F
F.d. 14324
Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel
Hej Folkesson.
Jag antar att ni lyfte på ventilkåpan och kikade in, det räcker inte för att för att titta på ventiltätningarna utan kamaxel/axlar eller vipparmar (beroende på motor) måste demonteras, sen kan man fortsätta med att trycksätta cylindern och efter det tar man bort ventilfjädern och då blir ventiltätningen synlig, den sitter på ventilstyrningen och tätar mot skaftet på själva ventilen.
Väl så långt in i topplocket tittar du inte bara på ventiltätningen utan du byter den eftersom du gjort dig omaket att ta dig dit.
Jag vill inte vara en otrevlig besserwisser (för det är jag inte) men jag undrar om du inte borde ta hjälp med felsökningen av din motor, jag har sett väldigt många bra tips här i tråden på tänkbara felorsaker och det kan mycket väl vara något av det som sagts som är felet,, men det kanske är dags att ha en mekaniker som lyssnar och känner på motorn, smakar och luktar och känner på flödet luften från vevhusventilationen, plockar isär vakuumpumpen och tittar, kanske göra ett kompressionsprov, allmän kontroll av jobbet som gjordes i tyskland mm.
I all välmening // Jocke
Vi lyfte kåpan och tittade till ventiltätningarna men de såg också bra ut.
Är det så du skulle gjort för att se över ventiltätningarna eller bör man riva mer för att se tillräckligt?
Hej Folkesson.
Jag antar att ni lyfte på ventilkåpan och kikade in, det räcker inte för att för att titta på ventiltätningarna utan kamaxel/axlar eller vipparmar (beroende på motor) måste demonteras, sen kan man fortsätta med att trycksätta cylindern och efter det tar man bort ventilfjädern och då blir ventiltätningen synlig, den sitter på ventilstyrningen och tätar mot skaftet på själva ventilen.
Väl så långt in i topplocket tittar du inte bara på ventiltätningen utan du byter den eftersom du gjort dig omaket att ta dig dit.
Jag vill inte vara en otrevlig besserwisser (för det är jag inte) men jag undrar om du inte borde ta hjälp med felsökningen av din motor, jag har sett väldigt många bra tips här i tråden på tänkbara felorsaker och det kan mycket väl vara något av det som sagts som är felet,, men det kanske är dags att ha en mekaniker som lyssnar och känner på motorn, smakar och luktar och känner på flödet luften från vevhusventilationen, plockar isär vakuumpumpen och tittar, kanske göra ett kompressionsprov, allmän kontroll av jobbet som gjordes i tyskland mm.
I all välmening // Jocke