• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biologisk bildgåta

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Drar på försök igång med biologiska bildgåtor. I mina gåtor är alltid den första bilden mycket svår, mest avsedd att locka gamblers i fördärvet, men om man passar på den så får man se en lättare bild (vanligen större utsnitt).

I en så stor församling som HBK tror jag att det blir svårt att köra detta som jag brukar, med individuell poängberäkning mm, utan jag föreslår att den som kommer med det första korrekta svaret får ta över stafettpinnen och lägga in en egen biologisk bildgåta. Om man inte har någon lämplig gåta på lut så kan jag fortsätta; massor av gåtor på hårddisken (mest fåglar och småkryp, men även en del växter och däggdjur).

Här den första (se bild):

Litet djur som promenerar på ett större djur, vilket vid fototillfället har en nära fysisk relation till min hustru. Vad är det lilla djuret? Ordning i djurriket krävs för rätt svar, enbart klass i djurriket räcker alltså inte.

I, 3 poäng.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biologisk bildgåta

Er det det vi på norsk kaller en flått, tror det svenske navnet er festing.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Flatlus? Finns sådana fortfarande? Det fanns sådana på ett dass på Gullholmen för 45 år sedan, det vet jag bestämt.

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Grattis JanneEkan!

Det gick snabbare än vad jag räknat med, maximal ära!

Ordning Kvalster (i klassen spindeldjur). På den nu bilagda obeskurna bilden ser man kvalstret bakom tordyvelns ena framben. (Och skalbaggen sitter i min hustrus hand = "nära fysisk relation"). Jag såg inte kvalstret vid fototillfället utan det har jag fått identifiera och läsa på efteråt. Dessa skalbaggskvalster är inte parasitiska utan liftar bara i all oskyldighet med tordyvlarna.

Lägger du in en egen biologisk gåta Janne, eller skall jag fortsätta?

aake

I, 1 poäng.jpg
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Vanligt förekommande nordisk hustruplågare?


/elisabeth

OBS. Detta är avsett som ett skämtsamt inlägg som syftar på parasiten.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

I väntan på JanneEkan så vill jag passa på att kommentera övriga svar.
När jag provat denna första gåta bland kollegor och vänner så har de flesta spårat in på ohyra hos vår katt, men någon brutal kollega har liksom Jappe haft mage att diagnosticera flatlusangrepp (och nej, Jappe, jag skall inte skvallra för min hustru om dina misstankar).

Kvalster skall ju i likhet med andra spindeldjur ha åtta ben, men som immaturer får dessa skalbaggskvalster hålla till godo med sex.

Bifogar litet klipp om skalbaggskvalstren. Mer går kanske läsa på www.entomologi.se

aake

img465.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Lägger in en ny gåta så att inte tråden kallnar. Janne kanske är tvingad till yrkesarbete (de tävlande klassernas förbannelse), men kan i så fall hoppa in senare.

Jag tror det är klokt att benämna gåtorna så att alla vet vad man svarar på, när och om vi blir fler som lägger in gåtor.

Här gåta aake nr 2:

Eftersom Jappe halkade in i intimsfären med sin gissning så fortsätter jag på det spåret.
En intimrakad bild. På denna nivå får man bara veta att det är biologi, men vad?
 

Bilagor

  • II, 3 poäng.jpg
    II, 3 poäng.jpg
    65,9 KB · Visningar: 3.276

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

Aake 2. Mitt latin är klart undermåligt men följande rann upp i skallen på mig: caruncula palpitans. Skulle svaret vara felaktigt eller t.o.m. stötande för allmänheten, ber jag Aake att inte avslöja min fadäs!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Biologisk bildgåta

Ragge 358

Visst är det en Orkidé. Fotad på Botaniska trädgården i Gtb för några år sedan. Kanske lite för lätt för detta kvalificerade forum, men det enda jag hade på lager som kunde tänkas tillfredställa Jappes lustar. Jag har inte försökt mig på att artbestämma blomman.

Även du Ragge har nu meriterat dig för att, om du vill, lägga in egen bildgåta. Inget hindrar att flera gåtor ligger uppe samtidigt så länge vi numrerar ordentligt. Jag lägger snart in en till.

aake
 

Bilagor

  • II, 1 poäng.jpg
    II, 1 poäng.jpg
    2,1 MB · Visningar: 9
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Så är det, mitt arbete tar alldeles för mycket tid av min dyra fritid.
För alla som känner oss vet kanske också att min Margit är biolog och det var hon som visste svaret på 1:an, rätt ska vara rätt.
Men vi har alltid sett oss som ett lag och hoppas detta är OK.

Aake, du får gärna fortsätta lägga in dina bilder, dom är jättefina.

Nu väntar jag bara på att Margit ska komma hem och titta på 2:an, jag har ingen susning.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Biologisk bildgåta

En snabbis, väldigt lätt men ändå ett försök. Vad är detta för monster? Jappe 1

BGhbk1.jpg
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Biologisk bildgåta

Jappe 1

Är det så enkelt som nyckelpiga klarade jag det utan Margit
 
Toppen