• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra kylskåpsventilation..., a och o!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har haft ett antal fritidsfordon under drygt 30 år. Husbilar och husvagnar. Samtliga har varit utrustade med absorptionskylskåp. Eftersom vi gärna kör söderut till värmen, har det alltid varit en utmaning att ha en så kall kyl som möjligt. Har tidigt utökat ventilationsgallrens area, har använt flera varianter av kylfläktar bakom skåpen. Plockar konsekvent bort myggnäten, mm mm. Har nu i vår senaste husbil monterat Titans dubbla 120 mm fläktar i det övre gallret, tillsammans med inre styrutrustning. Det här med fläktar är absolut ett lyft, men jag ville gärna optimera ytterligare. Har läst många tips och trix här på HBK genom åren. En sak som jag dock varit skeptisk till var att täta övre gallret runt fläktarna. Jag ville dock testa eftersom flera kunniga medlemmar här beskrivit vilken god effekt de fått. Kommer dessvärre inte ihåg vem eller vilka. Jag ville dock inte täta innanför gallret eftersom jag vill kunna ta bort tätningen om ex fläktarna pajar. Så jag mätte ut var de två 120 mm fläktarna var monterade bak det övre gallret. Översatte måtten till en av vinterluckorna. Sågade ut exakt mitt för fläktarna, som sitter omedelbart bakom gallret. Det här blev ett jäkla lyft! Varje förändring tidigare, varje ny och större fläkt jag monterar, har givet viss förbättring. Men det här, tillsammans med de dubbla Titanfläktarna har nu i 6 veckor visat sig vara en höjdare. Kommer som sagt var inte riktigt ihåg vem eller vilka av er som förespråkat detta, men stort tack.

:-/<rister

DSC02997.jpg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Har du "blås-in" på det undre gallret, eller enbart fläktar på det övre ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har haft ett antal fritidsfordon under drygt 30 år. Husbilar och husvagnar. Samtliga har varit utrustade med absorptionskylskåp. Eftersom vi gärna kör söderut till värmen, har det alltid varit en utmaning att ha en så kall kyl som möjligt. Har tidigt utökat ventilationsgallrens area, har använt flera varianter av kylfläktar bakom skåpen. Plockar konsekvent bort myggnäten, mm mm. Har nu i vår senaste husbil monterat Titans dubbla 120 mm fläktar i det övre gallret, tillsammans med inre styrutrustning. Det här med fläktar är absolut ett lyft, men jag ville gärna optimera ytterligare. Har läst många tips och trix här på HBK genom åren. En sak som jag dock varit skeptisk till var att täta övre gallret runt fläktarna. Jag ville dock testa eftersom flera kunniga medlemmar här beskrivit vilken god effekt de fått. Kommer dessvärre inte ihåg vem eller vilka. Jag ville dock inte täta innanför gallret eftersom jag vill kunna ta bort tätningen om ex fläktarna pajar. Så jag mätte ut var de två 120 mm fläktarna var monterade bak det övre gallret. Översatte måtten till en av vinterluckorna. Sågade ut exakt mitt för fläktarna, som sitter omedelbart bakom gallret. Det här blev ett jäkla lyft! Varje förändring tidigare, varje ny och större fläkt jag monterar, har givet viss förbättring. Men det här, tillsammans med de dubbla Titanfläktarna har nu i 6 veckor visat sig vara en höjdare. Kommer som sagt var inte riktigt ihåg vem eller vilka av er som förespråkat detta, men stort tack.

:-/<rister

Visa bilaga 229974
Att det fungerar bättre med den lösning som du har gjort beror nog på att du har fått bort rundgången av luften över fläktarna. All luft sugs in genom det nedre gallret. Tidigare sögs en del av in genom det övre gallret och ut igen genom fläktarna, rundgång. Den luften nådde inte heller kondensorn. Det är bara att se hur evakureringsfläktar är monterade på hus. Luften går in genom en ventil och ut genom fläkten.

Tillsammans med termostaten och fläktarna kan du trimma in luftflödet för att nå den optimala drifttemperaturen för kondensorn, säkert lite intrimning innan du hittar den optimala drifttemperaturen. Jag har för mig att Bäckis skrev i en tråd om den optimala temperaturen, jag kommer inte heller ihåg värdet.
En nackdel kan vara att det går åt mer ström för den naturliga konvektionen över kondensorn fungerar säkert sämre med fläktarna avstängda. Men samtidigt med din lösning blir det kallare i kylskåpet och antagligen kortare drifttid för skåpet.

Jag tror att elektroniken bakom skåpet nu får bättre kylning med din lösning, längre livslängd.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Att det fungerar bättre med den lösning som du har gjort beror nog på att du har fått bort rundgången av luften över fläktarna. All luft sugs in genom det nedre gallret. Tidigare sögs en del av in genom det övre gallret och ut igen genom fläktarna, rundgång. Den luften nådde inte heller kondensorn. Det är bara att se hur evakureringsfläktar är monterade på hus. Luften går in genom en ventil och ut genom fläkten.

Tillsammans med termostaten och fläktarna kan du trimma in luftflödet för att nå den optimala drifttemperaturen för kondensorn, säkert lite intrimning innan du hittar den optimala drifttemperaturen. Jag har för mig att Bäckis skrev i en tråd om den optimala temperaturen, jag kommer inte heller ihåg värdet.
En nackdel kan vara att det går åt mer ström för den naturliga konvektionen över kondensorn fungerar säkert sämre med fläktarna avstängda. Men samtidigt med din lösning blir det kallare i kylskåpet och antagligen kortare drifttid för skåpet.

Jag tror att elektroniken bakom skåpet nu får bättre kylning med din lösning, längre livslängd.
Tack för svar och bra förklaring Herbet. Jag har som sagt tidigare varit skeptisk eftersom jag inte förstått vitsen. Men din förklaring gör de faktiska förbättringarna logiska och begripliga! Jo, nu ska den här lösningen trimmas. Åter tack, det här är ett lyft! :)
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag har för mig att Bäckis skrev i en tråd om den optimala temperaturen.
Kommer säkert bättre svar, men vill minnas att optimal temp för ammoniaken är 55-65 grader efter att den passerat genom kondensorn.
Har köpt en digital termostat från Amazon, som jag tänkte koppla till vår fläkt. Med den kan man specificera tillslag och frånslag av fläkten, med lämpligt intervall.
Hoppas på att det kommer optimera det hela.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Äldre tråd i ämnet.

Så här gjorde jag. Detta funkat utmärkt även med fläktarna avstängda.
Det bör snarare vara en fördel att inte ha "för bra luftcirkulation", kylslingan skall ju upp i temperatur för att kylskåpet skall fungera.
När rätt temperatur är uppnådd, startar fläktarna och stängs av när tempen sänkts med två grader.
För rätt temp, se den länkade tråden.

1692513116649.jpeg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har experimenterat en hel del med detta genom åren.
Dels för att förbättra kylan och dels för jag är nyfiken av naturen.
En fördel är att jag jobbar med just kyla och ventilation och har diverse utrustning att mäta olika saker med.

Som skrivits ovan så är det inte bra (tvärt emot vad man tror) att det blir för kallt bakom kylen (vinterluckor finns av en anledning).

Stigkraften som blir på luften bakom skåpet räcker gott en stor del av året och måste t.o.m. begränsas när det blir för kallt.

Dessvärre räcker självdraget inte till riktigt när det är varmt ute.
Eller räcker, det beror snarare på att vi vill fortfarande inte ha varmare än 8°C i kylen.
Kyleffekten är fortfarande, i princip, densamma men temperaturen i skåpet blir högre eftersom omgivningstemperaturen (runt varma sidan på skåpet) blir högre.

Det finns egentligen två bra sätt att sänka temperaturen det ena är att kyla med luft och det andra med vatten.

Man får riktigt bra effekt genom att lägga en diffusor (skapar vattendimma) ovanför kondensorn (det varma flänsade röret på kylens baksida).
Dessvärre är det väldigt krångligt och finns risk att det blir för mycket vatten som då kan rinna ner och skada viktiga delar.

Det näst bästa är att kyla med luft.
Det åtgår ungefär fyra gånger större flöde än vad självdraget bakom kylen ger för att ge bra effekt.
Det nås med hjälp av, oftast, minst två fläktar.

Egentligen spelar det ingen roll för kyleffekten om fläktarna monteras tryckande (nedre gallret) eller sugande (övre gallret).
Men det går åt mindre energi att suga luft ur något och blåsa ut i det fria än att suga i det fria och trycka in bakom kylen (även om energimängd och flöde är försumbart i sammanhanget).
Dessutom finns risken att man trycker in föroreningar i husbilen om man skapar ett övertryck bakom kylen, vilket är mindre bra.

Sätter man sina fläktar direkt i gallret eller på kondensorn får man mycket läckflöde (luft som inte passerar där det ska).
Bäst är således att montera fläktarna i någon form av skiva bakom övre gallret så skivan sluter tätt i hålet och tvingar luften att dras ut genom fläktarna.

Till fläktarna bör man även ha en termostat som helst ska känna temperaturen på röret efter kondensorn.
Anledningen är att fläktarna då ej går i onödan om självdraget är tillräckligt för att kyla kondensorn.

Min senaste uppställning (som visat sig fungera ypperligt sommar som vinter) är följande:
Dubbla fläktar i en plywood skiva (var plåt först men skramlade när det blåste) innanför det övre gallret (inga myggnät uppe eller nere).
Dubbelkanalig elektronisk termostat (kan välja två olika till och frånslagstemperaturer på två olika utgångar) som driver var sin fläkt.
Fläktarna är extra tysta, stora, chassifläktar till en stationär dator.

Den ena fläkten startar när temperaturen når 55°C och stoppar vid 50°C vilket oftast räcker.
Blir det varmare ute och fläkten inte orkar hålla undan startar den andra vid 58°C och stoppar vid 53°C.
Är det under 20 så går ingen av fläktarna alls, mellan 20-25 så går en och över 25 så går båda fläktarna.

Jag gjorde en veckas loggning av temperaturerna för att få till rätt brytpunkter för mina fläktar.
Ute/vid övre gallret/efter kondensorn/i husbilen/i kylskåpet/i frysen loggades temperaturerna.
När fläktarna var helt optimerade och jag hade en utetemperatur på 25 så låg frysen på -22 och kylen på mellan 0 och +2.

Det var tre år sedan och det är fortfarande kallt när det ska.
Fläktarna?
De har jag förträngt att de är monterade....
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
En tanke som dök upp. När man kör på gasol. Så sitter ju skorstenen en bit ner till höger om kylskåpet (Dometic 8 serie) om man ser utifrån sett. Dom gaserna som blir och då man har enbart hål för fläktarna som är temp styrda. Räcker detta då för att leda ut gaserna när fläktarna står stilla
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En tanke som dök upp. När man kör på gasol. Så sitter ju skorstenen en bit ner till höger om kylskåpet (Dometic 8 serie) om man ser utifrån sett. Dom gaserna som blir och då man har enbart hål för fläktarna som är temp styrda. Räcker detta då för att leda ut gaserna när fläktarna står stilla
Det gör det.
Snackade med Dometic i ett annat ärende och då passade jag på att fråga dem om dessa skåp som inte har något riktigt avgasutsläpp.
Enligt honom har det ur avgasernas synvinkel ingen betydelse att de släpps innan fläktarna man uppnår "i det närmaste 100%-ig förbränning".
Däremot tyckte han att konstruktionen i sig var ganska kass eftersom den i hög grad bidrar till att det blir varmt bakom skåpet och därmed sämre kyleffekt.
Skulle det sedan, mot förmodan, bli ett gasläckage rinner gasen ut genom det nedre gallret.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kan någon beskriva var på kondensorn det är bäst att sätta termostaten?
De som man köper eller köpte förr var gjorda för att sitta på röret efter sista kylflänsen (på den sida som är utgången, det brukar sitta ett litet rör där också). Min avkännare till elektroniska termostaten sitter i ett borrat hål i en aluminiumbit som precis är inklämd mellan de två näst sista kylflänsarna på den låga sidan med värmeledande kontaktkladd.

Effekten med täppt galler eller inte vid fläktarna kan man testa med det klassiska om/hur bra ett papper suger fast vid det nedre gallret.

Men det jag har ändrat på ett flertal både bilar och husvagnar är en annan detalj som tillverkarna många gånger verkar sk... i.
Luften som så mycket annat går ju lättaste vägen och i installationsanvisningar till äldre skåp och troligen även till nyare så står det väldigt klart att avståndet bakom kylskåpet till väggen, och i alla fall vid kylflänsarna på skåpet högst skall vara ett par cm. så luften blir tvingad att passera genom flänsarna och inte bakom flänsarna till största delen.
Om man har några små datafläktar vid kylflänsarna som ex. styrs av en termostat på just kylflänsarna så kan man rigga något fäste som också minskar spalten bakom flänsarna.......
Mina småfläktar vid flänsarna startar när kylflänsarna är uppe i 55° (har jag för mig) och den stora vid övre gallret startar när tempen bakom skåpsutrymmet är uppe i 32° (har jag för mig :confused:... Det är fem år sedan jag monterade.... Har jag för mig :msn_wall:.)

Men det man kan göra om utrymmet är för stort (och det är inte lite för stort bakom en del kylskåp).
Dels kan man bocka en plåt med hela utrymmets bredd och kanske 45° graders början, sedan kanske två, tre dm. "hög" och sedan en 45° avslutning med några cm. limflänsar så man kan limma fast den på väggen bakom skåpet/kylflänsarna och tvinga luften genom dem.
Man kan även göra tvångsstyrningen av ex. blå styrofoamisolering eller liknande, just för att bara få några cm. mellan kylflänsarna och styrningen.
Sedan är det skåpen med sep. frys högst upp. och även kylflänsar högt upp på baksidan.
Troligen är de skåpen gjorda för att ha takventilation ut så luften kan passera kylflänsarna.
I en Dethleffs husbil som jag grejade med så satt övre gallret så att kylflänsarna satt uppe vid gallrets överta läge och med ett stort avstånd till bakväggen, så troligen gick 80% av kylluften ut genom gallret utan att komma i närheten av kylflänsarna.
Det blev en vinkelbockad aluplåt fäst i väggen under gallerhålet och vikt så den gick upp mot kylflänsarna och tvingade ca. 90% av luften med en fläkts hjälp i gallret, upp genom kylflänsarna innan den gick ut genom gallret, med betydligt bättre effekt.

Hoppas styrningarna av luften blev begripliga utan skiss.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag skrev först fel om hög och låg sida som Bäckis beskriver, sorry, det är utgångssidan av flänsarna som det gäller och den är ju låg.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan någon beskriva var på kondensorn det är bäst att sätta termostaten?
Jag kör med både Dometic's termostatstyrda fläkt, samt 2+2 fläktar i utsläppet på taket.
På bilden ser du var fläkt och termostat ska placeras på några av de vanliga skåpen.

Dometic.jpg
Kan någon beskriva var på kondensorn det är bäst att sätta termostaten?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag kör med både Dometic's termostatstyrda fläkt, samt 2+2 fläktar i utsläppet på taket.
På bilden ser du var fläkt och termostat ska placeras på några av de vanliga skåpen.
Oj det fanns många varianter på placering, mer än på utgången från röret med kylflänsarna.
Så troligen gäller kanske olika temperaturer på termostaten också ??? Eller är instruktionerna till samma termostat men placerad på olika skåp?

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kör med både Dometic's termostatstyrda fläkt, samt 2+2 fläktar i utsläppet på taket.
På bilden ser du var fläkt och termostat ska placeras på några av de vanliga skåpen.

Visa bilaga 229984
Jag har tre små fläktar i rad under kondensorn, de används bara när vi stoppar in varma saker i kylen. De två stora i övre gallret
går hela tiden termostatreglerade.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
De som man köper eller köpte förr var gjorda för att sitta på röret efter sista kylflänsen (på den sida som är utgången, det brukar sitta ett litet rör där också). Min avkännare till elektroniska termostaten sitter i ett borrat hål i en aluminiumbit som precis är inklämd mellan de två näst sista kylflänsarna på den låga sidan med värmeledande kontaktkladd.

Effekten med täppt galler eller inte vid fläktarna kan man testa med det klassiska om/hur bra ett papper suger fast vid det nedre gallret.

Men det jag har ändrat på ett flertal både bilar och husvagnar är en annan detalj som tillverkarna många gånger verkar sk... i.
Luften som så mycket annat går ju lättaste vägen och installationsanvisningar till äldre skåp och troligen även till nyare så står det väldigt klart att avståndet bakom kylskåpet och i alla fall vid kylflänsarna på skåpet högst skall vara ett par cm. så luften blir tvingad att passera genom flänsarna och inte bakom flänsarna till största delen.
Om man har några små datafläktar vid kylflänsarna som ex. styrs av en termostat på just kylflänsarna så kan man rigga något fäste som också minskar spalten bakom flänsarna.......
Mina småfläktar vid flänsarna startar när kylflänsarna är uppe i 55° (har jag för mig) och den stora vid övre gallret startar när tempen bakom skåpsutrymmet är uppe i 32° (har jag för mig :confused:... Det är fem år sedan jag monterade.... Har jag för mig :msn_wall:.)

Men det man kan göra om utrymmet är för stort (och det är inte lite för stort bakom en del kylskåp).
Dels kan man bocka en plåt med hela utrymmets bredd och kanske 45° graders början, sedan kanske två, tre dm. "hög" och sedan en 45° avslutning med några cm. limflänsar så man kan limma fast den på väggen bakom skåpet/kylflänsarna och tvinga luften genom dem.
Man kan även göra tvångsstyrningen av ex. blå styrofoamisolering eller liknande, just för att bara få några cm. mellan kylflänsarna och styrningen.
Sedan är det skåpen med sep. frys högst upp. och även kylflänsar högt upp på baksidan.
Troligen är de skåpen gjorda för att ha takventilation ut så luften kan passera kylflänsarna.
I en Dethleffs husbil som jag grejade med så satt övre gallret så att kylflänsarna satt uppe vid gallrets överta läge och med ett stort avstånd till bakväggen, så troligen gick 80% av kylluften ut genom gallret utan att komma i närheten av kylflänsarna.
Det blev en vinkelbockad aluplåt fäst i väggen under gallerhålet och vikt så den gick upp mot kylflänsarna och tvingade ca. 90% av luften med en fläkts hjälp i gallret, upp genom kylflänsarna, med betydligt bättre effekt.

Hoppas styrningarna av luften blev begripliga utan skiss.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag skrev först fel om hög och låg sida som Bäckis beskriver, sorry, det är utgångssidan av flänsarna som det gäller och den är ju låg.
En rundbockad ledplåt bakom och ovanför kondensorn gör stor nytta. Kylan blev mycket bättre i mitt gamla skåp med den plåten på plats. En ganska enkel åtgärd som gör stor nytta. Myggnäten tog jag bort för många år, det gjorde också stor nytta.

Något som jag inte har gjort är att se över kylpastan bakom kylelementet (förångaren) inne i kylskåpet. Det finns trådar om det i forum. Du har bla skrivit om nyttan av det.

Att testa med ett papper på nedersta gallret fungerar bra som du skriver. I min bil sugs pappret fast, ett bevis på att konvektionen fungerar.
Jag har en fläkt som blåser på kondensorn, den gör ingen större nytta. Jag kör i princip aldrig fläkten. Det som gör mest nytta är den böjda på plåten som leder luften rätt väg över kondensorn även luftmotståndet minskar och sätter fart på konvektionen.

Mitt kylskåp är 34 år gammalt och fungerar fortfarande. Innan jag gjorde de små förändringarna fungerade skåpet dåligt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
De där termostaterna från Dometic (installations skrivningarna ovan) är en och samma temperatur på.
Om jag inte missminner mig så är tillslaget 70 eller om det var 75grader på dessa.
Den temperaturen har man nästan alltid i början av kondensorn vilket medför att fläkten nästan alltid går.
Jag hade den lösningen först men fick mycket jämnare drift med termostaten placerad efter kondensorn.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
De där termostaterna från Dometic (installations skrivningarna ovan) är en och samma temperatur på.
Om jag inte missminner mig så är tillslaget 70 eller om det var 75grader på dessa.
Den temperaturen har man nästan alltid i början av kondensorn vilket medför att fläkten nästan alltid går.
Jag hade den lösningen först men fick mycket jämnare drift med termostaten placerad efter kondensorn.
Hejsan, anledningen att min ena termostat sitter där den sitter (efter kondensorn) är att i min gamla Hymer så satt det faktiskt en Hymer originalmonterad fläkt bakom kylskåpet vid kylflänsarna och en termostat på näst sista kylflänsen. Borstfläkten böt jag ut mot tre st. mindre datafläktar som inte ens drog hälften av den ensamma borstfläkten... när sedan termostaten började bråka av ålder så gick det inte att tyda eller kolla värdet på den, så det blev elektronik I stället tills jag fick en inställning så man ungefär kände igen start och stoppintervaller, och som sagt jag har för mig att jag hamnade på ca. 55 grader på inställningen.
Senare satt jag även dit en termostat och fläkt i gallret som startar när det blir 32 (har jag för mig) grader bakom kylskåpet.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En rundbockad ledplåt bakom och ovanför kondensorn gör stor nytta. Kylan blev mycket bättre i mitt gamla skåp med den plåten på plats. En ganska enkel åtgärd som gör stor nytta. Myggnäten tog jag bort för många år, det gjorde också stor nytta.

Något som jag inte har gjort är att se över kylpastan bakom kylelementet (förångaren) inne i kylskåpet. Det finns trådar om det i forum. Du har bla skrivit om nyttan av det.

Att testa med ett papper på nedersta gallret fungerar bra som du skriver. I min bil sugs pappret fast, ett bevis på att konvektionen fungerar.
Jag har en fläkt som blåser på kondensorn, den gör ingen större nytta. Jag kör i princip aldrig fläkten. Det som gör mest nytta är den böjda på plåten som leder luften rätt väg över kondensorn även luftmotståndet minskar och sätter fart på konvektionen.

Mitt kylskåp är 34 år gammalt och fungerar fortfarande. Innan jag gjorde de små förändringarna fungerade skåpet dåligt.
Jag bytte kylpastan och ökade anläggningsytan mellan kylröret och kylflänsen för ett par år sedan, kylpastan hade torkat ihop och hade inte
full anliggning mot kylflänsen, kanske inte så konstigt efter ca 25 år? Jag har också gjort ledplåtar till kondensorn, en som till stor del förhindrar
att luften "smiter förbi" och en böjd som du beskrev, ovanför kondensorn ut mot gallret och fläktarna. Jag tycker att vi nu har ett kylskåp som fungerar riktigt bra även när det är rejält varmt ute.
 
Senast ändrad:
Toppen