• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blankdiesel

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Möjlighet att tanka diesel utam RME sk blankdiesel finns nu i Borås.
Det är oljebolaget PAROY på viareds ind.område stormgatan 34 som automatstationen finns.
Priset på ”normal”nivå.
Kan va bra för er som ställer av husbilen över vintern, ingen risk för aigbildning.
Dessutom kan jag notera en något lägre förbruknig ( tankat där två ggr), kört samma vägar och hastighet som innan.

Hejs o God Jul o Gott Nytt år önskar Claes 105
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Möjlighet att tanka diesel utam RME sk blankdiesel finns nu i Borås.
Det är oljebolaget PAROY på viareds ind.område stormgatan 34 som automatstationen finns.
Priset på ”normal”nivå.
Kan va bra för er som ställer av husbilen över vintern, ingen risk för aigbildning.
Dessutom kan jag notera en något lägre förbruknig ( tankat där två ggr), kört samma vägar och hastighet som innan.

Hejs o God Jul o Gott Nytt år önskar Claes 105
Finemag då kör vi dit nästa gång Dessutom brukar dieselpriserms vara hyfsade i Borås
 
F

F.d. 22252

Guest
Det knepiga är ju att från början var blankdieseln billigast och gav lägst förbrukning vilket borde vara bra för miljön.
Sen kom man på detta och införde en extraskatt på blankdieseln som gjorde att den vart dyrare tror det heter skatt pga icke inblandning av förnybara bränslen eller något dito. Men eftersom motorn drar mindre så går det nog på ett ut samtidigt slipper man ju blanda in gifter som ska ta död på bakterierna.
På sjömackarna säljer man bara den dieseln och tar bra betalt enbart pga att det blev flera haverier till sjöss. Sen ska man ställa av bilen ska man ju se till att det är vinterdiesel man tankar eftersom den annars kan paraffinera alltså stelna och då måste man värma upp den ganska rejält för att den ska gå tillbaka till helt flytande. Kommer man hem från tyskland med full tank på sommaren kan det vara något att tänka på.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"Haverierna till sjöss" berodde på att det växte bakterier i gränsskiktet mellan kondensvatten och RME-diesel när man hade båten på land under vintern. Bakterierna gav upphov till en gelé-liknande substans som satte igen dieselfilter med motorstopp som följd. Åtgärd = rensa tanken på grums och byt alla filter.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
"Haverierna till sjöss" berodde på att det växte bakterier i gränsskiktet mellan kondensvatten och RME-diesel när man hade båten på land under vintern. Bakterierna gav upphov till en gelé-liknande substans som satte igen dieselfilter med motorstopp som följd. Åtgärd = rensa tanken på grums och byt alla filter.
ja såhär kan det se ut
Detta filter kommer från min båt 2015
Och det var packningen i tanklock som var spruken
Båten hade stått på land ett år innan jag köpte 2015
Screenshot_20201218-164254_Capture.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Många lastbilar hade ju problem med igensatta filter blir ju väldigt dyrt för åkerierna. Skrevs mycket om det ett tag.
Trodde alla båtar var på land under vintern sen la dom i båten och kom bara en bit. Var ju ingen som visste varför i början eftersom inte alla kände till att det var gammal olja från gatuköken i dieseln.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det gäller att välja vilken mack man ska tanka från. När man köper mjölk förväntar man sej bara mjölk i paketet när man köper bensin och diesel får man inte det som det heter utan en massa annat också. Nu ska ju sverige ha annat flygbränsle också, jag är inte säker på att andra flygbolag är intresserade av att tanka ett svenskt specialbränsle. Jag är nästan helt säker på att det strider mot bestämmelserna i andra länder. Det kan bli fruktansvärt dyrt om något händer och sverige blir stämt av amerikanska advokater. De lär aldrig få igenom sina förslag jag är nästan helt säker på att man inte satt sej in i det hela men det kommer bli väldigt skämsigt för sverige att få smäll på fingrarna.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Ja det gäller att välja vilken mack man ska tanka från. När man köper mjölk förväntar man sej bara mjölk i paketet när man köper bensin och diesel får man inte det som det heter utan en massa annat också. Nu ska ju sverige ha annat flygbränsle också, jag är inte säker på att andra flygbolag är intresserade av att tanka ett svenskt specialbränsle. Jag är nästan helt säker på att det strider mot bestämmelserna i andra länder. Det kan bli fruktansvärt dyrt om något händer och sverige blir stämt av amerikanska advokater. De lär aldrig få igenom sina förslag jag är nästan helt säker på att man inte satt sej in i det hela men det kommer bli väldigt skämsigt för sverige att få smäll på fingrarna.
kommer inte blankdiesel att förbjudas om inte mp har båt o dyligt vi har konstigt regelverk vad är det för mening med
 

Sharkfin

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
20758
Medlemskap
2024
Ja det gäller att välja vilken mack man ska tanka från. När man köper mjölk förväntar man sej bara mjölk i paketet när man köper bensin och diesel får man inte det som det heter utan en massa annat också. Nu ska ju sverige ha annat flygbränsle också, jag är inte säker på att andra flygbolag är intresserade av att tanka ett svenskt specialbränsle. Jag är nästan helt säker på att det strider mot bestämmelserna i andra länder. Det kan bli fruktansvärt dyrt om något händer och sverige blir stämt av amerikanska advokater. De lär aldrig få igenom sina förslag jag är nästan helt säker på att man inte satt sej in i det hela men det kommer bli väldigt skämsigt för sverige att få smäll på fingrarna.
Så klart kommer inget flygplan tanka nåt man inte har koll på. Bränslehanteringen inom flyget har av förklariga skäl ett mycket strängt internationellt regelverk att rätta sig efter. Däremot har ju även flyget utmaningar i form av att bli mer miljövänlig och vill därmed också ha ett sådant bränsle. Men så klart chansar man ju inte och häller i vad som helst, det skulle ju kunna innebära en katastrof!
Även inom bilindustrin finns en standard som bränslebolagen har att rätta sig efter. Det bränsle du tankar på macken oavsett om det innehåller RME, är en syntetisk diesel (HVO) eller är ett "vanligt" fossilt bränsle fungerar ypperligt att köra på utan att tillsätta nåt annat.
Vad det gäller bakterietillväxt eller som vissa kallar det "alger" så kommer man aldrig undan det problemet oavsett bränsle, däremot kan det bli mer eller mindre beroende på hur mycket kondens du har i tanken. Bakterierna tycker förvisso att RME är smaskens så där är risken större.
Boven i dramat är kondensen (vattnet) som bildas i tanken och där är det bara upp till ägaren av fordonet att göra nödvändiga åtgärder..
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
RME = Raps Metyl Ester är inte HVO men det går att göra HVO av RME eller av allt från frityrolja till svartlut för den delen. Efter den processen som leder fram till HVO så har man ett bränsle som är snarlikt vanlig diesel! Tester gjorda av biltillverkare visar inga påtagliga algproblem med HVO i förhållande till ”blankdiesel”.
Ren RME som inte skall förväxlas med HVO är däremot klart mer känslig för detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag utgår ifrån att inblandningen i flygbränslet sker via behandling i raffinaderi. Men 200Liter inblandning i en fulltankad 737 som på samma dag kan utsättas för 30gr + till 50grader minus kommer att sätta tankfiltrern på prov.
Men jag menar att sverige inte ensidigt kan förändra ett flygbränsle som kommer att användas av ett antal internationella flygbolag. Det går liksom inte att göra som man gjort med vår bensin och diesel och som gjort att de förbrukningstal man uppger i tyska fordon inte stämmer alls här.
Tror knappast det är någon ide att blanda in 1% utan mera en högre kostnad och får man se en kortare flygsträcka som kanske skulle kunna medföra en tanklandning då har man verkligen skitit i det blå skåpet.
Jag är ganska säker på att man kommer att bli tvungen att göra en pudel i frågan och nästan säker på att man kommer att säja att det måste utredas mer. Jetmotorer kan ju vara känsliga de kan faktiskt börja pumpa och det är väldigt farligt all styrningselektronik är ju gjort för ett certifierat bränsle så då kan man inte blanda i något annat. Det blir alldeles säkert en långdragen historia flera år.
Tidigare ökade ju flygandet hela tiden men nu går det dåligt för bolagen och eftersom flyget minskar så får vi en betydligt större miljöeffekt. Där jag bor så kunde faktiskt en massa kondenstrimmor från flyget göra att solen blev delvis skymd så var inte fallet denna sommar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
FAA i USA är väl det luftvärdighetsorgan som väger tyngst i flygsäkerhetsfrågor men även alla andra länders motsvarighet kommer att kräva prov, långtidstester & ev. modifikationer av motorer & bränslesystem. Detta kommer att kosta väldigt mycket pengar & ta väldigt läng tid. Vissa plan är för gamla & måste bytas ut. En del flygbolag kommer inte att ha råd med detta & kommer därför att sluta flyga på svenska lufthamnar.
Att tro att miljönissarna i lilla Sverige kan kräva att flygbränslet skall blandas ut med miljövänligt bränsle som man gjort med bensin & diesel är inte så lätt.
 
Toppen