• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Biltema elcyklar

Problemet är att batterier till elcyklar (och många andra lite större enheter) innehåller eletronik som är inkopplad kontinuerligt, s.k. BMS, och då laddar batteriet ur sig själv i långsam takt. Och om spänningen blir för låg slutar BMS att fungera, vilket innebär att BMS inte kan slå på laddning när man ansluter laddaren. Lite märklig konstruktion kan tyckas. Läs gärna Knuts inlägg, de är alltid läsvärda:


/Ingvar

Absolut, Knuts inlägg är alltid läsvärda.

Vad jag skrev var att jag hade med jämna mellanrum övervakat laddnivån. Och först vid ca 20% startat laddning. Vilket är gott och väl långt innan elektroniken slutar fungera pga strömbortfall.

/ Niklas
 
En LiIon celle som er ladet ut til under grensen tar normalt ikke imot vanlig ladning, selv om en overstyrer elektronikken. Om en har en strømkilde som gir rett spenning og rett strømbegrensning så kan en noen ganger vekke en celle ved mange timer påtrykk av 3,6V og noen milliamper (0,01C i over et døgn) - er spenningen etter dette over 2,5V så kan en forsøke normal ladning. Kapasiteten er da vesentlig redusert.
 
En LiIon celle som er ladet ut til under grensen tar normalt ikke imot vanlig ladning, selv om en overstyrer elektronikken. Om en har en strømkilde som gir rett spenning og rett strømbegrensning så kan en noen ganger vekke en celle ved mange timer påtrykk av 3,6V og noen milliamper (0,01C i over et døgn) - er spenningen etter dette over 2,5V så kan en forsøke normal ladning. Kapasiteten er da vesentlig redusert.
Tack, det var också min tanke!
Skall prova detta på det gamla batteriet som endast funkar till en del.
 
Hej
Nu har batteriet stått på laddning ett dygn.
Av de tre gröna lamporna lyser bara två, hur mycke kraft kan jag ha förlorat?
Har jag bara två tredjedelar kvar?

Snarken2
 
Problemet med et 36V batteri er at det er et S10 oppsett og om en celle dør så ender en med 10% lavere spenning, ikke mye drag i det. Det var til det nivå jeg kom med mine sykkel batterier. Nå har jeg ikke mye bruk for dem med 10 km til nærmeste butikk og 20 til byen, det siste over to åser med bratte stigninger. Har vurdert å gå over til 18650 celler og 10S7P (ser ut som en kan skvise dette inn i orginal boks), men har ikke funnet passende elektronikk med riktig balansering og beskyttelse. Fordelen med disse batteriene er at det er forskjellige kontakter for forbruk og ladning så en noe mer avansert BMS kan benyttes hvor ladningen styres uavhengig av forbruk.
 
Fick svar från batteridoktorn igår

Ditt batteri innehåller som väntat planerat åldrande och elektroniken har låst sig trots att cellerna troligen är i bra skick. Vi kan byta ut elektroniken för 900 kr och då kan det hålla ca 2-5 år till med dessa celler. Dock kommer INTE indikatorn på batteriet att gå att koppla in (en ny kostar 250 kr) och ibland kan av/på knappen på elcykeln inte fungera (då behöver man ta ut batteriet eller dra ut en kabel etc).
 
Fick svar från batteridoktorn igår

Ditt batteri innehåller som väntat planerat åldrande och elektroniken har låst sig trots att cellerna troligen är i bra skick. Vi kan byta ut elektroniken för 900 kr och då kan det hålla ca 2-5 år till med dessa celler. Dock kommer INTE indikatorn på batteriet att gå att koppla in (en ny kostar 250 kr) och ibland kan av/på knappen på elcykeln inte fungera (då behöver man ta ut batteriet eller dra ut en kabel etc).

Jag hade skickat ett tydligt och konkret brev till Biltemas säljchef och ställt frågan om detta är den kvalite kunder till Biltema skall kunna förvänta sig från Biltema?

En kontakt med ARN är också på sin plats, före brevet till Biltema.

Detta är INTE ok!!!

// Niklas
 
Vart i kontakt med Biltema kundservice idag dom vill att jag lämnar in batterierna så dom kan kolla igen för andra gången
Man blir så trött men ok jag skall kolla först Hur långt mitt andra batteri håller när det kommer tillbaks från batteridoktorn sedan besöka Biltema igen.
 
En LiIon celle som er ladet ut til under grensen tar normalt ikke imot vanlig ladning, selv om en overstyrer elektronikken. Om en har en strømkilde som gir rett spenning og rett strømbegrensning så kan en noen ganger vekke en celle ved mange timer påtrykk av 3,6V og noen milliamper (0,01C i over et døgn) - er spenningen etter dette over 2,5V så kan en forsøke normal ladning. Kapasiteten er da vesentlig redusert.
Tyvärr, trots lång laddning är batteriet halvdött!
Det duger till någon mils användning men jag märker klar skillnad mot det nyinköpta.
Nästa vinter skall jag komma ihåg att underhållsladda, helst i rumstemperatur.
 
När jag var på Biltema för ett par veckor sedan stå stod det man vid reklamationsdisket & ryade över 2 batterier som han använt i endast 2 veckor innan dom blev glödheta & lade av.
 
Hej !
Ja den batteriköparen har haft extrem otur.Min teori är att batterierna vid laddning fått för stor andel kärnkrafts-el och på så vis fått en del av en härdvärma ( en ej helt utvecklad härdsmälta) denna typ av batterier bör helst laddas med vindkraft, samt monteras så långt bak som möjligt detta för att cyklisten skall få en upplevelse av att ha vinden i ryggen.
BBa
 
När man läser sådant undrar man ju när batterierna köptes? För två veckor sedan, och omedelbart defekta båda två??! För ett år sedan men husvagnen/husbilen/båten har bara använts 14 dagar under semestern förra året, och sedan blivit undanställd, och nu fungerar inte de nästan helt nya batterierna..?! Eller annan orsak? Jag anser nog att de flesta batteriproblem egentligen är orsakade av användarna på olika sätt.

PS. Fel av mej, trodde att det var typ bodelsbatterier, men förstod sedan att det antagligen gällde Cykelbatterier..!
 
Efter att ha läst denna tråd, åkte jag ner till garaget där min biltema 36V elcykel hänger bak på husbilen.
Kopplade in laddaren, väntade, inget händer, men så tänds den röda lampan på laddaren, när jag nästa dag var dit så lyste den grönt, kanske var det i grevens tid jag laddade, senast var nog i september 2018.
 
Tillbaka
Toppen