Byta till lithium.
Har man en gammal bil med 50A generator bör man tänka till lite.
Jag tror nog att man måste installera en DC/DC laddare. Max 15A.
Det kanske inte fungerar ändå.
Om man räknar den laddning som behövs, för lyse, startbatteri, kylskåp, laddning av mobiler och en massa annat. Då kommer generatorn inte att räcka till. Det kommer att bli mycket skrik från remmen till generatorn. Speciellt när motorn startas. Remmen kommer bara att hålla i några mil.
Det går att sätta dit en större generator. Det finns 70A till bensinarna.
Kommer det att fungera. Jag tror inte det. Remskivan är för liten i förhållande till storleken av en 70A generator. Det blir nog mycket skrik från remmen och meckande.
Det går att köra kylskåpet på gas. Jag tror ändå att det blir på gränsen.
Jag ett AGM batteri i min 89:a och en 20A DC/DC laddare. När jag kollade i somras hur mycket generatorn laddade med lyse, kylskåp och laddning av bobatteriet var strömmen runt 43-44A. Inga telefoner eller annat laddades.
Jag fick göra en översyn av drivningen till generatorn. Det kommer nog att behöva göras varje år. Ta bort rester från remmen i skivorna, spänna etc.
Mätningenav laddningen gjordes precis efter att motorn startades. Laddningen kommer ju att minska ganska snart till startbatteriet och bobatteriet om det är ett ett blybatteri. Det kommer inte att hända med ett lithium batteri.
Så om ni ska sätta in ett lithium batteri i en gammal bil kolla upp först om det kommer att fungera. Jag har sneglat mycket på lithium batterier.
Jag har kommer att snegla vidare. Vem vet jag kanske kommer på en lösning tillslut med att sätta dit ett lithium batteri.