• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga plåtis på Ducato skåp!

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Väldigt intressant och inspirerande att läsa om hur du gör. Fortsätt och väldigt bra att du lägger upp bilder efter hand.

Jag funderar på ditt baksäte. Nog för att det går att få plats med ett bord, men blir det inte lite väl lite benutymme?
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Hej! O tack!
Mitt bygge är ett rent budgetbygge, annars hade jag köpt van av nyare modell o 6m lång!

Din fundering är befogad, jag har mätt på det, flyttade konsolen ca 8cm bakåt, så nu har jag ca 35-40cm imellan säterna, då med förarstolen i sitt bakre läge, bordet ska bli justerbart mellan säterna för flexibiliteten!
Tilläggas ska att jag är bara 165cm lång o ska åka med mina barn, så för Smurf familjen funkar det bra!
Skulle kunna ha konsolen längre bak, men min plan är att ha toa i mellan sätet o sängen (140) bak, nu har jag ca 90cm kvar till toabredd!! Skulle haft en 6m buss... min är 5,60m..mitt baksäte är höjt i främre golvfästet ca 2cm för att ryggen ska luta bakåt så det blir bekvämt, inte sitta helt upprätt!!
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Tja, man får ju anpassa sig till vad man bygga helt enkelt. Allt är ju ett evigt kompromissande.

Med barn går det ju bra, och skulle familjen växa och man är två vuxna så får man väl helt enkelt sitta på samma sida.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Allt i en mindre plåtis blir en kompromiss någonstans, sängbredd/sänglängd,takhöjd,toa bredd!!
Tror det blir ok för längre än Smurfar med, när jag sitter i baksätet/framstolen så når inte mina fötter ner till golvet under där bordet ska vara, med en längd på ca 175-185cm borde få fötterna på golvet o då finns det ju ca 35cm mellan säterna!
 
F

F.d. 22252

Guest
Är väl inte så svårt att rigga upp ett fotstöd, du kan vara glad att du är kort vore jag det kunde jag ha längsgående sängar och allt skulle bli enklare. Och sen kan jag aldrig köpa skor och byxor här jag köpte med massor med xl kommer hem och det är för litet. spanjorerna är ganska små och deras storlekar också. När jag står på min elscooter så når jag en bit över två meter så det känns konstigt missade en skylt och det sa bara pang i huvudet men inga skador som inte fanns förut.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Bengtic! Haha du har en poäng, fot stöd kanske vore bra..
Jag är faktiskt rättså glad att jag är kort, dels för att jag tycker skämt om korta människor är sjukt roliga själv!!
Är ju inte så att man slår i huvudet särskilt ofta..Inga skyltar i alla fall!!
Känner igen ditt problem med kläder..haha jag är 165cm men väger ca 88-89kg .. är normal fet. med mesta vikten ovan naveln.. har hållt på med idrott hela mitt liv,,, har L,XL i bredd men M i armlängd o höjd!! Inget jag lider av men vissa kläder är svårt att få som sitter bra..haha

Merca Affe:
Tänkte ha Biltemas låga 20l dunkar under sängen bak, 3st till färskvatten,1st till slask vatten.. en pump med slang till kranen som jag kan flytta slangen till nästa dunk när den ena är tom, lätt att fylla en 20l på mackar, vad som helst!!
Får bli så till att börja med, toa blir porta porti, kanske sätter jag väggar o dörr till nästa år, måste få allt det nödvändiga att funka så att jag kan åka med den!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Bengtic! Haha du har en poäng, fot stöd kanske vore bra..
Jag är faktiskt rättså glad att jag är kort, dels för att jag tycker skämt om korta människor är sjukt roliga själv!!
Är ju inte så att man slår i huvudet särskilt ofta..Inga skyltar i alla fall!!
Känner igen ditt problem med kläder..haha jag är 165cm men väger ca 88-89kg .. är normal fet. med mesta vikten ovan naveln.. har hållt på med idrott hela mitt liv,,, har L,XL i bredd men M i armlängd o höjd!! Inget jag lider av men vissa kläder är svårt att få som sitter bra..haha

Merca Affe:
Tänkte ha Biltemas låga 20l dunkar under sängen bak, 3st till färskvatten,1st till slask vatten.. en pump med slang till kranen som jag kan flytta slangen till nästa dunk när den ena är tom, lätt att fylla en 20l på mackar, vad som helst!!
Får bli så till att börja med, toa blir porta porti, kanske sätter jag väggar o dörr till nästa år, måste få allt det nödvändiga att funka så att jag kan åka med den!
Bra
Du har då tänkt på allt :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade ju såna dunkar i min caddy la i en dränkbar pump drog elkabeln och vattenslangen genom ett hål i locket som jag tätade med smält lim.
Du kan ju ha en snabb koppling till biltemas vattenlunga så kan du lätt tömma dunken utifrån och du har också 20l till som avloppsvatten. Ett draperi kan duga runt toan tillfälligt.
Går att hänga en rund duchstång i taket. Ibland är det bra att lösa något provisoriskt så man får testa lite innan man vet hur man vill ha det.
 

Ducato Affe

FD HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
27245
Medlemskap
2022
Merca Affe: tack, är ju min 3:e husbil, den första en Reimo högtak vw buss m Golf 1,6 Diesel, den var det ju lite pyssel med!!
Men några minor har man gått på..haha snurrsitsen jag köpte.till Ducaton höjde ju stolen typ 4cm, inte bra för mej!!
Kör med tårna, hälen i luften, så jag måste kapa stolsramen o svetsa på den på den gamla som var höj o sänkbar, dessutom ca 4cm lägre från början!!

Bengtic: Tack för tipset m spill lungan, pumpen ska jag ha ovan vatten med bara själva slangen i dunken igenom locket!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
pumpen ska jag ha ovan vatten med bara själva slangen i dunken igenom locket!
Vad ska du ha för pump? Jag hade din lösning från början men det var mycket svårt att få pumpen att suga när man kört slut på vattnet och hade fyllt på nytt. Numera har jag dränkbar pump istället, funkar klockrent. Jag har 2 st 12L dunkar som jag skiftar mellan. Snålar man med vattnet så klarar man sig i flera dar med det.
 
Toppen