• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri laddar ur vid körning

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Laddproblem.
Har satt i ett Litium batteri i våran Baron 22 -2020.
Har fungerat bra även om det inte blir optimal laddning med de nyare Euro6 smarta generatorer. Men eftersom solcellerna också laddar så har jag inte känt nåt direkt behov av att sätta dit en dc-dc.
Men nu idag märkte jag en konstig sak. Är bilen igång så laddar den ur bodelsbatteriet. Det har den inte gjort tidigare.
Detta kontrollerat via BMS på batteriet.
Nån som varit med om nåt liknande?
Enligt BMS drar den alltså ur ca 20A vid tomgång. Vid körning pendlar det mellan -20A och +20A ungefär.

Ska snart iväg på semester så har ingen lust att lämna in den och sedan vänta 8 veckor på nån reservdel.
Då skulle jag hellre bara dra nån säkring eller koppla bort så att den inte laddar alls när man kör. Utan får klara oss med att den laddar med solceller samt när man är inkopplad på ström.
Dock ingen aning om vilken säkring jag ska testa att dra.

EBL: NE196
Batteri: Sunlux 96Ah
Generator: Ingen aning, Fiat Euro6, verkar vara en sån där "smart" generator.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När du har detta oönskade läge, sätt på halvljuset,
laddas ditt bobatteri då?
om det sker så kan du behöva en dc/dc-laddare för att få tillfredställande laddning med ett euro6-fordon.
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Hej. På min som hade liknande symtom satt en sensor på minuspolen vid bil batteriet som var felaktigt, bytte och allt blev normalt igen ( också Fiat 2020.)
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Har för mig att jag testat halvljus tidigare men ingen större skillnad.
Det stora problemet just nu är inte att det laddar dåligt utan att det istället tar en massa ström från bodelsbatteriet, jag trodde att det bara kunde gå åt ena hållet. Men vad är det som kan ha gått sönder om det händer?
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
Art.nr fiat 52087078. Den sitter fast på minuspolen, bilbatteriet. Ca 2x4cm svart klump. När dom kopplat bort den fungerade allt som vanligt. Nu haft en ny sensor och åkt i 1 vecka och allt är under kontroll. Än så länge iallafall
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Art.nr fiat 52087078. Den sitter fast på minuspolen, bilbatteriet. Ca 2x4cm svart klump. När dom kopplat bort den fungerade allt som vanligt. Nu haft en ny sensor och åkt i 1 vecka och allt är under kontroll. Än så länge iallafall
Tackar för infon!
Ska ut till bilen och kolla upp denna så fort jag får tillfälle.
Följdfråga, kan man testa den på nåt vis med tex en multimeter för att se om den är trasig?
 

Floa

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
28890
Medlemskap
2024
ok. Vet du nåt mer? så jag vet vad jag ska försöka felsöka eller få tag på?

Tackar för infon!
Ska ut till bilen och kolla upp denna så fort jag får tillfälle.
Följdfråga, kan man testa den på nåt vis med tex en multimeter för att se om den är trasig?
Tyvärr är jag inte kunnig själv beträffande el, utan det var mekanikern på verkstaden som visade och förklarade.
 

LiFePO4

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Karlskrona
Det du skriver är normalt beteende med smart generator utan DCDC.
Nu är internet diagnose svårt, men om IBS-sensorn (Den mäter spänning, ström och temperatur) Fiat 52087078 är defekt, drar eventuellt fordonet delar av/all ström från bodelsbatteriene och inte från startbatteriet och bodelsbatteriene, (i ditt "normala" fall).
Det och är förresten fel, men men.

En DCDC kommer att säkerställa korrekt laddning och separera dessa batteribanker hela tiden, vilket är den enda rätta lösningen.

:)
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Hade vägarna förbi bilen nu. testade plocka bort den där grejen på minuspolen, samma sak utan.
Satte tillbaka den och nu var den mer normal igen. Kanske nån dålig kontakt eller om nåt ordnade till sig när bilen blev strömlös och "bootade om"

En DCDC är nog på önskelistan i vilket fall. Men då behöver man väl koppla bort så att den inte försöker den ordinarievägen?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Där har du nog felet. När solen lyser på panelen och den ger nära full effekt ”tror” EBL:en att batteriet är fulladdat och slutar ladda.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Där har du nog felet. När solen lyser på panelen och den ger nära full effekt ”tror” EBL:en att batteriet är fulladdat och slutar ladda.
Om den bara slutade ladda när det var fullt så skulle det ju vara bra. Men problemet är att den tömmer batteriet när jag kör.
Men ska göra lite mer tester när jag får tid.
Tex att koppla bort solpanelerna helt.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Fastän solpanelen ger full effekt tar det tid för den att ladda batteriet. Däremot uppfattar EBL:en det som fulladdat. Under körning kan det finnas förbrukare av bodelsbatteriet t. ex. kylskåpet som drar ur batteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om den bara slutade ladda när det var fullt så skulle det ju vara bra. Men problemet är att den tömmer batteriet när jag kör.
Men ska göra lite mer tester när jag får tid.
Tex att koppla bort solpanelerna helt.
Att koppla bort solpanelen kommer inte lösa problemet, litiumbatteriet har en högre spänning än vanliga batterier, ligger normalt väl över 13V vilket gör att bilbatteriet lånar laddning till bilbatteriet, smartageneratorn är nöjd men inte du ,en DCDC laddare löser problemet.
En temporär lösning är att koppla bort bodelsbatteriet helt,någon utav säkringarna vid bilbatteriet löser detta normalt en 50-60A säkring.
 

thogre

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4931
Medlemskap
2024
Mitt Sunlux lithiumbatteri laddar också ur vid körning. Efter rekommendation från Sunlux support ska jag nu montera en Victron laddbooster. Bilen vi har är en Hymer Ml- t byggd på MB.
 

PelleX73

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Solna
HBK-Nr
34052
Medlemskap
2024
Att koppla bort solpanelen kommer inte lösa problemet, litiumbatteriet har en högre spänning än vanliga batterier, ligger normalt väl över 13V vilket gör att bilbatteriet lånar laddning till bilbatteriet, smartageneratorn är nöjd men inte du ,en DCDC laddare löser problemet.
En temporär lösning är att koppla bort bodelsbatteriet helt,någon utav säkringarna vid bilbatteriet löser detta normalt en 50-60A säkring.
Nån anning om vilken säkring det skulle kunna vara?
Av de 3 säkringarna längst ner verkar det inte vara nån de 2 högra, fick en massa skumme fel när jag tog bort en i taget.
Den 3e fick jag inte lös med de verktyg jag hade och fick slut på tid att testa också.

Sedan finns det ju säkringar lite här och där i bilen, men borde väl sitta nära batteriet, eller möjligen vid generatorn?
batteri.jpg
 
Toppen