• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BMS / shunt SOC?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.530
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det någon LiFePo4 BMS som håller noggrann koll på state of charge?

Måste man ha en shunt för att veta SOC?
 
Värmeförlusten av om balanseringen sker via omfördelning mellan cellerna lär ju vara extremt liten och kan inte registreras av någon shunt
av den typ som används i de här fallen. Shuntar mellan kanske 50-500A är alldeles för oexakta?
Den kan inte registreras av shunten hur som ;) det sker ju efter den (shunten).
 

Denna är ju lite intressant. Sedan vet jag inte hur mycket värme det blir av den men värme är ju förlust av energi.
 
Den lilla värmeförlust som sker vid balansering är MYCKET liten, knappt mätbar sett till batteripackets kapacitet. All energi som laddas in i batteripacket registreras av shunten. Sedan när balanseringen sker mellan cellerna påverkar ju inte SoC, det sker ju inom batteripacket och BMS. Hela batteripacket har ju kvar samma mängd energi förutom det mycket lilla som blir värme (vilket knappt är mätbart). De flesta balanserare arbetar med 100 mA-5 A Det lilla motstånd som finns i balanseringskretsen är på milliohmnivå.
Vad gäller om man måste ha en shunt: spänningsnivån på LiFeSO4 är så flack (mellan 20 och 80 % ungefär) att det inte går att ange SoC genom att bara mäta polspänningen (vilket är det man brukar göra på andra typer av batterier). Därför behöver man mäta på annat sätt, t ex med en shunt.
Andy's (Off-Line Garage) videor som länkats till ovan är mycket bra! Rekommenderas starkt!
 
Senast ändrad:
Om man har en Shunt, och är helt inställt på det, DÅ MENAR jag att en BMS som inte klarar samma uppgift är värdelös..vitsen med BMS är ju att ha kontroll på cellerna, kontroll på Soc,, vad mer behöver man ha kontroll på?
Den som tycker o tror att en Victron shunt är bättre måste ju acceptera att den BMS DEN ANVÄNDER är värdelös..
min erfarenhet av BMS är att klarar den inte att vara bättre än en Victron Shunt så har du inte behov av BMS..
Mina celler har aldrig eller kommer troligtvis inte ha ha ett behov av en Victron shunt, hellre behov av en starkare balancerare..
problemet är när cellerna kommer över dom sista 5-10%. Håller man sej under dom så har man aldrig problem.
Av erfarenhet så garanterar jag att du inte har behov för BMS om dina celler är 100% friska.
 
Mina celler har just nu: 3,333, 3,333, 3,332 och 3,332 så det känns som de är ganska ok balancerad. 88,3 % SOC enligt BMS, Daly 250A och 88,7 % enligt Victron BMV 700. Känns ganska ok på alla plan.
 
Mina celler har just nu: 3,333, 3,333, 3,332 och 3,332 så det känns som de är ganska ok balancerad. 88,3 % SOC enligt BMS, Daly 250A och 88,7 % enligt Victron BMV 700. Känns ganska ok på alla plan.
Ja du har friska celler, talar bara om egen erfarenhet med mina celler, håller jag mej inom 90-95 inom arbetsområde så finns inget behov av balancerare eller BMS
 
Senast redigerad av en moderator:
BMSens uppgift är att skydda cellerna mot överladdning/underladdning/för högt strömuttag/laddningsström, inte att mäta SoC! För mätning av SoC använder man en shunt, där (i mitt tycke) Victron är den bästa jag sett. Men det är inget måste att ha en shunt. Egentligen inget måste att ha en BMS heller, om man manuellt kan kontrollera strömmarna/spänningarna. Men rätt smidigt att ha både och. :)
 
Nu är ju mina LiFePo4 ganska gamla, men jag vill inte vara utan shunt (och BMV7xx). Min SOC pendlar mellan 30%-80% för lång livslängd, med full 100% uppladdning emellanåt. De små strömmarna som förbrukas när bilen står stilla, skapar små fel SOC-visning efter nån månad, men åtgärdas vid full laddning.
 
Tillbaka
Toppen