• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 22252

Guest
Sverige är fantastiskt jämfört med andra länders byråkrati och nu i dataåldern ska det vara en massa papper också.
Tänk vad mycket byråkrater det finns i europa och inte minst i öst som skulle få sluta om folk kunde ställa på och av med en knapptryckning som i sverige.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ifjol ställde jag inte på husbilen för att besiktiga! Det blir likadant iår. Jag ringde bara Länsförsäkringar innan och meddelade tiden. Då har man rätt att köra bilen raka vägen till och från besiktningsstället och försäkringen gäller.
Sen kan jag inte tänka mig att det gör något att man värmer upp bromsarna om trafiken i övrigt tillåter det!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ifjol ställde jag inte på husbilen för att besiktiga! Det blir likadant iår. Jag ringde bara Länsförsäkringar innan och meddelade tiden. Då har man rätt att köra bilen raka vägen till och från besiktningsstället och försäkringen gäller.
Sen kan jag inte tänka mig att det gör något att man värmer upp bromsarna om trafiken i övrigt tillåter det!
Det låter lite konstigt men jag skall ringa Länsförsäkringar o kolla.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Visst är det konstigt! Men jag ringde idag och de noterade att jag besiktigar 24/4 kl 10:40 och de protesterade inte alls.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Affe, vad är din bil reggad som?
Är det fortfarande en tung lastbil,
eller har du reggat om den till pb2.

När jag reggade om vår Sprinter fick jag mer än fördubblad skatt, som tung lastbil var skatten 2500kr :)
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det är nog den "förenklade beskrivningen"
Läser man vidare på Transportstyrelsen under rubriken Besiktning står att "Om fordonet är avställt får du bara köra kortast lämpliga väg till ett besiktningsföretag."

(Detta var nytt för mig också!)

Besiktning - Transportstyrelsen
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Måste förlänga min kabel på taket 50 cm till solcellen. Måste man använda dom konstiga o dyra kontakterna för att skarva den? Kan man inte bara löda o isolera dim ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Går bra att löda - bästa sättet enl mej. krympslang och eller butyltejp över skarven, eletejpen håller inte länge.
Jag kladdade på sika på kabeln och skarven då ligger den still och fladdrar inte sen kan man få ordentligt tätt har hållit två år på ena solcellen 9mån på den andra och bägge sitter med sika mot taket inga skruvar som kan läcka. Enkelt och snabbt blir inte lika roligt om jag måste ta loss det.....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
Har en lampa på instrumentbrädan med texten ”ABD” som lyser rött
Någon som vet vad den står för?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Besiktningen påstod att dom ser ABS-felen via OBD-uttaget. Jag frågade när min ABS på HB,n gick sönder. Fick tag på en renoerad så det löste sig.
 
Toppen