• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Verkligen, en svår uppgift men jag tror Jappe kommer de nära.
Hunden heter Sofus - uttalanda Sofus.

Det är en husbilshund, gårdshund, danska, svenska och pudel - en verkligt mångkulturellt hund.
Talar alla europeiska hundspråk perfekt.

Fästingen oroar inte ham, även om jag sätter Sofus sin näsan nära fästingen.
Jag tror att Sofus vet bäst - han har provat i 11 år.

Din tur Jappe :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Bara inte aake ser oss när vi håller på så här i hans tråd!

Vad är detta?

vedff.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Knarrevik har rätt! Ålekråka eller storskarv på svenska. Nu är jag spänd på vilken biologisk gåta Knarrevik kommer med!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Biologisk bildgåta

Nu är jag spänd på vilken biologisk gåta Knarrevik kommer med! Jappe

Ärligt talat så är jag också spänd på det!

Så spänd att jag inte kan hitta någon bild att lägga in. Jag skulle haft kameran med mig när jag sprang ut i pyjamasen för att jaga bort mården som skulle plundra mina fågelholkar.

Någon annan får fortsätta!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Någon biologisk företeelse har du väl förevigat med iPaden eller iPhonen eller Ricohn eller Hasselbladaren, Knarrevik!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jag har mängder av biologiska bildgåtor men vill av flera skäl som jag redogjort för i en tidigare tävlingsomgång inte lägga ut i denna form. I denna länk går det få en uppfattning om hur det går till: http://www.husbilsklubben.se/forums/t45066/

Tävlingarna körs numera per mail och några av klubbmedlemmarna deltar med stor framgång trots mycket kvalificerad konkurrens (bl.a. deltar en fågelskådande professor emeritus i zoologi). Den som vill vara med kan skicka mig ett mail och får då nöjet att kvalificera sig med några provgåtor.

Storskarven var med i en tävlingsomgång hösten -09 och då bildgåta i två nivåer. Först på 3 poäng denna beskurna bild av en storskarv i häckningsdräkt:

Gåta 10, 3p.jpg

Inte helt lätt, men 30% av deltagarna gissade rätt på denna nivå. På nästa nivå (1 poäng) togs arten av 60%:

Gåta 10, 1p (Large).jpg

Här facitbilden:

Gåta 10, facit (Large).jpg

Karakteristiskt för storskarvens häckningsdräkt är de vita teckningarna på hals, huvud och lår.

aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Kan starkt rekommendera aakes mailgåtor, de är luriga och kluriga på alla sätt.

Lägger ut en egen gåta här, på första bilden syns som ni ser bara kroppen men flera bilder följer. Vad är det för fågel?

Birger

Gåta1Bild1HBK.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Egentligen bör jag inte delta i detta. Nya bilder vill jag spara till höstens tävling och äldre bilder har ju du Birger redan sett.
Inte lätt när fågeln är maskerad på detta vis. Det skulle kunna vara en storskrake, men jag vill se mer innan jag bestämmer mig.

aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Hade hoppats att flera skulle svara, nästa bild kommer vid 22-tiden.

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Här är bild nummer 2, nästa bild visar del av huvudet.

Birger

Gåta1Bild2HBK.jpg
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Sus domestica, spetsbergsgås och grågås har grisskära fötter, men ingen av dessa arter har sådan vit vingspegel. Ser dock väldigt gåsaktigt ut. Väntar på huvudbilden.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jaha Birger, storskrake alltså. På första bilden trodde jag att det var en död fågel och att stjärtfjädrarna var (lite suddiga) fötter.

Klubbens motorburna ungdom tycks inte vara så biologiskt intresserad, men du kan ju prova med ytterligare någon gåta. Annars vill jag gärna se fler per mail.

aake
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Biologisk bildgåta

Hej biologiskt kunniga HBK:are

Måste säga att jag är glad att tråden fått liv igen. Har saknat dina klurigheter Aake även om jag saknat både mod och kunskap för att gissa på dem.

Kom ihåg att även vi som inte gissar/svarar kan ha stor glädje av att få följa denna tråd - så välkommen igen med dina klurigheter Aake - det skulle glädja i alla fall mig!
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Visst aake är det en storskrake som du anade redan efter första bilden. Här är i alla fall sista bilden. Någon annan kanske vill fortsätta? Skall iväg för att måla i bygdegården nu.

Gåta1Bild4HBK.jpg

Birger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Jag har ett par dussin gåtor från vinterns mailbaserade tävlingsomgång på lager, men det är bilder där du Birger redan har sett svaren och därför inte rimligen kan få vara med. Men visst kan jag lägga ut dessa gåtor om ingen annan känner sig kallad.

aake
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Det är Ok för min del aake, jag skall hålla mig i skinnet.

Birger
 
Toppen