Ja det gäller att välja vilken mack man ska tanka från. När man köper mjölk förväntar man sej bara mjölk i paketet när man köper bensin och diesel får man inte det som det heter utan en massa annat också. Nu ska ju sverige ha annat flygbränsle också, jag är inte säker på att andra flygbolag är intresserade av att tanka ett svenskt specialbränsle. Jag är nästan helt säker på att det strider mot bestämmelserna i andra länder. Det kan bli fruktansvärt dyrt om något händer och sverige blir stämt av amerikanska advokater. De lär aldrig få igenom sina förslag jag är nästan helt säker på att man inte satt sej in i det hela men det kommer bli väldigt skämsigt för sverige att få smäll på fingrarna.
Så klart kommer inget flygplan tanka nåt man inte har koll på. Bränslehanteringen inom flyget har av förklariga skäl ett mycket strängt internationellt regelverk att rätta sig efter. Däremot har ju även flyget utmaningar i form av att bli mer miljövänlig och vill därmed också ha ett sådant bränsle. Men så klart chansar man ju inte och häller i vad som helst, det skulle ju kunna innebära en katastrof!
Även inom bilindustrin finns en standard som bränslebolagen har att rätta sig efter. Det bränsle du tankar på macken oavsett om det innehåller RME, är en syntetisk diesel (HVO) eller är ett "vanligt" fossilt bränsle fungerar ypperligt att köra på utan att tillsätta nåt annat.
Vad det gäller bakterietillväxt eller som vissa kallar det "alger" så kommer man aldrig undan det problemet oavsett bränsle, däremot kan det bli mer eller mindre beroende på hur mycket kondens du har i tanken. Bakterierna tycker förvisso att RME är smaskens så där är risken större.
Boven i dramat är kondensen (vattnet) som bildas i tanken och där är det bara upp till ägaren av fordonet att göra nödvändiga åtgärder..