Sv: Bygger carport till husbilen
Tack för era synpunkter om balkskor. Jag förstår ert resonemang eftersom det var det första jag också tänkte på. Efter en del resonerande hit o dit, där även min snälla granne deltog, så har jag kommit fram till att balkskor inte tillför någonting. Grannen föreslog skråspikning men eftersom jag för flera år sedan har slutat spika så väljer jag skruv. Skruv av hög kvalitet, inte Biltematypen. Det är när jag summerar hela konstruktionen som jag drar den slutsatsen. Skall berätta mina tankegångar men börjar från slutet:
Regeln som balkarna vilar mot är skruvad med kraftiga skruvar i betryggande mängd. Då jag drar fast en balk, obs, en balk så känner jag direkt i skruvdragaren hur det biter. En kraftig skruv snett ner i väggbalken och tre från sidan i väggen.
Om jag skulle använda en kofot och försöka bryta loss det igen så skulle väggpanelen få ge sig först. En balksko skulle inte ge någon positiv skillnad. OBS! att jag nu pratar om en balk.
Med 10 balkar i sidled som sammanfogas med bärläkt 45 x 70 cm som fästs med 2 skruvar i varje balk med 80cm c/c och vindskivor på vardera sidan plus en bräda som jämnar ut fallet så är jag helt övertygad om att fästet i väggen blir tillräckligt.
Att jag väljer bort balkskor (väggregeln är ändå självskriven) är för att slippa det småpyssel som uppstår vid varje balk.
Belastningen på taket tror jag blir till 99% rakt ner. Den belastning det handlar om kan endast snö åstadkomma. Om snön skulle åstadkomma ett så starkt drag utåt att alla balkar skulle släppa från väggen så är nog min teori den att snön i sig själv långt tidigare åker av.
Det som däremot oroar mig är vad vind kan åstadkomma. Om det blåser rätt in i öppningen så måste det bli väldiga lyftkrafter. Ena kortsidan skall ju täckas helt men det borde vara möjligt att tillfälligt täcka även andra öppningen. Samma åtgärd som man kan se att man vidtar i USA inför väntade cykloner.
Då vi får nästa storm av kategorin "Gudrun" eller "Per" så gäller det att hålla i hatten. OBS! att jag inte skrev "om". Vi får naturligtvis fler sådana stormar och då tvivlar jag på att wirehus och båttäckningar står kvar. Mins att träd slets upp med rötterna.
Jag är tacksam för synpunkterna på hållfasthet och förkastar dem absolut inte. Ville bara berätta om hur det kan komma sig att jag valde bort balkskor. Blir jag övertygad om att det behövs så sätter jag dit både balkskor och vinklar. välkomna tillbaka!!
Hälsningar
Alve