• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bodelsbatteri

KJS

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Huddinge
Hej HB-vänner,
Ska nu för första koppla från bodelsbatteriet på vår Sunlight T69L.
Är det svårt/enkelt? Vet att batteriet sitter under passagerarsitsen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns många rekommendationer om att koppla bort eller inte koppla bort över vintern på olika bilar. Men problemet är att bilarna är just olika.

Samtidigt som det finns hur många anledningar som helst för att koppla bort batterierna om någon liten detalj drar ström om batterierna inte är frånkopplade, med följd att batterierna är stendöda på vårkanten när man skall ta ut bilen igen. Det innebär att även om man laddar batterierna och får liv i dem igen så är de i alla fall halvförstörda och bör bytas om man vill lita på dem igen.

Om man inte kopplar bort batterierna får det ju inte ske på vinst och förlust, utan man måste vara 100% säker på att inget drar en gnutta ström när bilen skall stå kanske sex månader eller mer.
Man måste också vara säker på att inget drar ström även om man har en huvudströmbrytare som stängs av.
I många bilar med en elektriskt/magnetisk dumpventil till v.v.beredaren så är inte strömmen till den bruten med huvudströmbrytaren, ibland lite beroende på om den löst ut eller inte.

I en del bilar så finns det ju också en batterivakt som slår ifrån om bobatterierna blir för låga under vintern. Men inte ens då kan man vara säker på att batterierna klarar sig. Det kan vara någon som har kopplat in något på batterierna innan batterivakten, och som då ändå suger ut allt från batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Byta till lithium.
Har man en gammal bil med 50A generator bör man tänka till lite.
Jag tror nog att man måste installera en DC/DC laddare. Max 15A.
Det kanske inte fungerar ändå.

Om man räknar den laddning som behövs, för lyse, startbatteri, kylskåp, laddning av mobiler och en massa annat. Då kommer generatorn inte att räcka till. Det kommer att bli mycket skrik från remmen till generatorn. Speciellt när motorn startas. Remmen kommer bara att hålla i några mil.

Det går att sätta dit en större generator. Det finns 70A till bensinarna.
Kommer det att fungera. Jag tror inte det. Remskivan är för liten i förhållande till storleken av en 70A generator. Det blir nog mycket skrik från remmen och meckande.

Det går att köra kylskåpet på gas. Jag tror ändå att det blir på gränsen.
Jag ett AGM batteri i min 89:a och en 20A DC/DC laddare. När jag kollade i somras hur mycket generatorn laddade med lyse, kylskåp och laddning av bobatteriet var strömmen runt 43-44A. Inga telefoner eller annat laddades.
Jag fick göra en översyn av drivningen till generatorn. Det kommer nog att behöva göras varje år. Ta bort rester från remmen i skivorna, spänna etc.

Mätningenav laddningen gjordes precis efter att motorn startades. Laddningen kommer ju att minska ganska snart till startbatteriet och bobatteriet om det är ett ett blybatteri. Det kommer inte att hända med ett lithium batteri.

Så om ni ska sätta in ett lithium batteri i en gammal bil kolla upp först om det kommer att fungera. Jag har sneglat mycket på lithium batterier.
Jag har kommer att snegla vidare. Vem vet jag kanske kommer på en lösning tillslut med att sätta dit ett lithium batteri.
 
Toppen