• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bodelsbatteri

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt bodelsbatteri Exide gel verkar har gjort sitt. Original Adria sen jag köpte bilen 2008. Så får nog vara glad att det klarat 13 år.
Fick rekommenderat att byta till ett AGM batteri som är billigare än gel. Är Biltemas AGM startbatteri ok? Batterilagrets varta var 1000 kr dyrare.
Där sa man att man måste ändra regulator om man haft gel och går över till AGM Som har vätska. Har solcellen kopplad direk till batteriet
och laddning från motorn när jag kör via eplmodulen ( eller vad den nu heter). Är det bara att byta? Lite råd vore bra för det är första gången jag byter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle aldrig montera startbatterier som förbrukar batteri, oavsett typ eller kemi.
Har själv testat 3x95Ah Biltemas AGM, de höll 2,5 säsonger, det blir väldigt dyrt i längden.
De blir helt enkelt fullständigt utklassade av alla övriga förbrukarbatterier, oavsett pris.
Mina 3x90Ah gelbatterier höll ut i 11år.
Vill du ha de bästa förbrukarbatteriet av bly- kemi, välj ett blykol-batteri, annars ett deep cycle AGM.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Biltemas AGM batterier jag hade i båten höll två säsonger sedan var de slut. Det var efter det som jag gick över till Litium (Victron Energy) för förbrukning och startbatterier x2 köpte jag hos Batteriexpressen i Upplands-Väsby. Till nya husbilen beställde jag Litium istället för original AGM för bodelen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tror ni mer på gel än AGM?

Generellt kan man säga så här, men det skiljer så klart på olika märken/typer.

Gel
+ Tål djupurladdning ner mot 20% SoC
+ Kan klara upp mot 1000 cycler, ifall de inte djupurladdas.
- Högt pris
- kan skadas av stort momentant strömuttag, typ invertern, eller startmotor m.m.
- Kan skadas av kraftig laddning, gasblåsor i gelén.

AGM
+ Klarar att leverera stora strömmar, typ stor inverter, startmotor m.m.
+ Klarar kraftig laddning.
- Klarar färre cycler.
- Klarar inte lika djup urladdning.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Generellt kan man säga så här, men det skiljer så klart på olika märken/typer.

Gel
+ Tål djupurladdning ner mot 20% SoC
+ Kan klara upp mot 1000 cycler, ifall de inte djupurladdas.
- Högt pris
- kan skadas av stort momentant strömuttag, typ invertern, eller startmotor m.m.
- Kan skadas av kraftig laddning, gasblåsor i gelén.

AGM
+ Klarar att leverera stora strömmar, typ stor inverter, startmotor m.m.
+ Klarar kraftig laddning.
- Klarar färre cycler.
- Klarar inte lika djup urladdning.
Stämmer om man inte blandar in bly kol AGM i jämförelsen.

Bly kol AGM
+ Tål djupurladdning ner mot 20% SoC
+ Klarar ca 2500 cycler, ifall de inte går under 50% Soc
+ Prisnivå mellan vanliga AGM och Gel.
+ Klarar att leverera stora strömmar, typ stor inverter, startmotor m.m.
+ Klarar kraftig laddning, och tar till sig kraftig laddning, jämförbara me LiFePo.
+ Klarar att stå ej fulladdade utan att sulfatera. Sulfatering = blybatteriernas dödsdom.
- Svåra att få tag på i Sverige till realistiskt pris. Köpte mina från England.
 
F

F.d. 940

Guest
Bly kol AGM från England.
Om man inte har ett behov som dikterar LiFePo batterier.

Arne.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Arne.
Dom levererar bara till UK vad jag kan se, synd.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Dom levererar bara till UK vad jag kan se, synd.
Jag köpte från denna firma:

Mer info om lead carbon batterier finns samlade i denna tråd:
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Undvik biltema batterier oavsett typ!
Dom har varit skit och hållit typ en till två år oavsett vad jag satt dom i.
Vi har kört med 3 st Biltemas 95a AGM i 7 år utan problem, numera har vi 2 st Lithium, a 100a.
Biltemas står i garaget och håller fortfarande laddningen, fast de har stått där sedan juni utan laddning.
Jag kan inte klandra på Biltemas batterier, original batterierna höll i 3 år de var ifrån Banner.
Vi bytte till Lithium för viktens skull, och på köpet blev vi så gott som oberoende av elstolpe.
Vi sparade ca 50 kg i vikt på det bytet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.857
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har kört med 3 st Biltemas 95a AGM i 7 år utan problem, numera har vi 2 st Lithium, a 100a.
Biltemas står i garaget och håller fortfarande laddningen, fast de har stått där sedan juni utan laddning.
Jag kan inte klandra på Biltemas batterier, original batterierna höll i 3 år de var ifrån Banner.
Vi bytte till Lithium för viktens skull, och på köpet blev vi så gott som oberoende av elstolpe.
Vi sparade ca 50 kg i vikt på det bytet.
Ett av problemen med Biltema AGM är att de snabbt degraderar i kapacitet, de tål helt enkelt inte att belastas någon längre stund.
Biltemas garanti på 4år är i detta hänseende helt värdelös, då de mäter spänningen är den 12V eller högre är det inget fel på batteriet,
är spänningen lägre, laddar de upp batteriet en stund och konstaterar att batteriet är ok, alltså en bluffgaranti som möjligen gäller brott eller död i enskild cell.

Detta beteende fick mina Biltema AGM efter 2 säsonger

2016-05-09 12.28.48.jpg2016-05-09 19.48.09.png
 
Toppen