• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Bly-kol batterier, några erfarenheter?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Finns det några att köpa? Till vilket pris och var? Har varit tyst om dessa batterier här.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.111
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
En liten forbedring av flodded, gel og AGM batterier ved å tilføre kull til platene på den negative polen. Dette reduserer sulfatering og gir dermed lengre levetid. En kan også ta ut trygt ned til 30%, men fallet i spenning ved belastning er noe større enn rent bly og bly/antimon. Vekten på batteriene den samme som andre blybatterier. Har og en noe større tolerans for kulde og kan lades raskere enn de fleste andre blybatterier.

Sammenlignet med Lithium så er de tunge med noe dårligere kapasitet, men vesentlig bedre funksjon i kulde.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Någon med erf av Leoch XC agm 100Ah (med litiumfördelar)?
Har Ctek dual 250sa + SmartPass och den regulatorn verkar inte passa med marknadens LiFePO4 batterier tyvärr. Leoch säljs av Inverterbutiken Gbg.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Blykolbatteri
Bättre prestanda vid delvis laddning, fler cykler och högre effektivitet
Genom att byta ut det aktiva materialet på den negativa plattan till ett blykolkomposit kan man potentiellt minska sulfateringen och förbättra laddningsacceptansen på den negativa plattan.
Fördelarna med blykol är därmed:
– Mindre sulfatering vid drift med partiell laddning.
– Lägre laddningsspänning och därmed högre effektivitet och mindre korrosion på den positiva plattan.
– Helhetsresultatet blir en förbättrad cykellivslängd.

Förbrukarbatteri Lead-Zink Carbon
Marknadens absolut kraftfullaste förbrukarbatteri alla kategorier, om man undantar Litiumbatterier. Ett ”fattigmans Litium” på stereoider baserat på vanligt bly. Kostar oftast mindre än en tredjedel av ett Litiumbatteri med samma kapacitet och har ändå nästan samma cyklingskapacitet.

Har du plats för blybatterier med den kapacitet du behöver, då är detta batteri ett kap! Inget annatbatteri ger dig samma kapacitet till samma pris, det lovar vi!

  • Speciellt gjort för cyklisk drift som passar solcellsanläggningar perfekt
  • Extrem cyklingskapacitet med c:a 3500 cykler vid 50% DOD
  • Extremt lång livslängd med upp till 15 år eller mer beroende på användning
  • Kan laddas lika snabbt som Litiumbatterier, dvs. upp till 80% på 1 timme
  • Klarar partiell laddning under betydligt längre tid än alla andra blybatterier
  • Betydligt motståndskraftigare mot sulfatering än alla andra blybatterier
  • Klarar mycket högre urladdningsströmmar än Litiumbatterier
  • Mycket brett temperaturområde mellan -10 – +50 grader Celcius
  • Batteriet är helt slutet, underhållsfritt och avger inga laddgaser
  • Klarar mycket lång lagring utan underhållsladdning, tappar max 3% per månad vid 20 grader C
  • Laddas som ett vanligt GEL-batteri
  • Anslutningar med M8 bult (ingår)
  • Återvinningsbart till mer än 97%
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Låter intressant, vem är du/ni som informerar och säljer denna typ av batterier och hur ser prisbilden ut.
Är ni ett ftg som ej får göra reklam kan ni maila/svara mig direkt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Har tagit i bruk mina nu, i segelbåt i Portugal på väg mot Sverige. 450w solpanel och vindgenerator och mycket sol och vind ger fulla batterier hela tiden så svårt att uttala sig ännu.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Har fått mail från Alpha Batteries att de skickar inte till Sverige men jag håller på och "förhandlar" med andra ftg i UK, speciellt fraktkostnaden varierar en hel del.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Det var jag som köpte in batterier till mig och "Arne13".
Har parallellkopplat två st 100 Ah Leoch Pure LeadCarbon tillsamans med en 150w Truma solcell. Regulastorn är Ctek Dual250SA + SmartPass (de helsvarta), ledningen fr solcell går direkt till regulatorn, dvs förbi EBL271 som sitter i min Pilote. Har dessutom Victron BMV712 mätaren (bluetooth) i systemet. Då jag ännu inte är helt klar med anläggningen får jag återkomma. Jag har två st 140w solceller som ska upp på taket först (och en inverter 2 000w).
Hittills ser jag knappt nån förbr på mätaren då det varit sol hela tiden.
Cteken laddar batteribank o startbatt först, sen drivs övr förbrukare av solcellerna på överskottet de ger, detta tycker jag känns vettigt. Är ingen el-nörd utan lyssnar på andra som kan o vet och sen kör jag ett koncept som passar mig.
Tanken är att koppla ACen på taket via invertern på 12v och kyla lite mitt på dan nån tim om det behövs och sen mot kvällen innan läggdags. Fördelen måste vara att solen skiner ju som bäst då ACen behövs som mest och sånt förhållande råder ju inte alltid i andra sammanhang.
Det som är kanon med dessa batterier är att de laddas ju mycket fort upp så då spelar det ingen roll att man tömmer batterierna lite.
Tyvärr har bef sollcell anslutits genom taket med en 2 mm2 kabel så jag låter den vara och kopplar ihop (MC4) de två nya solcellerna på taket med en 4 mm2 kabel direkt till regulatorn, på så sätt behöver jag inte oroa bef kabelgenomföring utan drar en extra ny istället och slipper ha en gemensam kabel på kanske uppåt 10 mm2.
Förluster och feltänk kanske här och var i anläggningen men det får 'va gott nog'.
 
Toppen