• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brödrost för gasol, vilken?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att börja med LCHF i tron om att klara av ett liv utan bröd (egentillverkad surdegsbröd med råg, havre, hela korn, solros & pumpakärnor) har jag totalt misslyckats med. Kanske inte totalt, visst äter vi betydligt mindre bröd än innan och när vi väl gör det, då tycker jag att det skall vara x-tra gott under tiden.
Vikten, hmmmm, det har inte gott så bra som det var tänkt, men jag tror ändå att brödet var minst skyldigt i sammanhanget. Nu håller jag på att testa resterande sommarmånader + sept. + okt. utan någon som helst alkohol (vin i mitt fall), så får vi se resultatet i början på november.

Om man värmer bröd (oavsett sort), då doftar brödet alldeles ljuvligt så varför inte göra det även i husbilen? Hemma har man el-brödrost men hur gör man när man är "där ute" någonstans? Hittade några förslag på nätet och behöver tips.

Använder du något av nedanstående och hur fungerar det? ...eller finns det bättre tips?

toast.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Använd omniO ugnen
Har ingen plats till en så pass stor grej och en ugn har vi redan. Det måste finnas en bra lösning att få brödet rostat, väldoftande och knaprigt. Sen är det bara att dra några streck med en vitlöksklyfta på den varma och knapriga skorpan och så är man vipps i himlen... ...+ några droppar x-tra kallpressad...

himmelrike.jpg
 
F

F.d. 24550

Guest
Vi använder dansk brödrost, funkar med vilket bröd som helst, MEN kräver el. Perfekt för bake-off så att man alltid har färskt, nybakat bröd även om det är långt till närmaste bageri.
IMG_20180711_200311.jpg
 

Botilda

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9704
Medlemskap
2024
Har testat brödrost för gasolplattan Urdåligt. När vi har el använder vi en vanlig brödrost för el. När vi inte har el använder vi gadolugnen. Funkar klockrent. Ni har ju ugn så varför inte använda den?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Att använda ugn med grillen (lågan högst upp) borde fungera som Dethleffskvalite grill (lågan underifrån), men lite omständigt för oss på morgonen. Ska ha det i åtanken om inget annat fungerar.
 

Botilda

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9704
Medlemskap
2024
Vi har kanske en annan gasolugn än den ni har. Vår Thetford Triplex har en grillfunktion men det är inte den funktionen vi använder när vi rostar bröd utan den vanliga funktionen för ugn. Som sagt hur bra som helst. Nästan bättre än när vi rostar med vanlig elbrödrost.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv brukte jeg en teflon crêpe panne, men en må passe den og snu brødet i rett tid. Samme panne fungerte i over 10 år. Og den ble brukt til crepe også ganske ofte.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Den första ugnen som hamnade i vår husbil hade en liten lucka högst upp likt MK3. Ingen hade en aning om vad luckan var till så spisen och ugnen åkte ut. Efterföljaren moonlight_two, kommer från marinvärlden och fungerar bra för oss (har ugn med 2 brännare).

Ibland använder vi pannan (som Knut beskriver) till "rostning" av brödet så vi får se hur vi gör i fortsättningen. En trevlig grej brukar vara att lägga lite brie ost på det varma och doftande fullkkornsbrödet och toppa det med hjortronsylt till espressokaffet på morgonen. Aj, aj, kanske inte direkt LCHF!

Moonlight_TWO.jpg
Allt som har med båtlivet att göra är bortskalat från spisen. Nackdelen med den här modellen är flera skrymslen som ideligen behöver städas från damm och smulor.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Den första ugnen som hamnade i vår husbil hade en liten lucka högst upp likt MK3. Ingen hade en aning om vad luckan var till så spisen och ugnen åkte ut. Efterföljaren moonlight_two, kommer från marinvärlden och fungerar bra för oss (har ugn med 2 brännare).

Ibland använder vi pannan (som Knut beskriver) till "rostning" av brödet så vi får se hur vi gör i fortsättningen. En trevlig grej brukar vara att lägga lite brie ost på det varma och doftande fullkkornsbrödet och toppa det med hjortronsylt till espressokaffet på morgonen. Aj, aj, kanske inte direkt LCHF!

Visa bilaga 154799
Allt som har med båtlivet att göra är bortskalat från spisen. Nackdelen med den här modellen är flera skrymslen som ideligen behöver städas från damm och smulor.

Brieost, hjortronsylt, espresso fy f-n vad gott rena gourme frukosten :msn_thumbup:
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag har rosten längst till vänster i ert första inlägg. Den består av två tunna plåtskivor med hål i; större i den övre och mindre i den nedre. På grund av värmeutvecklingen slår sig konstruktionen och blir skev men det tror jag inte gör något mer än att det stör mitt öga. Rostningsfunktionen är ojämn över ytan och jag tycker det funkar bäst att rosta en skiva i taget. Ingen superbrödrost men funkar hyggligt, brödet blir prickigt och om man flyttar runt brödet blir det ett jämnare resultat. Det går väldigt fort mot slutet så man får passa noga.

Annars ska det väl gå utmärkt med en liten handbrännare som är så populära i köken nuförtiden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om du menar en sådan, kowpow, då kan jag testa den redan idag. Vi har den till att starta muurikkan eller grillbriketter när det är dags för något riktigt gott på kvällen.
brännare.jpg


#16, Pålle: ...en espresso och fyra Gauloises
Det var det sista jag höll på med innan jag slutade röka helt 1982. Kanske inte 4 "Gitanes", men säkerligen 1-2 utan filter dessutom...
gitanes.jpg
(Då tyckte man att det var tufft och manligt!) ...Då...
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Japp, en sån menar jag! Ska testa själv vid tillfälle men det blir nog inte förrän oktober...
 
Toppen