett par år sedan så var prisbilden väldigt bred på en ny pump.
Från 380:- till ca. 2800:- :rolleyes:
Toppriset fanns naturligtvis här hemma i Sverige :(.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Tack för ett, som vanligt, högkvalitativt svar! :D
Nu får man lite motivation att börja skruvandet...men vädergubbarna ville annorlunda så jag skjuter nog på det ett tag.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Så tog jag tag i detta med att byta vattenpump medan vädrets makter var med oss.
Jag följde Jankros instruktioner och det var ju inte så svårt. Jag konstaterar att italienarna har blandat friskt och det sitter både muttrar (pinnbultar) och bultar med 11, 13, 17 och 19 i en salig röra...

Generatorn är inte så svår att plocka bort - men man måste bort med förelardosan för att få ut ena bulten...
Motorfästet likaså. Nu hade en av mina bultar sneddragits en gång i tiden men då det är M12 så går det helt enkelt inte att dra av den utan jag fick ta den sakta, sakta och med mycket kraft. Nu gör detta inget då nya gängor sitter i nya pumpen.
Muttern för hjulet till pumpen satt rätt rejält men som Jankro tipsade så skruvar man in två M6 och kan sen låsa det genom att t ex sätta en mejsel emellan. Två bultar går inte att ta bort då de tar i sidan så man får sätta i dessa innan man monterar nya pumpen. Som Jankro påpekat.

Så här ser det ut när generatorn är borta:

1127cs4.jpg


Som synes så är denna pump en rätt rejäl pjäs och jag har nu fått bort alla muttrar/bultar utom två; de längs ut till vänster i denna bild som tätar mot röret som kommer bakom blocket. Sitter som berget, har testat att värma dem rejält men jag känner att jag kommer att dra av dem om jag fortsätter....

11v1bg3.jpg


Här är bultarna (M6, 11)

2rc935l.jpg


Vad gör man nu? Plan B blir att ta bort hela röret och sen borra ut bultarna och ersätta dem med genomgående såna. Jodå, det finns både plats och möjlighet till detta och man kan undra varför dom inte gjorde så redan från början.
Drygt. Om ingen annan har nåt fiffigt tips. Har sprayat dem med krypolja och det ska få ligga till i morgon så får jag väl se om nåt av dem lossar...men jag är skeptisk.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Om du kan, av utrymmesskäl, så ge bultskallen en vass smäll med en halvkilos hammare. Brukar hjälpa...
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Nja, helt omöjligt att ge den en smäll är det nog inte. Ska testa det.
Problemet här är att bulten är kanske 50mm och själva gängdelen är säkert nästan halva den biten så det finns runt 25mm gäng som kan rosta fast...och en M6 klarar inte sånt.
Det här borde fler ha råkat ut för.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Tror som du, men vad är alternativen? Skulle som sagt ge en eller två smäll, kylande rost spray en smäll till och sedan en sexkants hylsa och försöka skruva in bulten ca 10 grader, en smäll till och sedan öppna eller så går bulten av. Gör den det, så är det bara attackera stumpen när pumpen är ur vägen. I värsta fall genomgående bult som du skriver....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Hejsan igen. Ta bort röret, det sitter bara med grova slangen över växellådan och en hållare på baksidan av motorn, och den hållaren bör du lossa lite på ändå, så röret är lite flexibelt när du drar fast det mot pumpen.
(Kan ev. sitta en mindre slang på en avstickare också, elementslang ??)
Jag vet inte om du måste dra av skruvarna först eller om det går att ta bort både röret och pumpen samtidigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

OK, jag plockar loss den efter att ha gjort ett försök med att banka och vrida. Jag observerade en avstickare åt nåt håll men som sagt, det är vanliga slangar och utan nåt större tryck.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Progress!

I morse la jag mig under bilen med en hammare och testade och miraklet inträffade, båda bultar lossnade! Dom gick tröööögt, så trögt att jag trodde att vid nästa omtag så går dom av men icke, jag fick bort båda oskadda. Sen skulle jag byta ut dem men insåg att det är M7(!) och det är ju inget man har liggande hemma precis...

Efter detta rengjorde jag alla plana ytor med en skrapa och svinto och monterade sen dit den nya pumpen, men först smetade jag lite packnigsilikon där det bakre röret kommer in. Men så insåg jag att en pinnbult är för kort eller så är ett fästöra större på denna pump så jag fick vackert plocka ut den igen och gänga ut pinnbulten så pass mycket att jag kunde sätta dit muttern. Hm.

Här är en bild med pumpen borrtagen. Notera o-ringen som just ska bytas som sitter på röret längst bort.

20syjgn.jpg


Men sen var det bara att dra fast alla skruvar. Jag gjorde en liten miss, flyttade inte över krysskilen när pumpen var lös vilket innebar en del strul. Fick inte in den i spåret så jag tänkte smärgla av den lite längst ut. När jag gjorde det så lossnade den från tången och flög ut över röran i garaget...det tog mig två timmar att hitta den. Ett ventilknaster flög iväg en gång när jag höll på att renovera en topp, jag sökte i en hel dag innan jag gav upp och åkte och fixade ett nytt...

Lite bök med att få remskivan på plats. Det medföljde en ny mutter med inplastade gängor men gängen är så kort att när den är i botten så har ännu inte plasten kommit i gängen ännu. Dumt.

Nu kommer nästa utmaning: att få remmen på plats! Det finns som bekant ingen sträckare och handboken förespråkar att man ska stoppa en mejsel mellan rem och remskiva och sen vrida på hjulet. Så otroligt korkat! Remmen ska sen löpa på innersta spåret. Risken för skador på rem vid denna operation är rätt överhängande och det är inte tvärenkelt att göra det helt själv....
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Uppdatering.

Nu är allt på plats. Jag lyckades krångla dit remmen till slut, först så satte jag den innanför hela nedre remskivan och sen på vattenpumpen, därefter tog jag en mejsel och stack in den mellan remmen och nedre remskivan just när den var som mest sträckt och sen drog jag vattenpumpen runt genom muttern på den. Det gick trögt men den gick på....fast det gjorde ont att se hur remmen vred och hade sig under operationen, kan aldrig vara bra i längden med detta. Hade man sen varit två hade det varit betydligt enklare.

Sen fick jag erfara att dessa tredjepartsdelar inte är något under av precision...fick inte dit generatorns långa bult och jag upptäckte varför, det är för mycket gods mellan generatorn och fästet så jag fick helt sonika ta vinkelslipen och karva bort en del. Se bild.

2rzs3na.jpg


En pinsam detalj: jag råkade faktiskt supa bort ena bulten till temostathuset. Sånt brukar inte hända. :( Easy peasy tänkte jag men icke; här har man återigen använt den mycket udda dimensionen M7x1.0 som knappt går att uppbringa för pengar. Satte en genomgående M6 i det ena hålet i stället, det får duga.

Nu återstår bara en sak och det här är lite pinsamt för det borde jag ha dokumenterat: i vilket spår ska remmen för generatorn ligga? Det mittre eller det yttersta? :confused: Gissar på det yttersta.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Tack för denna fina instruktionsbok på vattenpumpsbytet.

Jag var ut till HB:n och tittade och gen-remmen sitter på
yttre spåret i vev-remskivan.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Mycket bra redogörelse och fina bilder, tackar så mycket.
Att ge stryk åt kärvande bultar är ibland effektivt. Ang. remmen. Först och främst i linje, och eller så nära lagret som möjligt, belastningen blir mindre då och livslängden ökar.
M7 är en fransk specialitet för att snitsa till det lite. Jag tror att stålkvaliten i dom bultarna är också hårdare med den lilla stigningen. Jag har en vag minne att jag har gängat upp en sådan hål till M8 gänga och då blir det fina fisken. Man får ta försiktigt bara med alla 3 gängtappar. Piratdelar från tyskland har minst sagt varierande passform, inget är givet, måste prova innan slutliga monteringen....
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Såja! Här kommer en liten guide om hur man byter vattenpump på en Fiat 2.0L bensinmotor. Jag har en 88:a men den sitter i massor med modeller. Skulle vilja ändra rubriken på hela tråden men det går tydligen inte. Finns lite bilder tidigare i tråden.
Verktyg:
Domkraft, träbit, hylsnyckelsats med förlängare och både korta och långa hylsor, stora flatmejslar, några blocknycklar 10-17, hammare, kärl, insexnyckel. Några M6 bultar.

Sätt domkraften under oljetråget med en träbit emellan. Sätt den inte så att den blockerar utrymmet rakt under remmarna för där kommer det att jobbas en del. Pumpa lite löst och låt motorn vila mot denna.
Sätt ett kärl under vänstra sidan av kylaren. Öppna försiktigt kranen som sitter i nederkant av denna och försök att fånga upp så mycket av vätskan som möjligt. Ta först bort kylarlocket så rinner det lättare.
Plocka bort batteriet helt.
Ta bort generatorn. Den sitter i två bultar, en lång och en som används för att spänna remmen. Den långa bulten går inte att avlägsna förrän man har plockat bort fördelarlocket. Ta först bort strömkabeln och tillslagskabeln, den förra tar man lättast underifrån (10) och den senare är bara ett flatstift.
Ta bort de tre bultarna som sitter på motorn - faktiskt på själva vattenpumpen - och utgör motorfästet. Ta sen bort den andra muttern som sitter i den andra delen. Nu ska den delen vara lös.
Ta även bort den del som sitter på karossen där denna mutter satt, nedanför batteriet. Sitter i två större insexskruvar.
Ta bort termostathuset. Två M7-bultar (11).
Skruva i två M6-bultar i två av de tre hål som finns på vattenpumpens remskiva.
Arrangera så att en större mejsel eller dylikt låser remskivan med hjälp av dessa bultar och lossa sen på muttern i mitten. Den är normalgängad. Ta bort den helt genom att banka i sidan.
Nu ska remskivan gå att avlägsna. Remmen följer samtidigt med.
Nu ska det lossas på bultar och muttrar som hela den stora pumpen är fäst med. 9 st. Vissa är 11, andra 13 och några 17. De två som sitter längst in (M7) bakom motorn kan sitta rejält och kan behöva värme, slag, krypolja och lite tur innan dom släpper.
När alla är lossade så är pumpen lös.
Ta redan nu och flytta över krysskilen till den nya pumpen.
Rengör de plana metallytorna på motorn med en skrapa och svinto, inte slippapper.
Montera gummipackningarna. Vid den bakre o-ringen som sitter vid röret: ta bort den gamla och ersätt den.
Smeta gärna även lite packningssilikon där.
OBS! De två stora främre bultarna till pumpen ska sättas i hålen redan innan pumpen monteras, dom går inte att få dit annars.
Kolla också så att alla pinnbultar verkligen har lämnat så mycket exponerad gäng att det går att sätta dit muttern. Om inte: ta bort och gänga upp pinnbulten lite.
Nu är det bara att montera nya pumpen och dra fast den med alla bultar och muttrar. Börja med de bakre och de stora främre.
När detta är klart ska hjulet till pumpen på plats. Märk för var krysskilen sitter och knacka på hjulet.
Kan behöva dras på plats med muttern, använd samma bulthål och M6:eek:r som sist och spärra hjulet åt andra hållet.
Nu ska remmen på. Lägg den först i mellanrummet mellan nedre hjulet och motorn och lägg den på plats i över hjulet. Ta detta underifrån: sätt ett spärrskaft på muttern i vattenpumpen. Spänn remmen så mycket du kan och sätt en mejsel emellan. Försök att dra i spärrskaftet och böj samtidigt mejseln för att försöka bända på remmen. Det är trögt och svårt men det går. Ännu bättre om man är två.
Flytta över termostaten.
Sätt tillbaka motorfästet. Först delen som sitter på bilen och sen den andra.
Montera tillbaka temostathuset.
Sätt tillbaka generatorn. Slacka fästet så mycket som möjligt.
Sätt tillbaka fördelarlocket.
Montera generatorremmen. Ska sitta i yttersta spåret.
Spänn remmen.
Montera tillbaka batteriet.
Häll tillbaka kylvätskan. Sätt på kylarlocket.
Det finns en slang som i mitt fall var förseglad med en bult som satt nästan parallellt med expansionskärlet. Där kan man lufta systemet medan motorn går, skruva bort bulten tills det kommer ren vätska och kör motorn till det kommer varmluft i kupén.
Fyll upp med vätska. Kolla efter läckor.
Klart! :cool:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Grattis nu skall du förhoppningsvis klara 25 år och minst 20.000 mil till utan att byta pump :D.

Angående M7 bultarna. Man bör vara försiktig och hålla reda på alla skruvar och muttrar när man meckar med just motorn. Peugeot hade massor med M7 i motorerna på den tiden av någon anledning, så de sitter lite överallt även inne i motorn, och är ju som sagt lite svåra att få tag på om man tappar bort någon.
M7 är faktiskt standard i M tabeller men har ändå hoppats över i de flesta konstruktioner och därmed blivit stendöda på lagerhyllorna där bultar säljes.

Med en del stora muttrar och bultar har de gått en annan väg i stället. Där har de ofta valt ett mått på muttern/skallen som inte är standard till bultstorleken och ligger mellan standardhylsorna i hylsnyckelsatserna med stora hylsor.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Tack så mycket bkv22 för denna perfekta guide.

Jag har hittat en rem-monterare som används på vissa Renaulter
som inte har spännare på remmen.
Den följer med remmen när man köper den original.

Jag skall testa denna när jag byter vattenp-remmen.
Om man använder denna så behöver man inte vara
2pers om den nu passar på våra remskivor.

Till vänster på bilden ser man 2delar. Det är bara en som behövs.
Den högra delen hakar man i remmen och sätter sedan in i fästet
på motorn på Renault så denna går nog inte att använda på våra motorer.
 

Bilagor

  • IMAG0534.jpg
    IMAG0534.jpg
    622,6 KB · Visningar: 1

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Först: jag glömde att tacka Jankro för grundläggande instruktioner! :D

Sen: jag har kvar ett problem som uppdagades först idag. Jag varmkörde som bekant motorn tidigare och inga läckor hittades. Fine. Men så var jag och pillade med ett helt annat problem, lös lykta (anmärkning på besiktningen) och då klämde jag på kylarslangen, alltså den som går till termostathuset. Då började det...dripp, dripp, dripp....från termostathuset.

Nåväl, jag börjar väl med att ragga upp en ny M7 tänkte jag. "Hur svårt kan det vara i en större stad?" Åkte först till Fiat. Icke, den modellen är så gammal att den inte ens finns i våra system. Någon termostatpackning fanns heller inte att få fram.
Åkte till två stora byggmarknader som säljer bl a bult av alla dimensioner. M7? Nej, går inte ens att beställa! På den tredje gick det att få fram om man beställde en låda á 100 st men det var jag inte så sugen på.
Chansade då med den bilfirma som servar Citroën. Hm. Jo men det bör nog finnas. Efter ett tag kom han med en M7 bult som jag fick ta helt gratis! God service kallas det :p: (senare idag på EM så hittade jag den saknade bulten, hade av misstag hamnat i en låda i garaget där jag har alla M6 :oops:)

Packningen då (termostaten är inte så gammal)? Nja, han kollade i sina system och fick fram ett nummer: 1339.20. Han kunde inte få fram den själv men åk till Peugeot sa han, dom kanske har.
Mycket riktigt, dom kunde fixa fram en ny packning för 40,- på några dagar och då jag ändå åker bort nu några dagar så beställde jag den.

Men då är det värre med ljusinställningen. Hela högra lyktan "vickade" och jag upptäckte varför, den övre, högra justerskruven ska sitta i en slags kula i bakänden och hade hoppat ut därifrån. Medvetet eller omedvetet. Se bild (bilden ska vridas till höger).

2cosvap.jpg


Så jag satte tillbaka den. Men hur jag nu än vrider och vänder på alla tre justerskruvar inklusive den på baksidan så får jag hela ljusbilden för hög jämfört med den andra sidan. Rätt mycket dessutom. 30 cm ut från lampan så skiljer det minst 5 cm i höjd. Lampan verkar sitta som den ska. Hm....
Sen upptäckte jag att båda glasen var lösa(!) så jag tog limpistolen och bättrade på detta. Ska det inte sitta någa clips som håller glasen på plats? :confused:
 
Senast ändrad:
Toppen