• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta motor, Mercedes diesel

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Vi lyfte kåpan och tittade till ventiltätningarna men de såg också bra ut.
Är det så du skulle gjort för att se över ventiltätningarna eller bör man riva mer för att se tillräckligt?

Hej Folkesson.
Jag antar att ni lyfte på ventilkåpan och kikade in, det räcker inte för att för att titta på ventiltätningarna utan kamaxel/axlar eller vipparmar (beroende på motor) måste demonteras, sen kan man fortsätta med att trycksätta cylindern och efter det tar man bort ventilfjädern och då blir ventiltätningen synlig, den sitter på ventilstyrningen och tätar mot skaftet på själva ventilen.
Väl så långt in i topplocket tittar du inte bara på ventiltätningen utan du byter den eftersom du gjort dig omaket att ta dig dit. :)

Jag vill inte vara en otrevlig besserwisser (för det är jag inte) men jag undrar om du inte borde ta hjälp med felsökningen av din motor, jag har sett väldigt många bra tips här i tråden på tänkbara felorsaker och det kan mycket väl vara något av det som sagts som är felet,, men det kanske är dags att ha en mekaniker som lyssnar och känner på motorn, smakar och luktar och känner på flödet luften från vevhusventilationen, plockar isär vakuumpumpen och tittar, kanske göra ett kompressionsprov, allmän kontroll av jobbet som gjordes i tyskland mm.

I all välmening // Jocke
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej Folkesson.
Jag vill inte vara en otrevlig besserwisser (för det är jag inte) men jag undrar om du inte borde ta hjälp med felsökningen av din motor, jag har sett väldigt många bra tips här i tråden på tänkbara felorsaker och det kan mycket väl vara något av det som sagts som är felet,, men det kanske är dags att ha en mekaniker som lyssnar och känner på motorn, smakar och luktar och känner på flödet luften från vevhusventilationen, plockar isär vakuumpumpen och tittar, kanske göra ett kompressionsprov, allmän kontroll av jobbet som gjordes i tyskland mm.

I all välmening // Jocke

Jo det har du absolut rätt i.
Vi har försökt dra på det in i det sista och pröva allt vi kan själva på grund av den finanskris vi dragit över oss med hela den här historien.

Men för att klara nästa turné (i maj) så måste vi nog göra det ändå och hoppas på att Konsumentverket i Tyskland är ett gäng hyvens personer som är duktiga på sitt jobb!:)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Som det låter på din beskrivning börjar problemen när du fyller olja över min nivån. Har du koll på oljetrycket? Mätare eller liknande som visar trycket.

Nu vet jag inte så mycket om just din motor, men jag vet att till min MB så finns det olika oljetråg som rymmer olika mycket olja. Min går det i 9,7 Liter i, vilket är ganska mycket. En tanke som slog mig är att de monterat en motor med ett mindre/större oljetråg men återanvände din gamla sticka.. Detta skulle ju kunna ge en felaktig bild av när motorn är full eller tom på olja. Då kan du ju få en massa problem med för mycket olja och för högt oljetryck. Samtidigt som man pressar ut olja på masa ställen och som kan resultera i blårök och andra konstiga fenomen.

Kör ett tag till (försiktigt) när oljenivån är på min, och se om den sjunker ytterligare eller stannar där. Kolla också att lampan för lågt oljetryck fungerar innan du gör detta test. Tänk bara på att inte kära för hårt på detta sätt eftersom låg oljenivå inte är bra. Montera en oljetrycks givare från tex. biltema för att hålla koll på trycket är ytterligare en försiktighetsåtgärd du kan vidta.

Bara en tanke...

Lycka till

//Freddy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Som det låter på din beskrivning börjar problemen när du fyller olja över min nivån. Har du koll på oljetrycket? Mätare eller liknande som visar trycket.

Nu vet jag inte så mycket om just din motor, men jag vet att till min MB så finns det olika oljetråg som rymmer olika mycket olja. Min går det i 9,7 Liter i, vilket är ganska mycket. En tanke som slog mig är att de monterat en motor med ett mindre/större oljetråg men återanvände din gamla sticka.. Detta skulle ju kunna ge en felaktig bild av när motorn är full eller tom på olja. Då kan du ju få en massa problem med för mycket olja och för högt oljetryck. Samtidigt som man pressar ut olja på masa ställen och som kan resultera i blårök och andra konstiga fenomen.

Kör ett tag till (försiktigt) när oljenivån är på min, och se om den sjunker ytterligare eller stannar där. Kolla också att lampan för lågt oljetryck fungerar innan du gör detta test. Tänk bara på att inte kära för hårt på detta sätt eftersom låg oljenivå inte är bra. Montera en oljetrycks givare från tex. biltema för att hålla koll på trycket är ytterligare en försiktighetsåtgärd du kan vidta.

Bara en tanke...

Lycka till

//Freddy

Det var en smart tanke.
Röret som oljestickan går ner i ser lite annorlunda ut (det här är böjt, på den gamla motorn var det rakt) så jag antar att de bytt stickan också.

Jag har ingen oljetrycksmätare men tar nog och skaffar en!

Den förra motorns oljetråg rymde 8.5 liter. Jag antar att det inte finns många andra sätt att kontrollera än att byta oljan?


På måndag åker den in på verkstaden och får en genomgång i alla fall!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om nu det är ett krökt rör som din gamla oljesticka löper i så ökar ju längden på röret jämfört med ett rakt rör, stickan blir då för kort. Vilket skulle innebära att max nivån på din sticka betyder att det blir för mycket olja om du fyller efter dess indikering..



//Freddy
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Om nu det är ett krökt rör som din gamla oljesticka löper i så ökar ju längden på röret jämfört med ett rakt rör, stickan blir då för kort. Vilket skulle innebära att max nivån på din sticka betyder att det blir för mycket olja om du fyller efter dess indikering..



//Freddy

Det har du rätt i.
Om det är så och motorn har gått med för mycket olja i ca 100 mil, är det då troligt att packboxar och annat fått väldigt mycket stryk och bör kollas/bytas?

Finns det något sätt att klura ut hur vida oljestickan är av rätt längd?

Kan jag med hjälp av en oljetrycksmätare se om oljenivån är rimlig och på så vis se om stickan inte stämmer?
Alltså genom att trycket stämmer men inte nivån enligt stickan?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej..

nja, det behöver inte blivit skador,om du inte har massa dropp under eller på motorn kan den klarat sig utan problem. Kolla hur kylvattnet ser ut, om du har olja i det tex så har man ju pressat in olja i kylsystemet.. Motorer tål en hel del misshandel innan de ger upp.

Kontakta MB och se om de via motor nr kan hjälpa dig att se vilken oljevolym du skall ha. sedan tömmer du motor och fyller på den angivna volymen, starta och låt gå några min innan du kollar hur du ligger på stickan.

För mycket olja behöver inte alltid ge högt oljetryck då det är pumpen som sköter trycksättningen, den jobbar på som vanligt till du får låg nivå, då dippar trycket. Dock kan du få för högt tryck i vevhuset av stänk smörjningen som vevaxeln står för. Det borde märkas till en viss del i vevhusventilationen, om där är mycket gegga och olja..

Ibland när man köper en renoverad motor får man plocka över ganska mycket som inte ingår, tex insprutnings pump, generator osv. Ibland får man allt komplett, vet du hur komplett din utbytesmotor var från de du köpte den av eller hur mycket verkstaden flyttade över från din gamla?


Dock är detta bara gissningar, eftersom jag inte sett eller lyssnat på din maskin. Det kan ju vara en massa andra fel också, men oftast är det något enkelt som man lätt missar för man tror alltid att de mer avancerade grejerna som strular ;)

//Freddy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej Folkesson!
Hur går/gick det med mercan?
 
F

F.d. 19529

Guest
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Jo nu ska ni få höra!

En verkstad fick kika över vevhusventilationen för att verkligen försäkra sig om att den är som den ska. Och det var den.

Efter det blev det en väldans massa kliande i funderarskägget kring DJ Freddys misstanke på fel oljesticka/oljetråg.

Efter en satans massa letande i motorutrymmet efter brickan med motorkod osv (som naturligtvis inte satt där den skulle) så blev vi varse om att motorkoden vi fått av verkstaden inte stämmer med motorn som faktiskt sitter i.

När vi kollade den mot verkstadens databas (vet ej vilken de använder sig av tyvärr) så stod där att den finns i två versioner varav en har 6.5L olja i tråget och den andra 8.5L.

Så jag slog ur all olja ur motorn och mätte upp och slog i igen. Vid 5L slog jag på tändningen för att kolla oljelampan hur den betér sig och slog i en halvliter till i taget och vid 6L så slocknar lampan som den ska. Jag slog i en halvliter till för att få rätt mängd enligt databasen.

Jag provkörde en rejäl sväng och allt var som det skulle, åkte tillbaka till verkstan och de kände och klämde, luktade och smakade och ja ni vet.
Och allt var som det skulle.

Så verkstaden i Tyskland har alltså slängt i en annan motor än de säger sig ha gjort, alternativt tagit delar från olika motorer och slängt i.


Verkstaden själva gör såklart fortfarande inget eller tar något ansvar för det hela och konsumentverket (konsument Europa) verkar inte särskilt intresserade men tar i alla fall emot vår anmälan.


Men det viktiga för vår egen del är förstås att det nu trots allt fungerar som det ska.
Vi är nyligen hemkomna från en Europaturné på 800 mil där kärran gått som den ska, så det känns i alla fall lite positivt!

När allt är klart med Konsumentverket osv så skriver jag ett mer utförligt inlägg om det hela i "Detta hände mig" för att sammanfatta det hela.

Ett jättetack till alla som brytt sig och kliat i sina funderarskägg över vad problemet kan ha varit.
Extrapoäng till DJ Freddy som hittade rätt dessutom!:)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Byta motor, Mercedes diesel

Hej, Kul att det fungerar.

Alltid kul att det löser sig, och att mina funderingar kom till nytta :)
Men det är oftast något enkelt, och det verkar ju inte som att du fick några bestående men av det hela, eller motorn ;)

Vi får väll snart inrätta HBK:s Tekniska support Jour, för folk med problem som verkstäderna inte löser ;)

/Freddy
 
Toppen