• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta motor, Mercedes diesel

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej igen. Om du har en 308 med radpump bör du kolla membranet i vacumpumpen. Jag har bytt några under årens lopp med samma problem,varvtalspendling och hög oljeförbrukning.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej igen. Om du har en 308 med radpump bör du kolla membranet i vacumpumpen. Jag har bytt några under årens lopp med samma problem,varvtalspendling och hög oljeförbrukning.

Tack för det tipset.
Skulle du kunna förklara lite hur jag kollar membranet?

Bjarne:
Bra info, tack för det!
Bromsarna har alltid varit ganska dåliga och jag reagerade extra på det när vi körde hem. Men samtidigt så blir man ju som en hypokondriker när man märker att något är fel och tror att allt är fel.
Det tåls nog att kontrollera membranet i alla fall.

Harvar12:
Jag hittar faktiskt inget nedsölat område under, det verkar som att oljan tar sig in i motorn på något sätt.
Det bildas en del blå rök emellanåt som väl också borde tyda på det.


Jag ska ta en till kik ikväll om jag hinner efter jobbet!
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Martin.
Nu är det länge sedan jag skruvade i MB-motorer men om du ser var insprutningspumpen sitter så sitter vakumpumpen på andra sidan av drivningen
Det är en aluminiumfärgad "klump" den kan du lossa den plattan som sitter längst från insprutningspumpen under den sitter membranet och 2 st ventiler som suger luften från bromsservon.
Hoppas detta hjälper dig.
MVH Bjarne
:mh4:

Ps Om membranet är tort på den sida som är från motorn så är det helt.
Ds
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Jag kikade idag på vevhusventilationen och lyfte på slangen och det blåser ifrån insuget vilket verkar konstigt, där borde luften bara sugas in, eller?

Kan det bero på en dålig ventil?

Det har kommit en del olja i slangen till vevhusventilationen.

Bjarne, tack för beskrivningen! Jag hann tyvärr inte se den innan jag var iväg och kikade så jag får kolla på det i morgon!
 

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om du lossar slangen från vacuumpumpen vid insugningsröret,skall det inte
komma någon olja ur slangen.Blåser det oljerök ur slangen drar motorn olja,
och övertrycket stör vacuumregleringen till insprutningspumpen varvtalet
pendlar .
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Har du fått ordning på motorn??????
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Nej, det har jag inte.

Senaste veckan har bestått av knepig kommunikation med verkstaden som gjorde jobbet angående garantin.
Det verkar inte bli en helt lätt historia det här.

Men jag återkommer så fort något spännande händer!:spinny:
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Okej så här kommer en liten uppdatering.
Vi har via vår tyska vän som hjälper oss med kommunikationen då verkstaden som gjorde jobbet och sålde motorn pratar väldigt lite engelska.

Efter ett par samtal så slutade de helt svara i telefon och svarade inte på mail. Efter 9 dagar av att försöka få tag på dem så svarade de till slut och på frågan varför de inte svarat svarade de att "jag visste inte vad jag skulle säga".

Vi beskrev problemet, som jag beskrev tidigare i tråden, och mekanikern svarade att det kunde vara vevhusventilationen och hade sen inte tid att prata mer.
Nu svarar han inte igen.

Vi har ett års garanti på motorn men vågar inte längre hoppas på mycket hjälp därifrån.
Vi försöker i alla fall men försöker fixa det själva om det går.


Jag var ute och kollade på vakuumpumpen och funderar över ett par saker:

När jag kopplar isär slangen på bilden så blåser det lite ur den.
När jag kopplar isär vakuumslangen så blåser det mera.
Ska det vara så? E
ller gör det så för att det membranet i vakuumpumpen är trasigt och gör att det blir ett övertryck?

Det sitter en liten slang från vakuumpumpen som är pluggad med en skruv.
Ska den egentligen gå någonstans eller ska den vara pluggad?
Vart tar luften ivägen i så fall?
 

Bilagor

  • 20130402_182315.jpg
    20130402_182315.jpg
    3,1 MB · Visningar: 11
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Den sida som är mot bromsservon skall det suga i när motorn går och den slangen som går till insugningsröret skall det blåsa i (men det får inte komma någon olja ur den för då har du ett trasigt membran och förklaring på den höga oljeförbrukningen.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Den sida som är mot bromsservon skall det suga i när motorn går och den slangen som går till insugningsröret skall det blåsa i (men det får inte komma någon olja ur den för då har du ett trasigt membran och förklaring på den höga oljeförbrukningen.
MVH Bjarne
:mh4:

Jag kan vara tappad bakom en vagn här men det finns ingen slang som går till in suget?
Är det slangen som är pluggad som ska gå upp till insuget?

Jag hittade en ritning över vakuumpumpen i en dieselmotor som visar att det ska sitta en backventil på slangen och sen vidare till insuget.
Alltså den slangen som bara är pluggad på min.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om utlopps-slangen från vakumpumpen är pluggad så är det inte konstigt att du tycker dig ha haft problem med bromsarna men då har det inget att göra med oljeförbrukningen,då får du börja titta på luftförsörjningen ( luftfilter,vevhusventilation) så att motorn inte går på luft som den suger genom vevhusventilationen.Starta motorn utan att slangen mellan luftfilter och insug är monterad så ser du om den går "lättare".
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Vet inte hur mercamotorn är konstruerad men har den en vaccumpump monterad på motorn kan den dra in olja genom sin drivaxel.
Är du säker på at vevhusventilationen funkar somden skall finns det nån beskrivning på din motor man kan se någonstans?
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om utlopps-slangen från vakumpumpen är pluggad så är det inte konstigt att du tycker dig ha haft problem med bromsarna men då har det inget att göra med oljeförbrukningen,då får du börja titta på luftförsörjningen ( luftfilter,vevhusventilation) så att motorn inte går på luft som den suger genom vevhusventilationen.Starta motorn utan att slangen mellan luftfilter och insug är monterad så ser du om den går "lättare".
MVH Bjarne
:mh4:

Finns det någon anledning till att plugga utloppsslangen eller bör man anta att de som monterat motorn är idioter?

Det blir till att sätta dit en ny slang och vidare till insuget då.
Ska det sitta någon ventil på vägen eller är det bara raka vägen till insuget?

Vi har kollat över vevhusventilationen lite och den är i alla fall inte tät.
Vad bör jag mer kolla med vevhusventilationen?
Luftfiltret har jag inte ens tänkt på att kolla.

Ska kolla det på måndag!
Tack så mycket för tipsen och synpunkterna och trevlig helg!
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om den slang som du pekar på är den som kommer från vakumpumpen och är pluggad så bör den absolut monteras så att luften förs in till insuget ( för att undvika miljöskador)
Det kan ju komma olja ur den och den SKALL tas omhand. Du måste ju ha servo ass. till bromsarna så den delen måste också lösas om inte förr så när det är dags för besiktning.Jag slutade som bilmekaniker i mitten av 70talet så mina kunskaper är kanske lite "rostiga" de första "små" mersa skåpen kom i den vevan,så jag har bättre detaljkoll på 621 och 314 motorerna men rent allmänt så är det inte så stor skillnad.

En sak som på de tidigare motorerna kunde göra att dom drog mycket olja var att ventiltätningarna var slut eller hade "glidit" upp på ventilskaften av att motorn stått still en längre tid, men för att kolla sådant måste man vara insatt i hur det hänger ihop.
Jag har varit med om att byta tätningar med toppen kvar i bilen vid några tillfällen.
Ide'er finns det gott om,men dom måste ju testas 1 efter 1
Ser fram mot att höra om du får ordning på turne bussen (den ska ju bara ta er mellan spelningarna har jag förstått)
Finns här och försöker att hitta uppslag som kan förklara problemet.
MVH Bjarne
:mh4:

Letade lite på Google och hittade denna sida med användbara bilder.
OM602 - Sök på Google
Håll tillgodo.
MVH Bjarne
 
Senast redigerad av en moderator:

piloten 1

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Grästorp
HBK-Nr
1564
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Det skulle kunna vara en feljusterad insugningsventil som ger
övertryck i insugningsrör, vevhus och pressar ut olja.Varvtalspendling
kan ibland avhjälpas med oljebyte i insprutningspumpen.

Mvh Ulf
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om den slang som du pekar på är den som kommer från vakumpumpen och är pluggad så bör den absolut monteras så att luften förs in till insuget ( för att undvika miljöskador)
Det kan ju komma olja ur den och den SKALL tas omhand. Du måste ju ha servo ass. till bromsarna så den delen måste också lösas om inte förr så när det är dags för besiktning.Jag slutade som bilmekaniker i mitten av 70talet så mina kunskaper är kanske lite "rostiga" de första "små" mersa skåpen kom i den vevan,så jag har bättre detaljkoll på 621 och 314 motorerna men rent allmänt så är det inte så stor skillnad.

En sak som på de tidigare motorerna kunde göra att dom drog mycket olja var att ventiltätningarna var slut eller hade "glidit" upp på ventilskaften av att motorn stått still en längre tid, men för att kolla sådant måste man vara insatt i hur det hänger ihop.
Jag har varit med om att byta tätningar med toppen kvar i bilen vid några tillfällen.
Ide'er finns det gott om,men dom måste ju testas 1 efter 1
Ser fram mot att höra om du får ordning på turne bussen (den ska ju bara ta er mellan spelningarna har jag förstått)
Finns här och försöker att hitta uppslag som kan förklara problemet.
MVH Bjarne
:mh4:

Letade lite på Google och hittade denna sida med användbara bilder.
OM602 - Sök på Google
Håll tillgodo.
MVH Bjarne

Slangen som jag pekar på är inte den från vakuumpumpen utan den från vevhusventilationen.

Vi är ett ytterst miljömedvetet band och kan förstås inte åka runt och släppa ut olja i naturen så det ska absolut lösas!:)

Bussen har vart och fått nya dörrkanter och trösklar och det drog ut på tiden men ikväll fick jag äntligen hämta den så nu får felsökandet gå vidare!

Bussen tar oss mellan spelningarna och är även vårt hem på nätterna från och till under turnéer när arrangörer inte kan ge oss boende.

Jag är ytterst tacksam för hjälpen och tipsen här!
Jag återkommer så fort jag provat fler saker!
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

En sak som på de tidigare motorerna kunde göra att dom drog mycket olja var att ventiltätningarna var slut eller hade "glidit" upp på ventilskaften av att motorn stått still en längre tid, men för att kolla sådant måste man vara insatt i hur det hänger ihop.
Jag har varit med om att byta tätningar med toppen kvar i bilen vid några tillfällen.
Ide'er finns det gott om,men dom måste ju testas 1 efter 1
Ser fram mot att höra om du får ordning på turne bussen (den ska ju bara ta er mellan spelningarna har jag förstått)
Finns här och försöker att hitta uppslag som kan förklara problemet.
MVH Bjarne
:mh4:

Letade lite på Google och hittade denna sida med användbara bilder.
OM602 - Sök på Google
Håll tillgodo.
MVH Bjarne

Jag provade igår med att koppla av luftslangen från luftburken och där märks ingen skillnad. Luftfiltret/burken är nog från den gamla motorn och filtret byttes nyligen och såg väldigt fräscht ut fortfarande.

Vi lyfte kåpan och tittade till ventiltätningarna men de såg också bra ut.
Är det så du skulle gjort för att se över ventiltätningarna eller bör man riva mer för att se tillräckligt?

Jag ska tillägga att jag har hjälp av en vän som kan mer om det här än jag men som aldrig skruvat dieselmotorer förut.
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Igår körde jag en vända på totalt 45 km för att se hur motorn betedde sig nu märkte då inget konstigt.
Oljenivån på stickan var strax över minimum och jag åkte för att köpa mer olja och tog då en sväng till grannkommun för att låta motorn bli varm och se vad hur den verkar.

Hela vägen var det inga konstigheter alls men när vi kom fram så var det stängt så idag fick jag göra om samma vända.

På vägen dit gick allt som vanligt men när jag fyllt på olja från strax över min. till strax över mitten på stickan och kör hemåt så börjar det igen blåryka och varvtalet börjar leva sitt eget liv och ge extra gas.

Tydligast blev det när jag växlade ner från 5an till 4an i en uppförsbacke. När man lägger ur växeln så sticker varven iväg, som om man skulle trampat gasen i botten utan växel i.


Är det någon som blir klokare av detta?

Blir det något övertryck när det är för mycket olja som gör att det blir så här när jag fyllt på oljan men inte så länge oljenivån ligger strax över min. på stickan?

I övrigt så har jag idag vart i kontakt med Konsument Europa som ska försöka ta tag i saken med att verkstaden vägrar göra något (ens svara på våra frågor) trots att vi har garanti och de sålt oss en defekt motor.
Återkommer med en tråd i "Detta hände mig" när det hela är färdigt!
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Har du mkt olja på kompressorsidan i Turbon? eller i utloppet på luftsidan av turbon. Kan isåfall vara turboblowby och olja kommer ut via turbons axel in i luften och pumpas in i motor via luftflödet och dess laddtryck. Kolvringen på turboaxel iså fall sliten eller om man säger tätningen mella glidlagren i tubons axel och luftsidan. Olja pumpas då in i friskluften till motorn. Kan du se om du har mkt olja i laddluftkylet ? Oftast finns det ett lite hål i botten på laddluftkylet för att dränera ut ev olja. Kommer alltid ut lite olja där även på en ny motor men är där mkt söligt kan det tyda på att turbon är slite åch det drar mkt olja och ryker vid belastning .
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Har du mkt olja på kompressorsidan i Turbon? eller i utloppet på luftsidan av turbon. Kan isåfall vara turboblowby och olja kommer ut via turbons axel in i luften och pumpas in i motor via luftflödet och dess laddtryck. Kolvringen på turboaxel iså fall sliten eller om man säger tätningen mella glidlagren i tubons axel och luftsidan. Olja pumpas då in i friskluften till motorn. Kan du se om du har mkt olja i laddluftkylet ? Oftast finns det ett lite hål i botten på laddluftkylet för att dränera ut ev olja. Kommer alltid ut lite olja där även på en ny motor men är där mkt söligt kan det tyda på att turbon är slite åch det drar mkt olja och ryker vid belastning .

Jag har ingen turbo!
 
Toppen