• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lithium passé

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Lade ju häromdagen upp följande tråd:
Lithium lärdom v 2.0. Läs och lär.

Många gillade, några säger sig ha läst men verkar inte agera därefter. Förstås upp till var och en. Sedan finns ju de(n) som tycker några av de största auktoriteterna på elförsörjning i husbil och båt och med lång erfarenhet av LiFePoy, i USA och England, är idioter.

Hur som helst, dags för nya batterier i båten. Och nu blir det något annat. Cruiserforum har mycket i detta ämne också.

Firefly Oasis Battery - Carbon Foam AGM
För dyra för europa, och 6 månaders kö.

Så i stället:
PLH+C100 Pure Lead Carbon Series Battery
4 st på väg hem från England.

Läs och lär igen.
 
F

F.d. 1470

Guest
Leoch verkar ha lite segt med att få fram info om dessa "nypackade"batterier. Nu har tydligen carbon blybatterier funnits ett tag i off the grid-solpanelssystem för hus och sålts en hel del i Australien. Både Leoch, Trojan och Narada har sådana med samma specifikation men packade i annat format i sina hus/industriella linjer.

Bifogar härmed en specifikation från Narada och en text från en australiensisk solpanelsystemleverantör.

Sammantaget verkar dom säga sak som Leoch i sin nya pressrelease riktad till båt och husbilssektorn. Narada säger inget om laddning i plusgrader enbart och i princip är detta AGM-batterier med carbon på den negativa polen så tror inte det är ett problem utan bara hängsel och livrem... Får se vad de svarar. 4st installerade idag i båten.

Lead carbon batteries vs other lead type battery types
Narada is a well-known name in the battery space, and their products are used widely throughout Australia. The company’s lead carbon batteries are one of a growing number of products of this type in Australia (e.g. here and here).

Lead carbon batteries have a number of advantages over other types of lead acid batteries, which include wet/flooded cell batteries and the two most popular types of valve-regulated (VRLA) batteries – absorbed glass-matt (AGM) and gel batteries (you can read more about all of these in this article).

The primary advantages of lead carbon batteries over other lead-based batteries are:

  • Lead carbon batteries have longer a longer cycle-life. If you take the battery’s ‘end of life’ to be the point at which it can only be charged/discharged to 80% of its original capacity, a lead carbon battery will last for 7000 cycles at 30% DoD daily – compared to 2000 – 5500 cycles at 30% DoD for VRLA-types and 800 cycles at 30% DoD for flooded batteries.
  • Lead carbon batteries are better at sitting at partial states of charge (PSOC). Ordinary lead type batteries work best and last longer if they follow a strict ‘full charge’-‘full discharge’-full charge’ regime; they do not respond well to being charged at any state in between full and empty. Lead carbon batteries are happier to function in the more ambiguous charging regions.
  • Lead Carbon batteries use supercapacitor negative electrodes. Carbon batteries use a standard lead type battery positive electrode and a supercapacitor negative electrode. This supercapacitor electrode is the key to the longevity of the carbon batteries. A standard lead-type electrode undergoes a chemical reaction over time from charging and discharging. The supercapacitor negative electrode reduces corrosion on the positive electrode and that leads to longer life of the electrode itself which then leads to longer lasting batteries.
  • Lead carbon batteries have faster charge/discharge rates. Standard lead-type batteries have between maximum 5-20% of their rated capacity charge/discharge rates meaning you can charge or discharge the batteries between 5 – 20 hours without causing any long term damage to the units. Carbon Lead have a theoretical unlimited charge/discharge rate.
  • Lead carbon batteries do not require any maintenance. The batteries are fully sealed and don’t require any active maintenance.
  • Lead carbon batteries are cost-competitive with gel type batteries. Gel batteries are still slightly cheaper to buy upfront, but carbon batteries are only slightly more. The current price difference between Tubular Gel and Carbon batteries is roughly 10%. Take into consideration that carbon lasts for approximately 30% longer and you can see why it’s a better value for money option.
Why Narada's lead carbon batteries are a cost-effective option for off-grid energy storage - Solar Choice
 

Bilagor

  • Narada-Giant-Power-Lead-Carbon-720AH-spec-sheet.pdf
    538,6 KB · Visningar: 30

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Att Litiumbatterier är passé torde vara en kraftig överdrift!
Jag läste i de senaste tyska husbilstidningarna på XXX att flera tillverkare förser många av sina nytillverkade bilar med litiumbatterier.
En annan intressant detalj är att 43% av nybilsförsäljningen består av plåtisar (Kastenwagen). Kan det bero på kommande vägavgifter även i Tyskland?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min slutsats map Lithium batterier är att de endast är lämpade för entusiaster som ser batteriet som en hobby i sig.

Jag har inte sett något exempel där litiumbatterier tillför något för den genomsnittlige husbilsägaren.
Dom är svindyra.
Dom går sönder/slutar fungera.
Domkräver ombyggnad av elsystemet inklusive generatorbyte för att ge annonserade fördelar, vilket kostar ytterligare att få installerat.

Så, ja jag håller med om att Lithiumbatterier är passe, nu när bly kol batterier blir tillgängliga.
Saker ändras med tiden, tex nu finns bly kolbatterier, samt att med tiden kanske lithiumbatterier blir konkurrenskraftiga.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Menar du att litiumbatterier i alla kommande elbilar, plattor, mobiler och annan elektronikutrustning är passé?
Och att Northvolts satsning i Skellefteå med en budget på 30 miljarder är en felsatsning?
Kappast!
 
F

F.d. 1470

Guest
Att Litiumbatterier är passé torde vara en kraftig överdrift!
Jag läste i de senaste tyska husbilstidningarna på XXX att flera tillverkare förser många av sina nytillverkade bilar med litiumbatterier.
En annan intressant detalj är att 43% av nybilsförsäljningen består av plåtisar (Kastenwagen). Kan det bero på kommande vägavgifter även i Tyskland?

Man väljer väl alltid en rubrik som väcker lite uppmärksamhet, utan att det för den skull krävs en emoj-kavalkad eller en hel uppsats om ämnesavgränsning. Så nej, tror inte min nästa mobil har ett LAC (lead acid carbon) batteri.
 
F

F.d. 1470

Guest
Min slutsats map Lithium batterier är att de endast är lämpade för entusiaster som ser batteriet som en hobby i sig.

Jag har inte sett något exempel där litiumbatterier tillför något för den genomsnittlige husbilsägaren.
Dom är svindyra.
Dom går sönder/slutar fungera.
Domkräver ombyggnad av elsystemet inklusive generatorbyte för att ge annonserade fördelar, vilket kostar ytterligare att få installerat.

Så, ja jag håller med om att Lithiumbatterier är passe, nu när bly kol batterier blir tillgängliga.
Saker ändras med tiden, tex nu finns bly kolbatterier, samt att med tiden kanske lithiumbatterier blir konkurrenskraftiga.

Håller med om en del. Läser med förfäran i många trådar om drop in installationer där man tror att ett inbyggt BMS löser problemen. Som väl beskrevs i tråden från USA som jag länkade in tidigare så kan detta bli obehagligt i längden även om det fungerar bra på kort sikt/med tur/med speciell användning.

Däremot är LiFePoy4 billigare totalt sätt än traditionella bly/syra installationer (där ingår AGM/Gel), som redan diskuterats tidigare. Så många fler laddcykler. Dessutom krävs lite mindre antal Ah, även om många tror felaktigt att man kan halvera. Därtill snabbare laddning (avgörande för min husbil med bensingenerator vintertid) samt bra spänning hela tiden.

Nu kanske bly/carbonbatterierna kan kullkasta dessa kalkyler. Firefly verkar redan ha på fötterna men ej tillgängliga utanför USA. Skall bli intressant att se hur mina Leoch presterar men båten åker snart upp så det blir till våren.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Mycket intressant tråd om den nya batteritypen. Just det faktum att de precis som lithiumbatterier går att snabbladda är ju det som gör hela skillnaden mot vanliga bly och AGM. Jag använder just nu en färdig enhet med LiFePO4-batteri och specialanpassad elektronik. Visst, svindyr, men jag har inte behövt ändra generatorn (även om det säkert behövs i en del fall) och den snabba uppladdningen fungerar klockrent. Det här passar perfekt till alla som kör med bilen/båten minst en gång om dagen medan de som står vid en stolpe flera dagar i sträck säkert klarar sig med traditionella blybatterier. Frihet för mig är att kunna stå var jag vill utan att vara beroende av stolpar och annat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som skiller er Wh/kg, dette er en viktig parameter for el-biler og bærbart utstyr. Her er Li fortsatt med i de fleste teknologier i toppen. LiCo, LiMn og LiMo leder foran LiFe variantene. Et mineral som kan vinne er Na, men der har de fortsatt problemer med levetid. Ni er og spennede, NiFe batterier har vært brukt i lang tid for stasjonære batterier - har et lite problem med vannforbruk og produksjon av oksygen og hydrogen. Det pågår eksperimenter med fangst av hydrogenen for drift av hydrogenbiler. Tanken er at en hurtigladeplass for elbiler også produserer hydrogen, 2 typer tanking fra en solpanel park - bufferbatter NiFe med hydrogenfangst til H-biler.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
8500skr för LiFePO4 100Ah med inbyggd BMS, men det tillkommer lite anpassning av laddningen, men övervakning behövs på samma sätt som med blybatterier, annars fördärvas dom också.
 
F

F.d. 1470

Guest
Som beskrivits innan kostar bra Lfp, winston 90Ah 12v, ca 5500 kr. Sen tillkommer kringsystemen som behövs och däri exkluderar och undviker jag personligen innbyggda BMS.

Vanliga bly förstörs ju mycket snabbt av psoc-användning och där hamnar man ju om man fricampar/ankrar. Utan enorma solpaneler når man sällan 100% soc. Billiga kan man ju slänga men dyra, AGM och Gel blir ju väldigt oekonomiskt. Lfp vill ha psoc och de nya bly carbon verkar tåliga. Spännande.

Läs på hos marinehowto.com eller i de enorma trådarna hos cruiserforums.com så slipper vi debattera i onödan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Min personliga åsikt är att carbon-batterierna med sin vikt passar alldeles utmärkt till båtar som behöver tyngd i kölsvinet (haha, som hämtat ur "3 vågrätt"). Vi hade en räktrålare i dykarklubben som var lastad med 11 ton sten. Tänk att byta ut all sten mot batterier, skulle bli rena discot dygnet runt!

Kölsvinet är utmärkt med nr 17
500px-Boat_parts.jpg
Bild: hämtat från internet (wikipedia)

PS.
Det stora fartyget passerar en öde ö. En passagerare ser en trasigt klädd man som hoppar omkring och viftar med armarna.
– Vem är det där? Frågar han kaptenen.

– Jag vet inte, men han blir lika glad varje gång vi passerar.
DS.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min personliga åsikt är att carbon-batterierna med sin vikt passar alldeles utmärkt till båtar som behöver tyngd i kölsvinet (haha, som hämtat ur "3 vågrätt"). Vi hade en räktrålare i dykarklubben som var lastad med 11 ton sten. Tänk att byta ut all sten mot batterier, skulle bli rena discot dygnet runt!

Kölsvinet är utmärkt med nr 17
Visa bilaga 157085
Bild: hämtat från internet (wikipedia)

PS.
Det stora fartyget passerar en öde ö. En passagerare ser en trasigt klädd man som hoppar omkring och viftar med armarna.
– Vem är det där? Frågar han kaptenen.

– Jag vet inte, men han blir lika glad varje gång vi passerar.
DS.


Vissa av oss bryr oss inte om vikt överhuvud taget, det finns vissa fördelar med en husbil som inte är viktkänslig.
ca 1500 kg kvar i lastvikt med semesterpackning och fulla tankar, 330 liter vatten, 180 liter diesel och två fulla gasol tuber, samt scootern @ 135 kg.
Så nog är den nya batteriteknologin intressant!
 
F

F.d. 1470

Guest
Fr

Absolut. Därför köper jag numera bara programmerbara laddare och solpanelsregulatorer så att man är så förberedd som möjligt. Programmerbara i den måtto att man helst kan ställa både olika laddspänningar och tider för de olika laddfaserna samt även stänga av laddning helt när kriterier är uppfyllda. Victron Energy är ju en sådan leverantör med vettiga priser, i alla fall om man jämför med Mastervolt. Sterling Power har också en hel del spännande produkter.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Fr


Absolut. Därför köper jag numera bara programmerbara laddare och solpanelsregulatorer så att man är så förberedd som möjligt. Programmerbara i den måtto att man helst kan ställa både olika laddspänningar och tider för de olika laddfaserna samt även stänga av laddning helt när kriterier är uppfyllda. Victron Energy är ju en sådan leverantör med vettiga priser, i alla fall om man jämför med Mastervolt. Sterling Power har också en hel del spännande produkter.
Det är inte laddaren som är problemet med batterierna egentligen utan BMS, man måste ha ett skräddarsytt avancerat BMS för att få ut den effekt och livslängd som säljarna påstår finns och det är inget som är snytet ur näsan eller ihopkopplat själv.
Intressant med den ovan nämnda Li typen, man ökar från 2000 cykler till 20000 cykler:twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen