Hejsan, som den elektronikpessimist jag är.... D.v.s. när mer och mer elektronik byggs in i nyare saker. Allt från flygplan och bilar ner till smågrejer och där, även inbyggd avkänning av batterier m.m.
Elektronik går sönder. Jag har slagits med och svurit över överdriven elektronik i större delen av mitt liv i maskiner bilar m.m. I alla fall sedan elektroniken ramlade över oss i mängder.
Man monterar mer och mer elektronik och elsladdar i stället för lite enkel mekanik bara för man kan och det är läckert med blinkande dioder (så länge det funkar). Säker också för att gemene man inte skall förstå sig på eländet och ha möjlighet att laga det på ett billigt sätt.
Men det jag funderar på i samanhanget med batteripack till olika saker är att det behövs ju styrning både vid laddning och sedan inte minst avkänning vid användning av dessa batteripack för annars blir de inte gamla alls.
Elektroniken går som sagt söner och det är väl mycket möjligt att det är elektroniken som är trasig i biltemas batterier och inte en inbyggd dödsdag.
Då uppkommer frågan vilket som är sämst... eller bäst. Avkänningen sitter inbyggt i batteriet och batteriet "går sönder", eller elektroniken sitter inbyggd i cykeln och cykeln "går sönder".
I en ren garantifråga vore det ju bäst med elektroniken inbyggd i cykeln. Efter garantitidens slut är det nog bättre att elektroniken sitter i batteripaketet.
Nu är ju elektroniken och avkänningen inbyggd i batterietpaketen och Biltema dömer ut dem som trasigt eller slutkört batteri fast ackarna inne i paketet är ok.
Det verkar som de i stället skulle behöva testa batteripaketen på något annat sätt så det kom ut två olika resultat från testat.
1- Tyvärr så är ackarna slutkörda eller felaktiga så du behöver ett nytt batteripaket.
2- Ackarna i batteripaketet verkar helt ok. men däremot så är elektroniken trasig så det blir ett garantiärende på elektroniken eller utbyte/reparation av den biten.
Att man skall bli tvingad att köpa ett nytt batteripack för att dålig elektronik inne i paket är trasig verkar kanske vara det som man mest behöver reagera över.
M.v.h. JANKRO.