Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej igen. Om du har en 308 med radpump bör du kolla membranet i vacumpumpen. Jag har bytt några under årens lopp med samma problem,varvtalspendling och hög oljeförbrukning.
Den sida som är mot bromsservon skall det suga i när motorn går och den slangen som går till insugningsröret skall det blåsa i (men det får inte komma någon olja ur den för då har du ett trasigt membran och förklaring på den höga oljeförbrukningen.
MVH Bjarne
![]()
Om utlopps-slangen från vakumpumpen är pluggad så är det inte konstigt att du tycker dig ha haft problem med bromsarna men då har det inget att göra med oljeförbrukningen,då får du börja titta på luftförsörjningen ( luftfilter,vevhusventilation) så att motorn inte går på luft som den suger genom vevhusventilationen.Starta motorn utan att slangen mellan luftfilter och insug är monterad så ser du om den går "lättare".
MVH Bjarne
![]()
Om den slang som du pekar på är den som kommer från vakumpumpen och är pluggad så bör den absolut monteras så att luften förs in till insuget ( för att undvika miljöskador)
Det kan ju komma olja ur den och den SKALL tas omhand. Du måste ju ha servo ass. till bromsarna så den delen måste också lösas om inte förr så när det är dags för besiktning.Jag slutade som bilmekaniker i mitten av 70talet så mina kunskaper är kanske lite "rostiga" de första "små" mersa skåpen kom i den vevan,så jag har bättre detaljkoll på 621 och 314 motorerna men rent allmänt så är det inte så stor skillnad.
En sak som på de tidigare motorerna kunde göra att dom drog mycket olja var att ventiltätningarna var slut eller hade "glidit" upp på ventilskaften av att motorn stått still en längre tid, men för att kolla sådant måste man vara insatt i hur det hänger ihop.
Jag har varit med om att byta tätningar med toppen kvar i bilen vid några tillfällen.
Ide'er finns det gott om,men dom måste ju testas 1 efter 1
Ser fram mot att höra om du får ordning på turne bussen (den ska ju bara ta er mellan spelningarna har jag förstått)
Finns här och försöker att hitta uppslag som kan förklara problemet.
MVH Bjarne
Letade lite på Google och hittade denna sida med användbara bilder.
OM602 - Sök på Google
Håll tillgodo.
MVH Bjarne
En sak som på de tidigare motorerna kunde göra att dom drog mycket olja var att ventiltätningarna var slut eller hade "glidit" upp på ventilskaften av att motorn stått still en längre tid, men för att kolla sådant måste man vara insatt i hur det hänger ihop.
Jag har varit med om att byta tätningar med toppen kvar i bilen vid några tillfällen.
Ide'er finns det gott om,men dom måste ju testas 1 efter 1
Ser fram mot att höra om du får ordning på turne bussen (den ska ju bara ta er mellan spelningarna har jag förstått)
Finns här och försöker att hitta uppslag som kan förklara problemet.
MVH Bjarne
Letade lite på Google och hittade denna sida med användbara bilder.
OM602 - Sök på Google
Håll tillgodo.
MVH Bjarne
Har du mkt olja på kompressorsidan i Turbon? eller i utloppet på luftsidan av turbon. Kan isåfall vara turboblowby och olja kommer ut via turbons axel in i luften och pumpas in i motor via luftflödet och dess laddtryck. Kolvringen på turboaxel iså fall sliten eller om man säger tätningen mella glidlagren i tubons axel och luftsidan. Olja pumpas då in i friskluften till motorn. Kan du se om du har mkt olja i laddluftkylet ? Oftast finns det ett lite hål i botten på laddluftkylet för att dränera ut ev olja. Kommer alltid ut lite olja där även på en ny motor men är där mkt söligt kan det tyda på att turbon är slite åch det drar mkt olja och ryker vid belastning .