• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Lägger ut en till, men glöm inte att svara på aake 3. Gissa på något eller svara "pass" så kommer lättare bild.

Här en sparv från Kreta, aake 4, två nivåer (3 och 1 poäng). Ras?

Gåta 4, ras, 3p (Large).jpg

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

ser ut som en pilfink,,men du sa sparv,,pilsparv då:p
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Nej Teddi, pilfinkshanen är rätt så lik denna, men den har bl. a. inte denna svarta teckning på bröstet (och pilsparven finns tyvärr inte i sinnesvärlden).
Bilder finns i de vanliga fågelböckerna.

Om inget korrekt svar kommer så lägger jag ut 1-poängsbilder (2 st) efter lunch.

Här en pilfink för jämförelse:

Juni 2005 (Large).jpg



aake
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Lättare bilder på

aake 3:

Gåta 3, art, 2p (Large).jpg

Art? Värt 2 poäng nu.

aake 4:

Gåta 4, ras, 1p, bild a (Large).jpg

Gåta 4, ras, 1p, bild b (Large).jpg

Lite lättare nu. Vilken ras av sparv? Värt 1 poäng.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Så pass klent engagemang i detta att jag lägger ut facit på de utestående gåtorna och avslutar till kvällen (om inte lite gissningar kommer).

Leken fungerar bättre per mail, där man kan säga pass och få lättare bild utan att medtävlarna får veta.

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

trean där,,ja tippar på ängshök akke,,va tror du??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Facit aake 3

Detta är en sparvhök som solar och putsar sig. Februarisolen värmer nog en del och det kunde behövas, temp -26*C. Fågeln satt med omväxlande hö och vä fot gömd inne i fjäderdräkten under den timme den satt i trädet.

Ängshök var iofs ett friskt vågat förslag, men dels är ängshöken en flyttfågel och dels förekommer den inte ens sommartid här uppe i Jämtland.

Vuxen hane av sparvhök:

Gåta 3, extrabild, fotvärme (Large).jpg

Gåta 3, facit, sparvhök (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Facit aake 4

Italiensk sparv (Passer italiae).
Men hybriden gråsparv x spansk sparv lär enligt uppgift se likadan ut som den italienska sparven varför "gråsparv väl kan vara värt ½ utdelning (=½ poäng). Grattis till detta Inger!

Gåta 4, facit, Italiensk sparv (Large).jpg

Eftersom det har flutit in några svar nu så fortsätter jag med ytterligare ett par gåtor.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Gåta aake 6 (hoppar över nr 5)

Ungfåglar från älven här i Nyvik. Tre nivåer (3, 2 och 1 poäng). Art?

Gåta 6, art, 3p (Large).jpg

aake
 
H

hianders

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Kan ej!! Vild gissning Skarv.

Inger

PS Vad fina fågelbilder du har!! Vi har haft en rödhake här några veckor, första året tror jag. Skygga men så fina! Får se i vilka holkar vi får fågelbarn i år. En holk i lönnen nära huset var blåmesarna så intresserade av men sen var svartvita flugsnapparen där och tittade. Får se vad det blir! DS
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Gåta aake 7

Vem har byggt detta i tallens topp? Organism som finns även i södra Sverige, även om just denna bild är tagen på Kreta. Bortse från flugan i bilden. Tre nivåer (på 2p-nivån bild på det enskilda djuret). Underfamilj? Artbestämning alltså inte nödvändig.
Det duger bra att svara "pass", när några har passat lägger jag ut lättare bild.

Gåta 7, underfamilj, 3p. Bortse från flugan. (Large).jpg

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Varken vigg eller skarv och nu får ni två vänta till dess jag lägger ut 2-poängsbilderna (om ingen annan hinner gissa rätt innan dess).

Och glöm inte att ange vilken gåta ni svarar på.

aake
 
T

Teddi

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

oj..ja gissar på nätspinnaren,,den larv som tar död på vissa träd på våren,,va tror du??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Teddi. Jag tror att du tänker på häggspinnarmal, den brukar kunna helt täcka träd och äta upp alla löv, men träden brukar hämta sig efter angreppet.

Det finns många arter av spinnarmalar och så här ser häggspinnarmalen ut som fullbildad insekt:

VI, 1 poäng (Large).jpg

Nu är detta ett annat djur som angriper tall och inte lövträd. Mer precision krävs; underordning. Lite studier kanske? Prova på www.entomologi.se

aake
 
Toppen