Jag har haft ett antal fritidsfordon under drygt 30 år. Husbilar och husvagnar. Samtliga har varit utrustade med absorptionskylskåp. Eftersom vi gärna kör söderut till värmen, har det alltid varit en utmaning att ha en så kall kyl som möjligt. Har tidigt utökat ventilationsgallrens area, har använt flera varianter av kylfläktar bakom skåpen. Plockar konsekvent bort myggnäten, mm mm. Har nu i vår senaste husbil monterat Titans dubbla 120 mm fläktar i det övre gallret, tillsammans med inre styrutrustning. Det här med fläktar är absolut ett lyft, men jag ville gärna optimera ytterligare. Har läst många tips och trix här på HBK genom åren. En sak som jag dock varit skeptisk till var att täta övre gallret runt fläktarna. Jag ville dock testa eftersom flera kunniga medlemmar här beskrivit vilken god effekt de fått. Kommer dessvärre inte ihåg vem eller vilka. Jag ville dock inte täta innanför gallret eftersom jag vill kunna ta bort tätningen om ex fläktarna pajar. Så jag mätte ut var de två 120 mm fläktarna var monterade bak det övre gallret. Översatte måtten till en av vinterluckorna. Sågade ut exakt mitt för fläktarna, som sitter omedelbart bakom gallret. Det här blev ett jäkla lyft! Varje förändring tidigare, varje ny och större fläkt jag monterar, har givet viss förbättring. Men det här, tillsammans med de dubbla Titanfläktarna har nu i 6 veckor visat sig vara en höjdare. Kommer som sagt var inte riktigt ihåg vem eller vilka av er som förespråkat detta, men stort tack.
:-/<rister

:-/<rister