• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta motor, Mercedes diesel

F

F.d. 19529

Guest
Så går turné fick ett otrevligt slut när en motorn rasade utanför Regensburg i Tyskland och lämnade oss till ödet på autobahn.

Nu försöker en verkstad hitta en ny motor åt oss och slänga i, vilket till en början var lättare sagt än gjort då de försöker få oss att lämna bussen där och köpa en VW T4 av dem istället.
Av tyska vänner fick höra att det är vanligt att de säljer trasiga bussar till öst eller Afrika där de fixar vad som behövs och kör tills det inte går att rädda.

För oss är det inte ett alternativ att lämna den då det för oss är för mycket pengar att köpa en ny och bygga om till turnébuss igen.

Om vi hittar en ny (begagnad) motor, är det bara att slänga i den och köra eller vad säger reglerna, sbp osv?
Vi har bara tillfälligt wifi på mobilerna på ett café så det är lite bökigt att leta info.

Det är en dieselmotor, den lilla på 80hk från 1997 utan turbo.

Någon som vet något om sånt?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej, trist soppa ni hamnat i, hoppas det löser sig på ett eller annat sätt utan att bli för dyrt.

Får ni tag på en likadan motor så är det bara stoppa i den och köra, inga regler eller lagar hindrar er från att laga bilen.

Men skulle ni få för er att stoppa i en starkare motor än original så kan nog bilprovningen vilja ha ett finger med i spelet om du frågar dem, jag vet inte var gränsen går och jag vet inte heller om det finns någon variant av motor som passar i eran bil som har mer effekt.

mvh jocke
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Tack för infon och lyckönskningarna!
Vi ska kolla runt med olika verkstäder här nere i morgon när de öppnar igen så får vi se vad som händer.
Vi hoppas på att det inte blir för dyrt och en bra historia i slutändan! :)
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Idag pratade vi med verkstaden (som överlag är ytterst ohjälpsamma) och de säger att de inte kan hitta en motor och kan inte heller beskriva helt vad som är fel.
Först sa de att turbon rasat och förstört andra saker i motorn men grejen är bara att bilen inte har turbo.

Bilen började helt plötsligt gå väldigt långsamt (50km/h i lätt nedförsbacke på autobahn) och då körde vi direkt till sidan av vägen och såg att det var 'olja överallt' mest vid den andra cylindern.
Det bör då vara en kolvring eller liknande som gått då antar jag?

Jag har pratat med en Mercedesverkstad och de kan bara slänga i en ny motor, vilket är för dyrt, men undrade lite mer exakt vad som hänt om det ev. är något att göra annat än att byta ut hela motorn.

Är det något annat än en kolvring eller cylinderväggen i sig som kan vara det som orsakat det hela?
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Olja på utsidan, kan det vara topplockspackningen, hände för mig på Matchless MC, packningen blåste sönder vid en oljekanal, oljaimprägnerade kläder direkt.:mcride:
Hälsningar
Jes
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Det är inte ovanligt - ens i Sverige, att företag försöker "pungslå" sina kunder. Låter som du omgående ska leta upp en annan verkstad och låta dem sköta arbetet. Vad gäller Mercedes brukar det finnas gott om begagnade delar, särskilt på de breddgrader du befinner dig.

Kan vara en bättre affär att låta byta till en vettig begagnad motor än att låta ett valhänt företag reparera. Det finns givetvis risker med begagnade grejor också men det kan ändå vara svårt att reklamera en reparation senare med tanke på omständigheterna.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Olja på utsidan, kan det vara topplockspackningen, hände för mig på Matchless MC, packningen blåste sönder vid en oljekanal, oljaimprägnerade kläder direkt.:mcride:
Hälsningar
Jes

Jag håller med. Låter som att Blockpackningen blåst.
Uppmärksammade du om det var normal temp eller har den gått varm vid något tillfälle. Om det varit så så kan ju toppen slagit sig. Med lite tur så kan det räcka med att byta packningen. Men det får du bara svar på om du lyfter toppen.

Konstigt. Det borde drälla av gamla begagnade Mercamotorer i Tyskland tycker man. Finns det ingen bra websida för begagnade bildelar?
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Den har aldrig gått varm innan, alltid hållit sig nära 80 grader så fort den fått upp tempen.
Jag pratade med verkstaden igen för att få reda på exakt vad som hänt och tydligen så finns det ingen kompression i någon av cylindrarna.
Kan det ändå vara toppackningen som gått?

Efter en snabb Ebaysökning hittade vi direkt 2 motorer så de lär ju inte ha letat ihjäl sig från verkstadens sida direkt.
Jag försökte få ett pris på jobbet att byta ifrån verkstaden men det var först stört omöjligt att få ett vettigt svar och sen fick jag till slut ett pris på mellan 2000-2400 euro för arbetet.

Jag ringde upp en av de som sålde motorn på Ebay och de kunde göra jobbet för 800euro.

Så nu håller vi bara på att lösa problemet med transport av bussen till verkstaden med motor (20 mil) vilket inte är helt lätt med tanke på bussens storlek. Hoppas det ska lösa sig under dagen i alla fall.

Att inte hitta mercedesdelar i Tyskland låter ju smått otroligt men det verkar som att det hängde på om man vill hitta en eller inte. Trist med idioter på verkstaden bara.
Tyvärr är det ju inte helt lätt att bara flytta på sig med den storleken på buss och när vi själva dessutom nu sitter 20 mil bort.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Kolla försäkringen. Det finns kanske assistance så du kan bärga bilen till verkstaden?
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

I slutet på 80-talet jobbade jag på Philipson. Ett av mina minnen därifrån är att MB:s motorer användes i olika modeller. Motorerna i mindre lastbilar var samma som personbilarna vad gäller de större motorvolymerna. 240 D exempelvis. Skillnaden var ett tyngre svänghjul i lastbilsversionen.
Misstänker att man tänker lika fortfarande. Det är dyrt att utveckla motorer.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Då var vi till slut hemma med en ny motor men förstås slutar inte problemen där!

Vi fick som sagt en ny (begagnad, renoverad) motor monterad.
I lördags eftermiddag kunde vi hämta kärran och börja köra norrut för att hinna med färjan hem på söndagen.
Mekanikern hade kört 40km med den innan vi hämtade den och sa att allt var okej.

Efter ett par timmar stannar vi för att tanka och jag märker att oljenivån nästan är på min. när den var nära max innan vi åkte. Jag kollade efter att motorn vart avstängd i 10 min så oljan borde ha hunnit rinna tillbaka för att visa korrekt tycker jag?

Jag fyller på och kör vidare.
På söndagsmorgonen kollar jag oljan igen innan vi åker vidare och den har då dragit sig ner under min.gränsen.
Och så håller det på hela vägen hem.
När vi kommer hem efter 115 mil har vi fyllt på med nästan 6l olja.
Oljan går upp på stickan så den "fungerar".
Vi har stannat och kollat ofta och försäkrat oss om att den aldrig gått tort.

Mekanikern sa att vi skulle vara beredda på en del blå rök vilket skulle vara resterna av oljan som haveriet som hamnat i avgassystemet.
Är det rimligt?
Det var en del blå rök till och från.

Det är ingen olja under bilen eller någon annanstans vad jag kan se som tyder på att det läcker.
Var tar oljan vägen??

Ibland är det även något lurt med gasen.
När man stannat och ska köra iväg igen och lägger i ettan och ger liten gas så är det som att man skulle trampat gasen i botten (eller ge mycket mer gas än man gör i alla fall).
Det kom tillbaka då och då, oavsett hastighet och det var ju förstås välkommet i uppförsbackarna osv men känns ju inte riktigt bra ändå.
Kan det vara bränslepumpen som lever sitt eget liv?

Vi har ett års garanti på motorn men allt kompliceras förstås av avståndet till Stuttgart.
Om det inte vore för att det var väldigt viktigt att vi kom med färjan (efter att ha blivit försenade 10 dagar) och det var lördagskväll/söndag och omöjligt att få tag på någon på verkstaden hade man förstås bara väntat på måndag morgon och åkt tillbaka.

En vän i Tyskland som hjälpt oss med kommunikationen ska prata med verkstaden i eftermiddag så får vi se vad de säger men det vore kul att veta vad ni tror?
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Låter som en dålig turbo,kom den med från den gamla motorn eller var det en ny med den nya.
Skulle inte vara första gången nån bytt ut en "dålig" motor för att sedan konstatera att det igentligen var turbon som skapade röken och oljeförbrukningen.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Den har ingen turbo så det är näst intill uteslutet!=)
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej. jag skulle gissa på membranet till vacumpumpen.Då tappar du regleringen till insprutningen och motorn suger olja genom membranet.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Kolla så att vevhusventilationen är korrekt monterad Kolla så vevhusventilationen inte är tät då går oljan in i motorn. Du har då också förmodligen högt vevhustryck och motorn kan då börja svettas olja genom packningar och packboxar vevaxel kamaxel osv. Man kan då få en viss självgång på motorn då motorn går på motorolja istället för diesel. Kolla om du kan se mkt ny olja i vevhusventilationsslangen kan isåfall vara att blowby är hög och olja blåser via slangen in i insuget och motorn gåa av sig själv. Motorn brukar också ryka kraftigt om den går på motoroljan.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Kolla så att vevhusventilationen är korrekt monterad Kolla så vevhusventilationen inte är tät då går oljan in i motorn. Du har då också förmodligen högt vevhustryck och motorn kan då börja svettas olja genom packningar och packboxar vevaxel kamaxel osv. Man kan då få en viss självgång på motorn då motorn går på motorolja istället för diesel. Kolla om du kan se mkt ny olja i vevhusventilationsslangen kan isåfall vara att blowby är hög och olja blåser via slangen in i insuget och motorn gåa av sig själv. Motorn brukar också ryka kraftigt om den går på motoroljan.

Tack för alla tips! Jag ska kolla över det under morgondagen.

Idag såg jag att det läckt lite olja på marken också, dock inte mycket, kanske 0.5-1 dl (alltså inte i närheten av den mängd som "försvunnit"), innanför höger framhjul. Visst brukar vevhusventilationen gå ut där?
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej.
Får man fråga vad är det för mersa. 508 D och Motor OM 314 ??????.eller ?????

Dessa motorer har en högt oljeförbrukning.
Gå på den sida och ställ en fråga där.Där " regerar "mersa faner."
mb508 :: Index


Mvh
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej.
Får man fråga vad är det för mersa. 508 D och Motor OM 314 ??????.eller ?????

Dessa motorer har en högt oljeförbrukning.
Gå på den sida och ställ en fråga där.Där " regerar "mersa faner."
mb508 :: Index


Mvh

Det är en 308d med den lilla motorn på 79hk.
Jag har inte motornumret i huvudet och återkommer med det.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej. jag skulle gissa på membranet till vacumpumpen.Då tappar du regleringen till insprutningen och motorn suger olja genom membranet.

Skrevs i ett tidigare svar ,det kan mycket väl vara fel på membranet till vakumpumpen, men det påverkar endast bromsförmågan eftersom pumpen bara är till för att skapa vakum i broms-systemet. Så har du fullgod bromsverkan kandu bortse från det svaret.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Tack för alla tips! Jag ska kolla över det under morgondagen.

Idag såg jag att det läckt lite olja på marken också, dock inte mycket, kanske 0.5-1 dl (alltså inte i närheten av den mängd som "försvunnit"), innanför höger framhjul. Visst brukar vevhusventilationen gå ut där?

Tja du har nog en så modern motor att du har sluten vevhusventilation. Alltså att vevhusgaserna går till insuget och sugs in i motorn före turbon vilket jag tror du har. Men att du ser så mkt olja där du beskriver låter lite som det är vevaxeltätningen som hinkar ut olja. Du ser nog detta ganska lätt om du ser efter. Börjar du då köra hinkar den ut betydligt mer. All denna olja borde sölat ner underedet i läckagets närhet. Vi får hoppas att det inte är värre än en läckande packbox.
 
Toppen