• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

Truls

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
31949
Medlemskap
2024
En kanske dum fråga från en ny husbilsägare.Vad för storlek Ah på bodelsbatteriet skall man ha?får plats med två stycken.Mvh Truls
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Källan : Öltemperatur – rätt temperatur för olika öltyper | Systembolaget

Någon grad extra i glaset gör att aromerna kommer till sin rätt – speciellt vid mörka ölstilar som är smakrika. Men allt handlar om tycke och smak så den bästa regeln är att utgå från dig själv.

Ljus lager​

Serveras gärna vid 8–10 grader.

Alla våra ölstilar inom ljus lager.

Ju lättare och friskare en ljus lager är desto bättre är det att servera den sval så att friskheten framhävs.

Mellanmörk och mörk lager​

Serveras gärna vid 10–12 grader.

Alla våra ölstilar inom mellanmörk lager.
Alla våra ölstilar inom mörk lager.

Vad gäller mellanmörk och mörk lager är det möjligt att gå upp några grader för att aromerna i de mörkare ölstilarna ska framträda mer.

Porter och stout (även imperial)​

Torr serveras gärna vid 10–12 grader.
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Fortsätter O/T men kan inte låta bli att fundera på hur ovanstående rekommendation ska tillämpas på vad det Bernt gör i det här klippet från Den stora ölresan som gick på SVT för några år sedan..


Det ska ses med beundran för den uppvisade övertygelsen, det finns alldeles för mycket illvilja och elakhet i världen som det är.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Källan : Öltemperatur – rätt temperatur för olika öltyper | Systembolaget

Någon grad extra i glaset gör att aromerna kommer till sin rätt – speciellt vid mörka ölstilar som är smakrika. Men allt handlar om tycke och smak så den bästa regeln är att utgå från dig själv.

Ljus lager​

Serveras gärna vid 8–10 grader.

Alla våra ölstilar inom ljus lager.

Ju lättare och friskare en ljus lager är desto bättre är det att servera den sval så att friskheten framhävs.

Mellanmörk och mörk lager​

Serveras gärna vid 10–12 grader.

Alla våra ölstilar inom mellanmörk lager.
Alla våra ölstilar inom mörk lager.

Vad gäller mellanmörk och mörk lager är det möjligt att gå upp några grader för att aromerna i de mörkare ölstilarna ska framträda mer.

Porter och stout (även imperial)​

Torr serveras gärna vid 10–12 grader.
Fast inte en enda sorten ska avnjutas med 18 grader ...och jag dricker ljus öl ,då är det kallt att föredra och inte fisljummet som vissa säger :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bara lite nyfiken, har bara 1 bodelsbatteri (80ah) +solceller (150 w ) har varit ute nu i 5 veckor i sträck, har ej behövt el en enda gång , fullt i batteriet hela tiden , behövs det verkligen fler batterier? Vad har ni i era bilar som drar så mycket ström ? Som sagt, bara lite nyfiken
Jag har en inverter på 1500W och ett litiumbatteri tillräckligt stort för att kunna köra ac:n minst 3h innan sänggående (eller fläkten flera dygn).
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det finns en massa saker som drar ström i en nyare husbil. TV, stereo, aktiva elpaneler, diverse laddare, kylskåp med elektronik, batteriövervakare, nivåvakter osv. I vår f.d. Kabe -18 räckte ett 110Ah blybatteri i två dygn (fri-camping) innan det var stendött!
 

hakste

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
32273
Medlemskap
2024
jag satte in 2x125ah litiumbatterier, fick plats lagom under stolen. Inga solceller ännu tyvärr.
I vintras (med -14) höll 1 batteri 55 timmar innan blocket tyckte volten var för låg, tyvärr bara inställt för agm så de sista ah gick inte att kräma ur(och det supportar inte lägre volt).
Nu är det 2st så en helg med skidor hoppas jag ska gå bra

Sätt i så mkt som plånboken tål :)
 

Clover

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Neskaupstadur
En kanske dum fråga från en ny husbilsägare.Vad för storlek Ah på bodelsbatteriet skall man ha?får plats med två stycken.Mvh Truls
Unskyld feil skriving. Eg brukar tvo 12V 92Ah i min bobil under förerseted, min bil er Fiat Ducato 2018 med Winsberg 750 hus. Eg brukar ganske miget ström der som eg sover med en pustemaske. Har ikke ennu montert solar system paa bilen. (Bruger Banner running bull AMG battery) som passer perfekt under sedet. ;)
Har ikke kunnskap til at sette in bild her av det som eg gjorde. :(
 
Toppen