• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bly-kol batterier, några erfarenheter?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten forbedring av flodded, gel og AGM batterier ved å tilføre kull til platene på den negative polen. Dette reduserer sulfatering og gir dermed lengre levetid. En kan også ta ut trygt ned til 30%, men fallet i spenning ved belastning er noe større enn rent bly og bly/antimon. Vekten på batteriene den samme som andre blybatterier. Har og en noe større tolerans for kulde og kan lades raskere enn de fleste andre blybatterier.

Sammenlignet med Lithium så er de tunge med noe dårligere kapasitet, men vesentlig bedre funksjon i kulde.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Någon med erf av Leoch XC agm 100Ah (med litiumfördelar)?
Har Ctek dual 250sa + SmartPass och den regulatorn verkar inte passa med marknadens LiFePO4 batterier tyvärr. Leoch säljs av Inverterbutiken Gbg.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Blykolbatteri
Bättre prestanda vid delvis laddning, fler cykler och högre effektivitet
Genom att byta ut det aktiva materialet på den negativa plattan till ett blykolkomposit kan man potentiellt minska sulfateringen och förbättra laddningsacceptansen på den negativa plattan.
Fördelarna med blykol är därmed:
– Mindre sulfatering vid drift med partiell laddning.
– Lägre laddningsspänning och därmed högre effektivitet och mindre korrosion på den positiva plattan.
– Helhetsresultatet blir en förbättrad cykellivslängd.

Förbrukarbatteri Lead-Zink Carbon
Marknadens absolut kraftfullaste förbrukarbatteri alla kategorier, om man undantar Litiumbatterier. Ett ”fattigmans Litium” på stereoider baserat på vanligt bly. Kostar oftast mindre än en tredjedel av ett Litiumbatteri med samma kapacitet och har ändå nästan samma cyklingskapacitet.

Har du plats för blybatterier med den kapacitet du behöver, då är detta batteri ett kap! Inget annatbatteri ger dig samma kapacitet till samma pris, det lovar vi!

  • Speciellt gjort för cyklisk drift som passar solcellsanläggningar perfekt
  • Extrem cyklingskapacitet med c:a 3500 cykler vid 50% DOD
  • Extremt lång livslängd med upp till 15 år eller mer beroende på användning
  • Kan laddas lika snabbt som Litiumbatterier, dvs. upp till 80% på 1 timme
  • Klarar partiell laddning under betydligt längre tid än alla andra blybatterier
  • Betydligt motståndskraftigare mot sulfatering än alla andra blybatterier
  • Klarar mycket högre urladdningsströmmar än Litiumbatterier
  • Mycket brett temperaturområde mellan -10 – +50 grader Celcius
  • Batteriet är helt slutet, underhållsfritt och avger inga laddgaser
  • Klarar mycket lång lagring utan underhållsladdning, tappar max 3% per månad vid 20 grader C
  • Laddas som ett vanligt GEL-batteri
  • Anslutningar med M8 bult (ingår)
  • Återvinningsbart till mer än 97%
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Låter intressant, vem är du/ni som informerar och säljer denna typ av batterier och hur ser prisbilden ut.
Är ni ett ftg som ej får göra reklam kan ni maila/svara mig direkt.
 
F

F.d. 1470

Guest

Har tagit i bruk mina nu, i segelbåt i Portugal på väg mot Sverige. 450w solpanel och vindgenerator och mycket sol och vind ger fulla batterier hela tiden så svårt att uttala sig ännu.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Det var jag som köpte in batterier till mig och "Arne13".
Har parallellkopplat två st 100 Ah Leoch Pure LeadCarbon tillsamans med en 150w Truma solcell. Regulastorn är Ctek Dual250SA + SmartPass (de helsvarta), ledningen fr solcell går direkt till regulatorn, dvs förbi EBL271 som sitter i min Pilote. Har dessutom Victron BMV712 mätaren (bluetooth) i systemet. Då jag ännu inte är helt klar med anläggningen får jag återkomma. Jag har två st 140w solceller som ska upp på taket först (och en inverter 2 000w).
Hittills ser jag knappt nån förbr på mätaren då det varit sol hela tiden.
Cteken laddar batteribank o startbatt först, sen drivs övr förbrukare av solcellerna på överskottet de ger, detta tycker jag känns vettigt. Är ingen el-nörd utan lyssnar på andra som kan o vet och sen kör jag ett koncept som passar mig.
Tanken är att koppla ACen på taket via invertern på 12v och kyla lite mitt på dan nån tim om det behövs och sen mot kvällen innan läggdags. Fördelen måste vara att solen skiner ju som bäst då ACen behövs som mest och sånt förhållande råder ju inte alltid i andra sammanhang.
Det som är kanon med dessa batterier är att de laddas ju mycket fort upp så då spelar det ingen roll att man tömmer batterierna lite.
Tyvärr har bef sollcell anslutits genom taket med en 2 mm2 kabel så jag låter den vara och kopplar ihop (MC4) de två nya solcellerna på taket med en 4 mm2 kabel direkt till regulatorn, på så sätt behöver jag inte oroa bef kabelgenomföring utan drar en extra ny istället och slipper ha en gemensam kabel på kanske uppåt 10 mm2.
Förluster och feltänk kanske här och var i anläggningen men det får 'va gott nog'.
 

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Hej, ser att det gått några år sen sist i denna tråd...Några som testat Leoch XC Blykol AGM 100Ah under längre tid ? Visst, tyngre än LifePo4 men verkar annars vara ett vettigt alternativ. Antar att frakt fr UK blir på tok för dyrt efter brexit och då är åtminstone inverterbutiken ett alternativ...
Inverterbutiken : 5995:-
Alpha-batteries.co.uk : £269.99
 
Toppen