• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri laddar ur vid körning

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Laddproblem.
Har satt i ett Litium batteri i våran Baron 22 -2020.
Har fungerat bra även om det inte blir optimal laddning med de nyare Euro6 smarta generatorer. Men eftersom solcellerna också laddar så har jag inte känt nåt direkt behov av att sätta dit en dc-dc.
Men nu idag märkte jag en konstig sak. Är bilen igång så laddar den ur bodelsbatteriet. Det har den inte gjort tidigare.
Detta kontrollerat via BMS på batteriet.
Nån som varit med om nåt liknande?
Enligt BMS drar den alltså ur ca 20A vid tomgång. Vid körning pendlar det mellan -20A och +20A ungefär.

Ska snart iväg på semester så har ingen lust att lämna in den och sedan vänta 8 veckor på nån reservdel.
Då skulle jag hellre bara dra nån säkring eller koppla bort så att den inte laddar alls när man kör. Utan får klara oss med att den laddar med solceller samt när man är inkopplad på ström.
Dock ingen aning om vilken säkring jag ska testa att dra.

EBL: NE196
Batteri: Sunlux 96Ah
Generator: Ingen aning, Fiat Euro6, verkar vara en sån där "smart" generator.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Quickfixen just nu är att stänga av huvudbrytaren till bodelen. Då verkar den koppla bort.
Men då har man ingen ström för tex lampor eller mobilladdare i bodelen. Vilket ungarna kommer klaga på :)
Samt om man skulle behöva köra värmaren, men det känns inte som ett akut problem just nu.

Är nu helt inne på att sätta dit en DCDC, men tror inte jag hinner fixa med det innan semestern.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Har du kylen på auto? Då drar den ur batteriet när motorn startas även om du tar bort säkringen. Kör kylen på gasol och ta bort den gröna som test.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Ska testa igen med den kabeln nästa gång jag är vid bilen.
Minns inte om kylskåpet var påslaget just när jag testade den. Om det var det så var det i auto eller möjligen i 12V.
Kylskåpet funkar fint om motorn är igång även bodelen är avstängd. då ser jag inget uttag från bodelsbatteriet.
Är bodeln påslagen så ser jag skillnad i uttaget om jag slår av/på kylskåpet.

En grej jag råkade ut för när jag håll på och koppla i och ur batteriet var att jag fick en "Check engine - Start/Stop not available".
Det verkar man kunna få av en massa olika anledningar, tex låg laddning.
Men vad jag kunde mäta så var det bra laddning i startbatteri. Löste sig genom att hålla knappen för att slå av/på funktionen intryckt när jag vred på tändningen. Kanske kan hända nån annan i nåt annat läge
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nån anning om vilken säkring det skulle kunna vara?
Av de 3 säkringarna längst ner verkar det inte vara nån de 2 högra, fick en massa skumme fel när jag tog bort en i taget.
Den 3e fick jag inte lös med de verktyg jag hade och fick slut på tid att testa också.

Sedan finns det ju säkringar lite här och där i bilen, men borde väl sitta nära batteriet, eller möjligen vid generatorn?
Visa bilaga 224000
Det är troligen en av dom röda 50A som är till bodelen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ska testa igen med den kabeln nästa gång jag är vid bilen.
Minns inte om kylskåpet var påslaget just när jag testade den. Om det var det så var det i auto eller möjligen i 12V.
Kylskåpet funkar fint om motorn är igång även bodelen är avstängd. då ser jag inget uttag från bodelsbatteriet.
Är bodeln påslagen så ser jag skillnad i uttaget om jag slår av/på kylskåpet.

En grej jag råkade ut för när jag håll på och koppla i och ur batteriet var att jag fick en "Check engine - Start/Stop not available".
Det verkar man kunna få av en massa olika anledningar, tex låg laddning.
Men vad jag kunde mäta så var det bra laddning i startbatteri. Löste sig genom att hålla knappen för att slå av/på funktionen intryckt när jag vred på tändningen. Kanske kan hända nån annan i nåt annat läge
Vad gäller start/stop funktionen så behöver flera kriterier vara uppfyllda för att
denna skall aktiveras bla.
Alla dörrar skall vara stängda, Motorhuven och bakluckan likaså,
Man får inte köra värmesystemet på defrosterläget, Bilbältena skall användas.
Bilbatteriet skall ha rätt spänning och hälsa = laddningsstatus.
Sedan är det en drös till med kriterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad gäller start/stop funktionen så behöver flera kriterier vara uppfyllda för att
denna skall aktiveras bla.
Alla dörrar skall vara stängda, Motorhuven och bakluckan likaså,
Man får inte köra värmesystemet på defrosterläget, Bilbältena skall användas.
Bilbatteriet skall ha rätt spänning och hälsa = laddningsstatus.
Sedan är det en drös till med kriterier.

T.ex att även "back-up batteriet" som sköter start/stopp ska vara fräscht.
Är ett litet typ MC-batteri gömt på nåt olämpligt ställe.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En sån ny bil har antagligen simulerat D+.
Då är frågan vilken model av DC/DC laddare man ska välja.
En med eller utan brytande relä. Laddningen kommer kanske inte att fungera med en laddare med relä pga varierande spänning från smartgeneratorn.
En laddare utan relä borde då fungera bättre.

Det finns även isolerade och oisolerade laddare.
Oisolerad innebär galvaniskt avskiljda kretsar.
I husbilar tycker jag att det borda sitta en oisolerad laddare. Då är minus gemensam.
Det kanske finns bilar med galvaniskt frånskilda batterisystem.


Någon som vet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Är dom inte Isolerade om dom är galvaniskt avskiljda?
Länge sedan jag höll på med detta så jag kan faktiskt ha fel. :)
Jag skrev fel. Du har rätt Tony. Blir pensionär 1/7 har nu semester.
Oisolerad = ej avskilda, gemensam jord.
Isolerad = Galvanisk avskilda, jord motordelen och jord bodelen är inte ihopkopplade.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Har köpt mig en Votronic VCC 1212-30 nu som jag tänkte försöka få på plats.
I manualen finns det lite olika sätt att montera. Antingen direkt mot batteriet eller via EBL och då använda befintliga kablar och säkringar.
Via EBL låter ju bäst, eller finns det nån fördel med att koppla direkt mot batteri?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har köpt mig en Votronic VCC 1212-30 nu som jag tänkte försöka få på plats.
I manualen finns det lite olika sätt att montera. Antingen direkt mot batteriet eller via EBL och då använda befintliga kablar och säkringar.
Via EBL låter ju bäst, eller finns det nån fördel med att koppla direkt mot batteri?
Jag har testad båda varianterna och såg att kopplingen via EBL99 begränsar laddningen något, fick 2-3 A högre vid direktkoppling och laddning vid samma SOC. Mätt med Victron smartshunt men absolut inte ett vetenskapligt test bara en snabbkoll. Valde ändå att gå via EBL pga kortare kablar/enklare inkoppling plus att orginalinstrumenten funkar som förut.

Hälsningar
Peter
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Hej igen
Har nu monterat min victron
Men den vill ha D+ inkopplat för att slå på sig.

På EBL kommer det in en ”D+ negativ”. Kopplar jag den till dcdc så startar den om jag slår på tändning men släcks när motorn faktiskt startar.
Finns en ingång för D+ på EBL, men verkar inte vara någon kabel framdragen till den.

Finns D+ ut på EBL men den verkar död, antagligen för den inte kan känna av nåt eftersom dcdc sitter ivägen.

Hyffsat säker på att jag kopplat rätt i övrigt.

Nån som har nåt tips?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej igen
Har nu monterat min victron
Men den vill ha D+ inkopplat för att slå på sig.

På EBL kommer det in en ”D+ negativ”. Kopplar jag den till dcdc så startar den om jag slår på tändning men släcks när motorn faktiskt startar.
Finns en ingång för D+ på EBL, men verkar inte vara någon kabel framdragen till den.

Finns D+ ut på EBL men den verkar död, antagligen för den inte kan känna av nåt eftersom dcdc sitter ivägen.

Hyffsat säker på att jag kopplat rätt i övrigt.

Nån som har nåt tips?
Om du har D+ till kylen kan du koppla in dig på den.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Om du har D+ till kylen kan du koppla in dig på den.
Ja jag såg det i nåt annat forum, ska kolla på det imorgon. Misstänker dock att den kan få sin D+ från utgångarna på EBL, och dom verkar döda när den inte får nån ström från bilen, lite moment 22 där.

Hittade också detta i manualen:
If need, the control input "D+" can also be connected to the vehicle Kl.15 (ignition ON), but in this case, the STARTER battery might be inadvertently strongly discharged when the engine is stopped!

Så man kan kunna använda tändingen istället, men då tänka på att inte stå med tändning på för länge.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Har köpt mig en Votronic VCC 1212-30 nu som jag tänkte försöka få på plats.
I manualen finns det lite olika sätt att montera. Antingen direkt mot batteriet eller via EBL och då använda befintliga kablar och säkringar.
Via EBL låter ju bäst, eller finns det nån fördel med att koppla direkt mot batteri?
Hej,
Jag är oxså inne på att montera en dcdc så jag testade en Victron 12/12 30 och den blev stekhet och den fick jag ta bort.
Ser att du monterat en Votronic 30 Amp och undrar om den blir varm eller ger mycket värme.
Anledning till jag undrar är att jag ska montera den i sofflådan.
Mvh Bosse
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Hej,
Jag är oxså inne på att montera en dcdc så jag testade en Victron 12/12 30 och den blev stekhet och den fick jag ta bort.
Ser att du monterat en Votronic 30 Amp och undrar om den blir varm eller ger mycket värme.
Anledning till jag undrar är att jag ska montera den i sofflådan.
Mvh Bosse

Hej,
Nej den blir inte specielt varm, även när jag ser att det kommer in ca 30 AMP mot batteriet.
Har den också i en sofflåda där batteriet sitter.

Fläkten på den går igång nästan direkt och den verkar fortsätta köra även när batteriet är fullt. Men den går ju bara när man kör och då är det så mycket andra ljud så tycker inte att den stör.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Laddproblem.
Har satt i ett Litium batteri i våran Baron 22 -2020.
Har fungerat bra även om det inte blir optimal laddning med de nyare Euro6 smarta generatorer. Men eftersom solcellerna också laddar så har jag inte känt nåt direkt behov av att sätta dit en dc-dc.
Men nu idag märkte jag en konstig sak. Är bilen igång så laddar den ur bodelsbatteriet. Det har den inte gjort tidigare.
Detta kontrollerat via BMS på batteriet.
Nån som varit med om nåt liknande?
Enligt BMS drar den alltså ur ca 20A vid tomgång. Vid körning pendlar det mellan -20A och +20A ungefär.

Ska snart iväg på semester så har ingen lust att lämna in den och sedan vänta 8 veckor på nån reservdel.
Då skulle jag hellre bara dra nån säkring eller koppla bort så att den inte laddar alls när man kör. Utan får klara oss med att den laddar med solceller samt när man är inkopplad på ström.
Dock ingen aning om vilken säkring jag ska testa att dra.

EBL: NE196
Batteri: Sunlux 96Ah
Generator: Ingen aning, Fiat Euro6, verkar vara en sån där "smart" generator.
laddar ur ,kan det vara så att den inte laddar i ,kan vara fel i E boxen,
 
Toppen