• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta luftvärme mot vattenburen värme

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Hej på er HBK;are. Jag funderar på att byta ut min Truma värmare mot en Aldepanna. Är det någon som har gjort detta? Vad ska man tänka på? Vore tacksam för ideér av någon kunnig.

Mats o Lena
:music-icon::music-icon::mh3:
 
Senast ändrad:
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Jag tror det är mångas dröm att få vattenburen värme intsallerad, MEN, tyvärr så lätt är det inte.Först, det är inte svårt att göra luftspant från golv upp till överskåpen. Men tyvärr, så är det så att lastvikten kommer iatt ifrågasättas. Vatten runt om väger ju en del, så ta reda på din lastvikt innan du börjar installera ett vattenburet värmesystem.
Lycka till:wub:
ps.om det inte varit några problem, varför har inte lev. gjort det redan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

"ps.om det inte varit några problem, varför har inte lev. gjort det redan"

Kanske främst för att det kostar lite mer? I den nya bil ( http://www.husbilsklubben.se/forums/t57381/ )jag beställt har jag fått offerter på både luftburen värme (i såväl diesel- som gasolversion) och på vattenburen och det handlade i mitt fall om 3.300 € påslag för vattenburet med ALDE Compact 3010 med elpatron. Inget svårt val att välja ALDE eftersom vikten inte blir något problem i denna bil. Före beställning inspekterade jag ett pågående bygge i fabriken och Woelcke bygger vattenburet i högsta grad professionellt, vilket inte gäller alla tyska byggare.

För den som inte avser att använda bilen vintertid duger det säkert bra med luftburet och min nuvarande Truma Combi Diesel har så pass hög effekt att den vanligtvis går på låga varv och då inte väsnas så mycket ens när det är riktigt kallt.

aake
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Det är inte bara att slänga inn en aldepanna och tro att nu har jag en vinterbil det fodras oändligt mycket mer med gemtäky ventillation på rätt ställe och luft spalter utmed väggarana för att det skall fungera tillfullo et råd är at studera några svenskbygda vagnar och bilar dom har stor erarenhet av vattenburen värme och instalkation av Alde.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Den enkleste løsningen er å legge de pengene i som mellomlegg til en bil med vatnburen värme. Gjorde den overgangen selv for 12 år siden, selv om jeg den gangen også gikk til en vesentlig nyere bil så mellomlegget ble endel høyere :wink:

Det var for oss den gangen endel andre ønsker som hadde kommet frem i løpet av 4 år: 1. vatnburen värme 2. oppvarmet golv 3. plass for cyklene inne i en garage. I 1999 / 2000 var det ikke mange biler som klarte disse kravene!
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Jag har haft en bil med vattenburen värme och en med luftburen värme.
Bilen med luftburen värme är den bästa. Tystare och snabbare reglering.
Den vattenburna lät mer. cirkulationspumpen och trögare reglering, större massa som skall värmas upp.
Vet inte om du blev hjälpt med detta?
Göran
 
Toppen