• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bodelsbatteri

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Hej,
Mitt bodelsbatteri Exide gel verkar har gjort sitt. Original Adria sen jag köpte bilen 2008. Så får nog vara glad att det klarat 13 år.
Fick rekommenderat att byta till ett AGM batteri som är billigare än gel. Är Biltemas AGM startbatteri ok? Batterilagrets varta var 1000 kr dyrare.
Där sa man att man måste ändra regulator om man haft gel och går över till AGM Som har vätska. Har solcellen kopplad direk till batteriet
och laddning från motorn när jag kör via eplmodulen ( eller vad den nu heter). Är det bara att byta? Lite råd vore bra för det är första gången jag byter.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag köpte från denna firma:

Mer info om lead carbon batterier finns samlade i denna tråd:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ebl (elektroblock) bukar ha olika lägen att ställa in batterityp på.

Kom ihåg att ha EBL strömlöst vid byte av inställning. Både från 230 v och bodelsbatteriet. Min EBL har en strömbrytare som kopplar ur 12v. Vissa görs det via manöverpanelen.

Min ebl har 2 lägen.

Bly/syra = vätskefyllda batterier och AGM.
Andra läget är gel.

Min förra HB hade bly/syra och andra läget var för AGM.

Kolla. Du kan nog byta batterityp utan att byta elektronik.

Sen kan du behöva ställa om värdena på din solcelleregulator. Men ett får du kolla upp I din manual. Finns så många olika.

Jag har Biltema AGM 95 A. Funkar fint
 
Senast ändrad:

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Vi har kört med 3 st Biltemas 95a AGM i 7 år utan problem, numera har vi 2 st Lithium, a 100a.
Biltemas står i garaget och håller fortfarande laddningen, fast de har stått där sedan juni utan laddning.
Jag kan inte klandra på Biltemas batterier, original batterierna höll i 3 år de var ifrån Banner.
Vi bytte till Lithium för viktens skull, och på köpet blev vi så gott som oberoende av elstolpe.
Vi sparade ca 50 kg i vikt på det bytet.
Hej. Vad behöver göras för att gå över till Lithium?
Mitt Orginal var också slut efter 3 år.
Köpte då 2st billiga 80 ah då jag inte är säker på vad som är bra. Fungera hyfsat, men är ju inte säker på försörjningen.
Så jag bör göra något.
Tacksam för info.
Mvh Lennart
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej. Vad behöver göras för att gå över till Lithium?
Mitt Orginal var också slut efter 3 år.
Köpte då 2st billiga 80 ah då jag inte är säker på vad som är bra. Fungera hyfsat, men är ju inte säker på försörjningen.
Så jag bör göra något.
Tacksam för info.
Mvh Lennart

Det är inte försörjningen du ska bli säker på, utan förbrukningen.
Först måste man få koll på sin dygnsförbrukning av el från bobatteriet, har man dragit ur mer än 50% från fulladdat (typ bly-förbrukarbatteri) vid fricamping, så är bobatteribanken troligen för liten.
3år för ett vanligt bly-förbrukarbatteri låter helt ok, det är dock antal cycler som räknas, samt hur djupt man tömmer bobatteriet.
Bor man "permanent" i husbilen och inte har tillgång till landström, så tickar cyclerna på snabbare. Helgcampar man bara och med landström inkopplad, så kan ett blybatteri hålla i många år, då är ett Lithiumbatteri helt onödigt.
Så har man kommit fram till att ett byte till Lithiumbatteri är lösningen p.g.a fördelarna
* Lägre vikt
* Dubbel kapacitet
* Snabbare laddning till 100%

Så beror det på från fall till fall, ibland funkar det bra att bara byta ut batteriet-erna.
Ibland krävs det en DC/DC ladd.regulator före Lithiumbatteriet.

Läs gärna Kjell's utmärkta blogg om ämnet
Kjell's blogg
 

Lennart o Ninni

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
17320
Medlemskap
2024
Det är inte försörjningen du ska bli säker på, utan förbrukningen.
Först måste man få koll på sin dygnsförbrukning av el från bobatteriet, har man dragit ur mer än 50% från fulladdat (typ bly-förbrukarbatteri) vid fricamping, så är bobatteribanken troligen för liten.
3år för ett vanligt bly-förbrukarbatteri låter helt ok, det är dock antal cycler som räknas, samt hur djupt man tömmer bobatteriet.
Bor man "permanent" i husbilen och inte har tillgång till landström, så tickar cyclerna på snabbare. Helgcampar man bara och med landström inkopplad, så kan ett blybatteri hålla i många år, då är ett Lithiumbatteri helt onödigt.
Så har man kommit fram till att ett byte till Lithiumbatteri är lösningen p.g.a fördelarna
* Lägre vikt
* Dubbel kapacitet
* Snabbare laddning till 100%

Så beror det på från fall till fall, ibland funkar det bra att bara byta ut batteriet-erna.
Ibland krävs det en DC/DC ladd.regulator före Lithiumbatteriet.

Läs gärna Kjell's utmärkta blogg om ämnet
Kjell's blogg
Tack för bra info
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu är mitt första Biltema agm 90a utbytt.
Det höll i exakt 9 år.
Först två år som extra bodelsbatteri, sedan 3 år som startbatteri i husbilen och till sist fyra år i personbilen.
I personbilen har det fått mycket stryk med urladdningar när vi gjort långa resor.
Det har bara varit att sätta på laddaren ett tag, så fungerade det.
Men nu gick det inte längre.
Det blev ett byte till Biltemas 100a silverbatteri som startbatteri i personbilen enl. rekommendationen på bilnumret. Fyra års garanti på batteriet. Priset 1449 kr.

_20211001_223319_copy_1346x2393.jpg

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har också haft ett 15 månaders Biltema agm 95 a. startbatteri som varje gång det blev minus tappade effekten och tog inte laddning.collage-1633162428088.jpg
Bilen stod parkerad med laddning på batteriet.
Varje gång det blev minus stängde batteriet av.
När det blev plus, laddade det.

Som tur var kunde jag visa Biltemas kundtjänst dessa skärmbilderna.
Reklamationen godkändes och jag fick pengarna tillbaka.
Jag köpte ett nytt likadant batteri och det har fungerat 19 månader nu.

Krister.
 

mokal

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Drömme
HBK-Nr
12200
Medlemskap
2024
Hej
Vi fick haveri på blybatteri i bodelen givetvis var det helg så enda som hade öppet var Biltema och pratade med en kunnig verkade som och han övertygade mig att välja SMF batteri passade till husbil husvagn 135 Ah vi får se vad den klarar.
Någon som kan skillnaden mellan olika tekniker kul att höra om denna funkar.
Ha det gott
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
SMF är oftast ett startbatteri, det är ett vått bly/syra batteri, skillnaden är att det inte behöver (kan) underhållas utan är "slutet".
Vad är SMF-batterier, och vad är fördelarna? (Enkel Guide)

Men behöver man ett bobatteri i en "nödsituation" så funkar det så klart, undvik att ladda ur det under ca 70% så kan det hänga med ett tag, tänk också på att det ska stå i ett ventilerat utrymme, eller med ventilationsslang ansluten på batteriet och ut ur bodelen, denna batterityp utvecklar knallgas under laddning i motsats till AGM och GEL.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
SMF är oftast ett startbatteri, det är ett vått bly/syra batteri, skillnaden är att det inte behöver (kan) underhållas utan är "slutet".
Vad är SMF-batterier, och vad är fördelarna? (Enkel Guide)

Men behöver man ett bobatteri i en "nödsituation" så funkar det så klart, undvik att ladda ur det under ca 70% så kan det hänga med ett tag, tänk också på att det ska stå i ett ventilerat utrymme, eller med ventilationsslang ansluten på batteriet och ut ur bodelen, denna batterityp utvecklar knallgas under laddning i motsats till AGM och GEL.

Kan det vara ett sådant här han har fått, då borde det vara ganska ok?

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan det vara ett sådant här han har fått, då borde det vara ganska ok?


Ja det kan det vara, isåfall är det avsevärt bättre än ett startbatteri detta klarar 450-500 cycler vid 50% DoD, enligt Biltema.
 

Lars Månsson

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3475
Medlemskap
2024
Vi har kört med 3 st Biltemas 95a AGM i 7 år utan problem, numera har vi 2 st Lithium, a 100a.
Biltemas står i garaget och håller fortfarande laddningen, fast de har stått där sedan juni utan laddning.
Jag kan inte klandra på Biltemas batterier, original batterierna höll i 3 år de var ifrån Banner.
Vi bytte till Lithium för viktens skull, och på köpet blev vi så gott som oberoende av elstolpe.
Vi sparade ca 50 kg i vikt på det bytet.
Samma här har biltemas 95a AGM bytade i bodelen i år där de monterades 2011. Har inte haft några problem med dem.
 

Sjöman nu på hjul

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Höör
HBK-Nr
26599
Medlemskap
2024
Start batteri skall man inte ha i bodelen. Dom är konstruerade med tunna blyväggar för att ge mycket ström under kort tid. I bodelen skall det vara fritids batteri eller Marinbatteri. Dom har tjockare blyväggar och ger inte så hög strömstyrka men kan ger ström under lång tid utan att ta så mycket skada. Litium batterier är inte några under batterier. Fördelen liten vikt och volym därför används i mobiltelefoner. Är det Kina celler i dom så kan man räkna med bara 2 - 3 år sedan är dom slut. Japanska celler eller Samsung så kan dom hålla i 10 år men med vesäntlig nersatt kapacitet.
Man kan göra en överslags beräkning på hur mycket kapacitet man behöver från början för att ha tillräcklig kapacitet när man skrotar litium batterierna. kapaciteten sjunker med 0,05 /år + 0,005 / laddning varje år . Så laddar man 70 ggr / år så blir det från ursprungligt 100 Ah
Efter 1 år 91 Ah, 2År 83 Ah, 3 år 75 Ah, 4 år 68 Ah, 5 år 61 Ah, 6 år 55 Ah. Så behöver man en kapacitet på 100Ah och tänkt behålla det i 6 år och ladda ca 70 ggr / sesong, så måste man köpa ett batteri på 200 Ah från början. Sedan tillkommer att dom helst inte skall ligga med en laddning över 80% och inte under 25 % så av 100 Ah är bara 55 brukbara om man är rädda om dom, men liknande att du inte gärna skall under 40 % på blybatterier så man skall helst ha en jädrans överkapacitet.
Jag har 420 Ah marinblybatterier i min bodel + 590 märkwatt på mina solceller. Inte dom bästa men sej dom bara ger 80 % mot dom besta fast kostat en bråkdel mot dom bästa solcellerna, ca 5 500:- för alla solcellerna + laddningsregulatorer.
Dom som har batterier som inte hållit så länge bror kanske på att dom haft för lite kapacitet så dom kar körits för hårt och kelt enkelt kokats sönder. Skaffa mer Ah nästa gång så häller dom nog mycket längre.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: BoP

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Start batteri skall man inte ha i bodelen. Dom är konstruerade med tunna blyväggar för att ge mycket ström under kort tid. I bodelen skall det vara fritids batteri eller Marinbatteri. Dom har tjockare blyväggar och ger inte så hög strömstyrka men kan ger ström under lång tid utan att ta så mycket skada. Litium batterier är inte några under batterier. Fördelen liten vikt och volym därför används i mobiltelefoner. Är det Kina celler i dom så kan man räkna med bara 2 - 3 år sedan är dom slut. Japanska celler eller Samsung så kan dom hålla i 10 år men med vesäntlig nersatt kapacitet.
Man kan göra en överslags beräkning på hur mycket kapacitet man behöver från början för att ha tillräcklig kapacitet när man skrotar litium batterierna. kapaciteten sjunker med 0,05 /år + 0,005 / laddning varje år . Så laddar man 70 ggr / år så blir det från ursprungligt 100 Ah
Efter 1 år 91 Ah, 2År 83 Ah, 3 år 75 Ah, 4 år 68 Ah, 5 år 61 Ah, 6 år 55 Ah. Så behöver man en kapacitet på 100Ah och tänkt behålla det i 6 år och ladda ca 70 ggr / sesong, så måste man köpa ett batteri på 200 Ah från början.

Hej Sjömannen,

Men stopp o belägg, nu blandar du ihop de olika kemierna inom Lithiumbatterier.
I t.ex husbilar används uteslutande LiFePO4-celler i ett batteri på 12V, de övriga kemierna matchar dåligt i ett 12V system, är inte lika bra säkerhetsmässigt samt inte i närheten av cyclingsbarheten.
De kemier som du anger passar bra på Li-Ionbatterier i t.ex mobiler, elfordon m.m.

Ett LiFePO4 batteri som cyclas till DoD 80% klarar mellan 2000-10000 sådana cycler innan det degraderats till 80% av sin ursprungliga kapacitet, vid denna nivå brukar man ersätta dem, men dessa celler säljs friskt på nätet som B-klassade celler och hamnar i ett "nytt" 12V batteri med en lägre kapacitet.

Så plockar man ur 70 cycler/säsong ur ett LFP-batteri så klarar det med råge 20år.
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Hej Sjömannen,

Men stopp o belägg, nu blandar du ihop de olika kemierna inom Lithiumbatterier.
I t.ex husbilar används uteslutande LiFePO4-celler i ett batteri på 12V, de övriga kemierna matchar dåligt i ett 12V system, är inte lika bra säkerhetsmässigt samt inte i närheten av cyclingsbarheten.
De kemier som du anger passar bra på Li-Ionbatterier i t.ex mobiler, elfordon m.m.

Ett LiFePO4 batteri som cyclas till DoD 80% klarar mellan 2000-10000 sådana cycler innan det degraderats till 80% av sin ursprungliga kapacitet, vid denna nivå brukar man ersätta dem, men dessa celler säljs friskt på nätet som B-klassade celler och hamnar i ett "nytt" 12V batteri med en lägre kapacitet.

Så plockar man ur 70 cycler/säsong ur ett LFP-batteri så klarar det med råge 20år.
Hej Peter!
Vad skulle du rekommendera Gel eller Agm till bodelen.
Hälsningar Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter!
Vad skulle du rekommendera Gel eller Agm till bodelen.
Hälsningar Anders

Ifall man bortser från pris, så ifall du har en lite kraftigare inverter typ 1000-2000W så skulle jag inte välja Gel, då gäller Agm.

Men skulle jag köpa bly-bobatteri idag så skulle jag utan tvekan välja kol/bly, som även kallas "fattigmans litium", dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
 

AndersoKarin

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
3019
Medlemskap
2025
Ifall man bortser från pris, så ifall du har en lite kraftigare inverter typ 1000-2000W så skulle jag inte välja Gel, då gäller Agm.

Men skulle jag köpa bly-bobatteri idag så skulle jag utan tvekan välja kol/bly, som även kallas "fattigmans litium", dock verkar de vara svåra att få tag på i Sverige.
Tack för svaret jag kollar upp.
 
Toppen