• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS / shunt SOC?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon LiFePo4 BMS som håller noggrann koll på state of charge?

Måste man ha en shunt för att veta SOC?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Skaffa en 500A shunt från Victron Energy med BlueTooth så ser du allt i VE-appen. Prisvärd och en lösning som är enkel att installera

Så stora shuntar är ganska oexakta, om man vill ha mera exakta uppgifter skall man välja en shunt som är så liten som möjligt i förhållande
till förbrukningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.931
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns det någon LiFePo4 BMS som håller noggrann koll på state of charge?

Måste man ha en shunt för att veta SOC?

Hej Micke, Du har säkert läst i min tråd om att bygga LFB batteri, och just mitt bms men även min Victron shunt visade inte rätt när jag fick för mej att få till en balansering av cellerna. Nu ikväll har jag konstaterat, att min Victron shunt var helt ur spår vad gäller SoC, orsaken vet jag inte än, men mitt bms visade rätt.

Man måste inte ha en shunt, men det är bekvämt, det går även att beräkna SoC utifrån obelastad batterispänning, men inte alls så noggrant som på ett blybatteri.

Här får du en bättre förklaring
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
@PeterK
Jag antar att energin som används för att göra balansering på cellnivå av BMS inte kan registreras av en extern shunt?
Sker inte + och - förbindelsen för balansering "bakom" shunten?
Om då det är frågan om 1A (BMS123) blir det ju en del i längden.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
@PeterK
Jag antar att energin som används för att göra balansering på cellnivå av BMS inte kan registreras av en extern shunt?
Sker inte + och - förbindelsen för balansering "bakom" shunten?
Om då det är frågan om 1A (BMS123) blir det ju en del i längden.
Jo men även om balanseringen sker efter shunten så måste ju energin passera shunten eller tänker jag fel?

Hur som helst så har jag ju skrivet om Dali BMS att enligt min erfarenhet så verkar den hålla reda på hur mkt energi det finns i batterierna även om den inte visar uttag/laddning under 2,5A. Jag har även Victron BMV 700 trådbunden shunt och enligt mina beräkningar så visar den att det är för lite kvar i batterierna och den visar även att batterierna är fulladdade ganska långt innan batterierna slutar ta laddning och BMV är rätt inställd för er som undrar.

Jag såg även en video på Youtube som jag ju naturligtvis inte kan hitta nu direkt där Victron shunt visar 0 och batterierna ger energi ganska långt efter. Nu tycker jag ju i sig att det är bättre att ha en mätare som visar att det är tomt lite innan det verkligen är tomt för då har man ju alltid lite kvar att gå på.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jo men även om balanseringen sker efter shunten så måste ju energin passera shunten eller tänker jag fel?

Hur som helst så har jag ju skrivet om Dali BMS att enligt min erfarenhet så verkar den hålla reda på hur mkt energi det finns i batterierna även om den inte visar uttag/laddning under 2,5A. Jag har även Victron BMV 700 trådbunden shunt och enligt mina beräkningar så visar den att det är för lite kvar i batterierna och den visar även att batterierna är fulladdade ganska långt innan batterierna slutar ta laddning och BMV är rätt inställd för er som undrar.

Jag såg även en video på Youtube som jag ju naturligtvis inte kan hitta nu direkt där Victron shunt visar 0 och batterierna ger energi ganska långt efter. Nu tycker jag ju i sig att det är bättre att ha en mätare som visar att det är tomt lite innan det verkligen är tomt för då har man ju alltid lite kvar att gå på.
Det stämmer säkert...Du tänker rätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo men även om balanseringen sker efter shunten så måste ju energin passera shunten eller tänker jag fel?

Hur som helst så har jag ju skrivet om Dali BMS att enligt min erfarenhet så verkar den hålla reda på hur mkt energi det finns i batterierna även om den inte visar uttag/laddning under 2,5A. Jag har även Victron BMV 700 trådbunden shunt och enligt mina beräkningar så visar den att det är för lite kvar i batterierna och den visar även att batterierna är fulladdade ganska långt innan batterierna slutar ta laddning och BMV är rätt inställd för er som undrar.

Jag såg även en video på Youtube som jag ju naturligtvis inte kan hitta nu direkt där Victron shunt visar 0 och batterierna ger energi ganska långt efter. Nu tycker jag ju i sig att det är bättre att ha en mätare som visar att det är tomt lite innan det verkligen är tomt för då har man ju alltid lite kvar att gå på.

Balanseringen är ju ett utbyte av energi mellan cellerna så det lär ju inte shunten registrera.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Balanseringen är ju ett utbyte av energi mellan cellerna så det lär ju inte shunten registrera.
Ja men energin har ju gått in i batteriet och energi är ju oförstörbar. Har du en aktiv balanserare så är det enda den gör att försöka balansera cellerna genom att ladda ur dem tills de är lika och då är det ju en annan sak för energin som omvandlas till värme genom urladdningen registreras inte av shunten.

Jag kan ha fel så det är därför som jag undrar om jag tänker rätt i detta fallet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.931
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu kanske jag killgissar, men är det inte så att de flesta bms balanserar under laddning, och då registrerar både bms och ev extern shunt den strömmen in.
Ifall ett bms balanserar efter laddning avbrutits så finns det inget att registrera, då flyttas väl bara energi mellan cellerna, eller?

Hur som helst Micke, har bms blåtand så är det "alltid" en inbyggd shunt, och det är inget måste med en extern shunt, men en extern shunt eller battery monitor är bra att ha oavsett batterikemi.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu kanske jag killgissar, men är det inte så att de flesta bms balanserar under laddning, och då registrerar både bms och ev extern shunt den strömmen in.
Ifall ett bms balanserar efter laddning avbrutits så finns det inget att registrera, då flyttas väl bara energi mellan cellerna, eller?

Hur som helst Micke, har bms blåtand så är det "alltid" en inbyggd shunt, och det är inget måste med en extern shunt, men en extern shunt eller battery monitor är bra att ha oavsett batterikemi.
Jo det är ju det jag skriver att BMS balanserar under laddning, en aktiv balanserare laddar ur/flyttar energi mellan cellerna men det blir alltid en värmeförlust vid en dylik manöver och får det fortgå tillräckligt länge så töms cellerna och den energis registreras inte av shunten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja men energin har ju gått in i batteriet och energi är ju oförstörbar. Har du en aktiv balanserare så är det enda den gör att försöka balansera cellerna genom att ladda ur dem tills de är lika och då är det ju en annan sak för energin som omvandlas till värme genom urladdningen registreras inte av shunten.

Jag kan ha fel så det är därför som jag undrar om jag tänker rätt i detta fallet.

När energin har passerat shunten registreras den om shunten är tillräckligt exakt, men sedan finns den ju innanför shunten??
Sedan omfördelas energin mellan cellerna eller bränns bort under balanceringen? Intressant fråga! ;):wideeyed:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
När energin har passerat shunten registreras den om shunten är tillräckligt exakt, men sedan finns den ju innanför shunten??
Sedan omfördelas energin mellan cellerna eller bränns bort under balanceringen? Intressant fråga! ;):wideeyed:
Hur som så blir det en värmeförlust när energin förflyttas mellan cellerna genom aktiv balanserare och den registreras inte av shunten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur som så blir det en värmeförlust när energin förflyttas mellan cellerna genom aktiv balanserare och den registreras inte av shunten.
Värmeförlusten av om balanseringen sker via omfördelning mellan cellerna lär ju vara extremt liten och kan inte registreras av någon shunt
av den typ som används i de här fallen. Shuntar mellan kanske 50-500A är alldeles för oexakta?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.195
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur som så blir det en värmeförlust när energin förflyttas mellan cellerna genom aktiv balanserare och den registreras inte av shunten.
När det gäller balansering så finns det två sätt....
Ena sättet är att "bränna" bort vid balansering, och där är ju strömmen registrerad in av shunten men shunten kan inte registrera "bortbränningen" och då blir det med tiden fel värden i appen....
Andra sättet är aktiv balansering där ballancern "möblerar" om strömmen mellan cellerna, och då finns strömmen kvar att registreras av shunten när du förbrukar den... Så med aktiv balansering registrera shunten allt in och ut....

Så ser jag på det...
 
Toppen