• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bodelsbatteri

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt bodelsbatteri Exide gel verkar har gjort sitt. Original Adria sen jag köpte bilen 2008. Så får nog vara glad att det klarat 13 år.
Fick rekommenderat att byta till ett AGM batteri som är billigare än gel. Är Biltemas AGM startbatteri ok? Batterilagrets varta var 1000 kr dyrare.
Där sa man att man måste ändra regulator om man haft gel och går över till AGM Som har vätska. Har solcellen kopplad direk till batteriet
och laddning från motorn när jag kör via eplmodulen ( eller vad den nu heter). Är det bara att byta? Lite råd vore bra för det är första gången jag byter.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej,
Mitt bodelsbatteri Exide gel verkar har gjort sitt. Original Adria sen jag köpte bilen 2008. Så får nog vara glad att det klarat 13 år.
Fick rekommenderat att byta till ett AGM batteri som är billigare än gel. Är Biltemas AGM startbatteri ok? Batterilagrets varta var 1000 kr dyrare.
Där sa man att man måste ändra regulator om man haft gel och går över till AGM Som har vätska. Har solcellen kopplad direk till batteriet
och laddning från motorn när jag kör via eplmodulen ( eller vad den nu heter). Är det bara att byta? Lite råd vore bra för det är första gången jag byter.
AGM rekommenderades tidigare som bästa batteriet i bodel husbil , sedan har det ändrats till startbatteri, vet inte om det är många batteriförsäljare som blivit förbannade.
Jag har haft Biltemas AGM sedan dom kom som bodelsdelsbatteri numera startbatteri.
14 år utan problem
Du får 2 st för under 3000kr 95 Ah.
Nu har jag bytt till 2 nya AGM 95Ah från Biltema som funkar perfekt.
Har inte råd med dyra batterier även om jag skulle vilja ha det. Någon vänlig kanske?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
AGM rekommenderades tidigare som bästa batteriet i bodel husbil , sedan har det ändrats till startbatteri, vet inte om det är många batteriförsäljare som blivit förbannade.
Jag har haft Biltemas AGM sedan dom kom som bodelsdelsbatteri numera startbatteri.
14 år utan problem
Du får 2 st för under 3000kr 95 Ah.
Nu har jag bytt till 2 nya AGM 95Ah från Biltema som funkar perfekt.
Har inte råd med dyra batterier även om jag skulle vilja ha det. Någon vänlig kanske?

Men inte vilket AGM som helst, det finns 3 typer av AGM 12V batterier, Inget av Biltema's AGM är ett "deep cycle" som rekommenderas som bodelsbatteri, helt enligt Biltema's egen kundtjänst, det står t.o.m "Start batteri" på dem idag.

T.ex ett AGM-batteri har en förutbestämd livslängd som mäts i laddningscycler, på ett normalt AGM är det ca. 500st ifall det används rätt och inte djupurladdas.
Alltså har du knappt använt ditt AGM under de 14år du haft det.
Så att säga att det fungerar i många år för den ena och inte den andra beror alltså på hur man utnyttjar sitt batteri.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall man bortser från pris, så ifall du har en lite kraftigare inverter typ 1000-2000W så skulle jag inte välja Gel, då gäller Agm.

Men skulle jag köpa bly-bobatteri idag så skulle jag utan tvekan välja kol/bly, som även kallas "fattigmans litium", dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.

Fann Victron's BlyKol-batteri hos Inverterbutiken, kanske finns fler som tar hem dem.

Victron Blykol 106Ah 12V - Inverterbutiken.se

Victron Blykol 160Ah 12V - Inverterbutiken.se
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Men inte vilket AGM som helst, det finns 3 typer av AGM 12V batterier, Inget av Biltema's AGM är ett "deep cycle" som rekommenderas som bodelsbatteri, helt enligt Biltema's egen kundtjänst, det står t.o.m "Start batteri" på dem idag.

T.ex ett AGM-batteri har en förutbestämd livslängd som mäts i laddningscycler, på ett normalt AGM är det ca. 500st ifall det används rätt och inte djupurladdas.
Alltså har du knappt använt ditt AGM under de 14år du haft det.
Så att säga att det fungerar i många år för den ena och inte den andra beror alltså på hur man utnyttjar sitt batteri.
90 dygn med fricamping och solceller på taket.
Då vet jag inte vad det beror på varför det fungerar. Batterierna är gula agm 95Ah inköpta på Biltema och står på laddning när bilen är avställd. Gjort så i 14 år nu och aldrig lyftat ur eller kopplat loss något.
Har väl tur som ingen annan om det ska vara som du säger för fungerar perfekt det gör dom, sen får du säga vad du vill om det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
90 dygn med fricamping och solceller på taket.
Då vet jag inte vad det beror på varför det fungerar. Batterierna är gula agm 95Ah inköpta på Biltema och står på laddning när bilen är avställd. Gjort så i 14 år nu och aldrig lyftat ur eller kopplat loss något.
Har väl tur som ingen annan om det ska vara som du säger för fungerar perfekt det gör dom, sen får du säga vad du vill om det.

Hur många dygn man fricamapar säger ingenting, om man man inte mäter sin in-/ut-gående ström, att mäta är att veta.
Hur många Wh förbrukar du t.ex på ett dygn, samt hur djupt urladdar du m.m.
Har man inte koll på detta så skulle inte jag rekommendera ett batteri.

Jag har redan skrivit varför dina batterier fungerar, sen att du inte kommit på det hjälper inte TS.
Man måste veta beräknat energibehov samt möjlighet till laddning, innan man kan rekommendera batterityp, storlek till någon tycker jag.
Många är nyfikna på Lithiumbatterier idag, men det kan vara helt fel val i del fall.
Jag tycker alltså att man först ordentligt ta reda på sitt eget behov först, och sen göra sitt val utifrån vilken typ/storlek som kan klara uppgiften.

Vi är tyvärr allt för många här som köper snabba tips på utrustning till våra husbilar, och som det sen visar sig blev ett felaktigt val.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hur många dygn man fricamapar säger ingenting, om man man inte mäter sin in-/ut-gående ström, att mäta är att veta.
Hur många Wh förbrukar du t.ex på ett dygn, samt hur djupt urladdar du m.m.
Har man inte koll på detta så skulle inte jag rekommendera ett batteri.

Jag har redan skrivit varför dina batterier fungerar, sen att du inte kommit på det hjälper inte TS.
Man måste veta beräknat energibehov samt möjlighet till laddning, innan man kan rekommendera batterityp, storlek till någon tycker jag.
Många är nyfikna på Lithiumbatterier idag, men det kan vara helt fel val i del fall.
Jag tycker alltså att man först ordentligt ta reda på sitt eget behov först, och sen göra sitt val utifrån vilken typ/storlek som kan klara uppgiften.

Vi är tyvärr allt för många här som köper snabba tips på utrustning till våra husbilar, och som det sen visar sig blev ett felaktigt val.

Finns mätning på förbrukningen och hur mycket kräm det finns kvar i batterierna, har man koll på det behöver man inte vara raketforskare som en del vill vara.
Får en känsla att du är inom batteribranschen och inte gillar Biltemas AGM batterier.
PS! Jag har aldrig rekommenderat någon ett batteri, bara talat om att mina fungerat perfekt och i 14 år nu, sen får var och en välja själv.
Dyrt eller ekonomiskt.
 
Toppen