• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta luftvärme mot vattenburen värme

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Hej på er HBK;are. Jag funderar på att byta ut min Truma värmare mot en Aldepanna. Är det någon som har gjort detta? Vad ska man tänka på? Vore tacksam för ideér av någon kunnig.

Mats o Lena
:music-icon::music-icon::mh3:
 
Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Hej på er HBK;are. Jag funderar på att byta ut min Truma värmare mot en Aldepanna. Är det någon som har gjort detta? Vad ska man tänka på? Vore tacksam för ideér av någon kunnig.

Mats o Lena
:music-icon::music-icon::mh3:
Om det inte finns luftspalter vid ytterväggarna så är det ett måste att bygga in sådana om du skall ha vattenburen värme. Det finns förmodligen fler fallgropar men det får du säkert information om från andra här på forumet.
:rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Som goldfinger påpeker - det er viktig at innredningen er tilpasset bruken av vatnbåren varme. Plaseringen av konvektorer under alle fönster og luftspalte langs veggen hele veien opp til tak og frem til forkant på skap er viktig for å få god funksjon på varmen. Luftvarmen blsdes inn i rommet og er ikke like krevende ved planlegging.
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Hej på er.
Tack för den informationen. Jag har inte undersökt huruvida det finns några luftspalter eller inte.
Jag tror att jag har sett några runt sängen i alla fall.
Tack för tipset.

Mats o Lena:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Produsenter som endast benytter luftvärme bygger ikke inn plass for konvektorer under fönster. Om de bygger ventilasjon bak overskap varierer.
De som hovedsaklig bygger med vattenburen tar hensyn til dette allerede i design fasen og setter innredningen med luftspalte langs yttervegg slik at konvektorer nede ved golvet får fri luftstrøm opp langsmed vegger og fönster. Om en modell designet for vatnburen blir tilbudt med den billigere og lettere luftvärmen så bruker de ikke endre på grunndesignen og luftspaltene er der.

Vatnburen värme fungerer med naturlig luftsirkulasjon, mens luftvärme krevet fläkt for sirkulasjon og har ikke samme krav til fri naturlig sirkulasjon.
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Hej igen.
Räcker det att det finns plats och luftspalt under fönstren. Eller måste det även finnas i överskåpen?

:music-icon::music-icon::mh3: Mats O Lena:)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Tittar man på bilar som har vattenburen värme så är det en ganska omfattande installation med slingor runt framstolarna. Dom elementen blir man nog tvungen att sätta dit för att få en rimlig temperatur i hyttdelen.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Hej igen.
Räcker det att det finns plats och luftspalt under fönstren. Eller måste det även finnas i överskåpen?

:music-icon::music-icon::mh3: Mats O Lena:)

Jag kan ingte ge något expertutlåtande, men om jag refererar till min egen HB som har VB värme, så finns ingen luftspalt i överskåpen.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Jag kan ingte ge något expertutlåtande, men om jag refererar till min egen HB som har VB värme, så finns ingen luftspalt i överskåpen.

Hej
jag kan också INTE ge något expertutlåtande men på våran är det ca 5 mm luftspalt mellan yttreväggen och övre skåpens bakre vägg
Ha de Paffw
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Alle biler som er designet for vatnbåren värme har luftspalt mellom bakveggen på overskap og yttervegg, dette forhindrer dannelse av kondens inn i skapene. Hvor viktig dette er for varmen sin del vet jeg ikke, har ikke selv praktisk erfaring med biler uten slik spalte.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Tittar man på bilar som har vattenburen värme så är det en ganska omfattande installation med slingor runt framstolarna. Dom elementen blir man nog tvungen att sätta dit för att få en rimlig temperatur i hyttdelen.

Min uppfattning är att det fungerar bättre (och mycket mer ekonomiskt) utan radiatorer i förarhuset eller med en radiatorslinga som går shunta förbi. Då med en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus. För vintercamping är det klokt att installera en dieselmotorvärmare och då får man ju uppvärmning av förarhytten på köpet och slipper att hålla varmt i förarhytten när det inte behövs.

Även på sommaren ger en isolerad mellanvägg bättre komfort och jag har klarat mig utan "täcken" och motsvarande.

Denna lösning har jag haft det i några bilar och den nya jag väntar på (http://www.husbilsklubben.se/forums/t57381/) blir även den byggd på detta vis.

Men även jag föreställer mig att det kan bli väl så komplicerat att konvertera från luftburen till vattenburen värme, inte minst att få till vatten och avlopp frostsäkert.

aake
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Jeg vil anbefalle deg å studere hvordan de har gjort det i en husbil med vannbåren varme. Tiita på alle distansestykker bak skap, senger og sofaer. Se under alle møbler og se hvordan de har muliggjort luftsirkulasjon under møblene. Se også etter hvordan selve kretsen er dragen. Den begynner gjerne ved det laveste punktet ved pannan for å komme til det høyeste punktet vannet kommer tilbake fra kretsen til pannan.
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Hej igen.
Jag tackar för alla kloka ord. Givetvis så måste jag kolla en liknande hb som jag själv har, för att se hur allt är gjort och ser ut. Vilka lösningar som måste till. Det som jag är mest oroad över är om det är faktiskt går, utan att en konvertering till vattenburen värme skulle inverka negativt på hela husbils konstruktionen.

:music-icon::music-icon::mh3::yes:Mats o Lena
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Var å kollade på en som gjort det - funka tydligen BRA! Det är några år sen.
Men - det fanns inte möjlighet att lasta nåt i bilen - installationen vägde så mycket.
Bilen låg olastad nära maxvikten.
 

masse52

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Hej på er igen HBK;are.
Jag förstår att det är ganska komplicerat med en ombyggnad. Det jag är ute efter är tystnaden av vattenburen värme. Då min vagn inte är vinter förberedd så jobbar trumapannan ganska hårt så här på våren när man är ute och åker.
Värmen är inga problem, den räcker mer än väl till. Det är ljudet.
Jag får göra en riktig uppföljning, så får jag se var jag hamnar.
Jag tackar er alla för de goda råden och tankarna som ni har givit mig/oss.
Jag återkommer om ämnet och talar om hur det gick.
Ett stort tack från oss!

:music-icon::music-icon:Mats o Lena:mh4::yes:

ps. jag har tydligen haft fel smile.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Min uppfattning är att det fungerar bättre (och mycket mer ekonomiskt) utan radiatorer i förarhuset eller med en radiatorslinga som går shunta förbi. Då med en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus. För vintercamping är det klokt att installera en dieselmotorvärmare och då får man ju uppvärmning av förarhytten på köpet och slipper att hålla varmt i förarhytten när det inte behövs.

Även på sommaren ger en isolerad mellanvägg bättre komfort och jag har klarat mig utan "täcken" och motsvarande.

Denna lösning har jag haft det i några bilar och den nya jag väntar på (http://www.husbilsklubben.se/forums/t57381/) blir även den byggd på detta vis.

Men även jag föreställer mig att det kan bli väl så komplicerat att konvertera från luftburen till vattenburen värme, inte minst att få till vatten och avlopp frostsäkert.

aake

Instämmer, men jag va ute efter bilar som saknar skiljevägg. Dom flesta har ju ingen o då håller mina argument.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byta luftvärme mot vattenburen värme

Visst Håkan, men i många finns det plats för att bygga (eller låta bygga) en isolerad skiljevägg. Så har jag ordnat det i fyra husbilar genom åren och även i min nuvarande plåtis.

Här exempel på skiljeväggar och dörrar med isolering av PU-skum byggda av Krokoms Träindustri dels i en riktigt stor husbil på 80-talet och sedan två bilder från min nuvarande bil. Gedigna byggen, det senaste byggt i fjol (för lite drygt 20.000 inkl moms).

img632 (Large).jpg

IMG_3408 (Large).jpg

IMG_3412 (Large).jpg

aake
 
Toppen