• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hehe... undrar hur många amps en 0.22 long klarar :rolleyes:

Intressant fråga om aut.säkringar.
Har kikat på flera modeller/märken.
Vill röja upp i min batteribox.
Har 3 olika modeller just nu, vill ha det enhetligt.
 
Senast ändrad:

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Du menar inget behov av booster utan i stort sett bara byta blybatteriet mot ett LFP med BMS, och sedan ha solpanelerna via regulatorn direkt på LFP-batteriet (som jag redan har)?
Ja jag kör så i min fast jag har eu6 motor så den laddar bara med ca 10-15A när startbatteriet är fullt och Lithiumcellerna är över 50-60%.
 

Shippy

HBK Intresserad
Inlägg
68
Kommun
Gnesta
Jag skulle börja om och ladda cellerna separat med 3,5-3,65V, sen skulle jag parallellkoppla cellerna för en balansering, gärna med en laddning påkopplad på 3,5-3,65V. (Parallellkoppla INTE cellerna ifall de är i större obalans än 0,2-0,3V, då kan du få extrem strömrusning).
Detta tar oftast flera dygn för cellerna att bli perfekt balanserade.
När du sen seriekopplar cellerna var mycket noga med bra kontaktytor på poler och bars mellan polerna, putsa all kontaktyta med typ fin smärgelduk/slippapper.

Den höga temperaturen du läser av på main-kortet är troligen en varmgång mot polen, alltså dålig kontakt i förhållande till ditt strömuttag, och din cell har troligen inte varit så varm.

Samt lämna aldrig ett Li-batteri obevakat utan styrning av laddning/urladdning via bms, detta skulle du bara göra för att testa funktionen av din koppling.

Lycka till och var noga med alla kopplingar/kontaktytor, samt skaffa reläer :)

Kom att tänka på en sak till, montera kretskorten överst på polerna, så du inte får strömmen genom kortet.

Tack för bra info!
Som du säger så verkar det tack och lov bara blivit varmgång på M6 bulten mellan BMS kortet och invertern, så den höga temperaturen samt lukten av bränd plast är ifrån BMS kortet, som smält lite i änden, cellen verkar helt oskadd och inte svälld etc.

Är du säker angående att ha kortet i toppen? Tänker att ju närmare polen destu mer korrekt visar den temperaturen? Dock funderar jag på att koppla som jag såg på youtube, han körde main positive på cellen brevid den med BMS kortet på. Bra/dåligt?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.393
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Inte säker men efter en googling på bilmodell och årsmodell så verkar det vara 90A. Är det för klent för att driva en 30A dc-dc? Tänker om jag ska köpa en ny orginal generator eller leta efter en uppgraderad generator kanske

EDIT: Efter lite närmare efterforskning visar det sig att den är på 120A. Det ska väl räcka för en 30A Dc-Dc?
Det räcker gott.
30A drar laddaren (ungefär).
Fläkt och värmesitsar drar ca 40A till.
Har man allt ström krävande på samtidigt plus helljus och två extraljus kanske du kommer upp i 100A.
Att sätta en större är ingen mening när dcdc begränsar. Hade du kört utan den hade du kanske kunnat ladda litiumbatteriet med upp till 70A och det hade gjort större nytta med större generator.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Seller Feedback

Seller Summary​

Seller:Captain USA Store
Positive Feedback (Past 6 months):-
ico_help.gif
AliExpress Seller Since:19 Jan 2022

Feedback History​

ico_help.gif

Feedback1 Month3 Months6 Months
Positive (4-5 Stars)---
Neutral (3 Stars)---
Negative (1-2 Stars)---
Positive feedback rate---
 
Toppen