• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta batterier

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Hej!
Vi har just köpt vår första husbil, en begagnad Granduca 67 -05, men behöver byta båda batterierna.Så vår fråga är: bör man ha samma sort på både start och bodelsbatteriet, och är dom sammankopplade så att båda laddas när man åker?? Ser att det finns många trådar om batterier, men får inte ihop hela paketet. Tacksam för era kunskaper.
Mats &Eva-Maria
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Jag har en hel massa batterier i båten, dom flesta AGM av varierande ålder och storlek men också fyra stycken Biltema (svarta batterier). Dom är fördelade på tre batteribankar där den lilla batteribanken och startbatterierna består av just Biltemas batterier.
Dom äldsta batterierna är ca 14 år gamla och fungerar utmärkt, Biltemas batterier är nog inte äldre än 10 år ungefär men dom har inte vållat några problem för mig ö.h.t. Nu är jag väldigt försiktig och har nog aldrig hamnat under 65% av batterikapaciteten och sällan ens i närheten av det.
Skötsel, rätt laddning och inte dra ur batterierna för mycket tror jag är a och o för att dom ska hålla.
Dessutom har jag Biltemas AGM i en av mina bilar, min motorcykel, min scooter och till min elektriska utombordare.
Ja just det, jag hittade inget AGM som passade till lilla bilen så där sitter ett annat batteri från ....... Biltema.
Jag har aldrig upplevt problem med Biltemas batterier utom när jag själv "råkade" göra hål på en cell så syran rann ut, det var inte så bra. Så att Biltemas batterier generellt skulle vara dåliga håller jag inte med om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag är väl en av dem som inte varit nöjd med mina 3st Biltema agm 95Ah.
Bytte ut dem i somras efter 2,5 säsonger, mot 2st. Exide agm 95Ah.

Så här såg det ut förra helgen fricamping, som kallast -6C på natten, stigande kurva är när vi kör med husbilen, sjunkande kurva när vi stannat för natten, en Truma + min cpap igång på natten, nätt å jämt jag klarar att inte "misshandla" bobatterierna.
Mina 3 Biltema hade inte klarat detta tyvärr.

Screenshot_2019-10-05-09-51-41-781_com.ctek.sba.png
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag är väl en av dem som inte varit nöjd med mina 3st Biltema agm 95Ah.
Bytte ut dem i somras efter 2,5 säsonger, mot 2st. Exide agm 95Ah.

Så här såg det ut förra helgen fricamping, som kallast -6C på natten, stigande kurva är när vi kör med husbilen, sjunkande kurva när vi stannat för natten, en Truma + min cpap igång på natten, nätt å jämt jag klarar att inte "misshandla" bobatterierna.
Mina 3 Biltema hade inte klarat detta tyvärr.

Visa bilaga 181129
Hur mycket effekt tar din CPAP ?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det finns ett flertal sorter men effekten är ofta:
”Most CPAP machines, depending on pressure settings, are between 30-60 Watts. That's like a light bulb. 30 Watts translates to 2.75 amps from the battery through an inverter. 60 Watts becomes a 5.5 amp draw.”

De finns för 12 volt och även med inbyggda batterier, Dreamstation etc.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Just Biltemas AGM har ju varit uppe till diskussion i andra trådar och om jag inte minns fel så säger Biltema att dom inte är lämpliga som förbrukningsbatterier utan som startbatterier. Tyvärr framgår nog inte det av varudeklarationen utan det framkommer först när man vill reklamera batteriet vilket inte är bra av Biltema.
Sen har jag läst i forumet att det finns flera som är nöjda med att använda det som förbrukare också och självklart fungerar det även om det troligen finns bättre val. Själv har jag just det batteriet enbart som startbatteri och till min jollemotor (el) så jag har inga egna erfarenheter av det som förbrukare. Som startbatteri däremot, inga problem.
 
Toppen