• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Ja klubben är full av amatörer i många av dom ämnen vi diskuterar.
Inget fel i det och tråkigt vore det om vi inte fick ta del av alla våra olika teorier och spekulationer i frågor där hårda fakta saknas. Jag tycker det är intressant och utvecklande.

Det som kanske saknas ibland är en tydligare ödmjukhet inför att det faktiskt ofta bara är våra egna åsikter och teorier och att dom kan vara hur fel som helst. Vi ska inte respektlöst slå dom i huvudet på varandra och hävda att dom absolut är rätt. Då blir det lätt tråkig stämning. :)
Batteridoktorn är ingen amatör det är hans dagliga jobb och då kallas det proffs
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En amatör är en som älskar det han gör, eller gör det han älskar. (Samma ord som t.ex. "Amor".)

Ett proffs är en som har till yrke (profession) att göra det han gör - vare sig han älskar det eller inte, och vare sig han är kompetent eller inte.

(Om han inte är kompetent, brukar han inte bli långlivad som professionell...)

Pålle
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nje..
Jag ser det på ett annat sätt, en hobby älskar man att göra och som regel blir man väldigt bra på det man gör, amatörer ställer som regel bara till det oavsett vad dom gör.

Hobbyamatör säger man väll för att man tycker det är kul men att man fortfarande inser att man inte behärskar hela området.

Proffs är man för att ställa mat på bordet och som regel är man som bäst på det, det kan ofta börja som ett intresse men det svalnar med åren.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Utdrag ur mitt brev till Linnea på TV Plus.

Såg programmet igår och blev faktiskt riktigt besviken. Det var inte så mycket av ”Sverker-tag” där dessvärre.

Det trycktes för lite i programmet på det faktum att den tidiga döden för batteripakterna framstår helt klart som en medveten handling från fabrikanten! Man skulle kunna säga ett klart och tydligt fall av medvetet tidigt åldrande. Batterierna är givetvis inte åldrade men man vidtar en åtgärd som man ger sken av införs för att batterierna är kaputt vilket inte är sant!

Den typ av batterier som sitter i cyklarna skall normalt klara minst 5 år vid riktig behandling och typ 800-1000 laddningar. Nu har jag personligen och andra som köpt flera cyklar och dessutom laddat dessa samtidigt enligt alla rekommendationer erfarit att batterierna slutar att fungera nästan samtidigt och på tok för tidigt. En fullständig orimlig situation ifall inte produkten är utformad att göra precis så.

Ingen av oss som fått detta problem har hunnit använda dessa cyklar mycket mer än kanske 2 år och max 50-100 laddningar. Har man lagt in en funktion som då stänger av batterierna i det läget så är det nästintill bedrägligt beteende. Det är kanske inte Biltemas fel utan batterileverantörens fel, vem vet?

Jag har mätt upp och aktiverat batterierna igen och dessa batterier fungerar då precis som om de vore helt nya. Samma cykelsträcka som när cykeln var ny osv. Att då kräva att vi kunder skall kassera dessa batterierna är oförlåtligt, näst intill straffbart enligt mitt sätt att se! Som att köpa en liter mjölk och erfara att det är bara 1dl mjölk i paketet.

Biltema förnekar fabrikationsfel vilket är anmärkningsvärt då man därigenom bara förstärker intrycket att produkten fungerar precis som det är avsedd att göra. Man håller sig för pannan PUH!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har ingen reflekterat över varför just dessa batterier samt de i mobiler och laptops ska hålla så få cykler medans de som man kan ha i husbilen pallar 5 ggr fler cykler enligt vissa, dock ej undertecknad?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den måten å resette elektronik på tyder på en av to ting. Mest sannsynlig er en feil i logikken for avstenging ved for lav spenning slik at den og stenger av lademuligheten, en slik mmangel på fungerende bakvei er ikke helt uvanlig. Den andre og mer konspratorisk er planlaggt åldring,men dette trenger mer konstruksjon :D
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det talas här om Biltemas elcykelbatterier men det gäller nog elcyklar oavsett fabrikat, som jag nämnde i ett tidigare inlägg så havererade batteriet på min kompis premiumcykel plötsligt nu i somras efter tre år. Detta var en elcykel i de högre prisklasserna och ingen Kinatillverkning (utom antagligen batteriet).
Här måste nog cykelfabrikanterna ha bättre koll på vad som köps in, detta kan på sikt innebära att intresset för elcyklarna avtar då många tycker att det blir alltför dyrt med dessa batteribyten då en majoritet av elcyklarna används få mil per år.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En ubeskyttet LMO eller LCO celle som kortsluttes kan detonere. Dagens celler har en liten motstand som brenner over i stedet for detonasjon. En 10 Ah celle tåler normalt noen hundre A - det blir veldig varmt verktøy av en slik kortslutning. Om en klarer å kortslutte en hel 36V pakke snakker vi om noen kW med varme uten at batteriet slipper, men batteriet vil som regel ikke overleve dette. Det er slike celler i cyckle batterier.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Den måten å resette elektronik på tyder på en av to ting. Mest sannsynlig er en feil i logikken for avstenging ved for lav spenning slik at den og stenger av lademuligheten, en slik mmangel på fungerende bakvei er ikke helt uvanlig. Den andre og mer konspratorisk er planlaggt åldring,men dette trenger mer konstruksjon :D
Exakt, det var ungefär så jag menade i inlägg #210
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det talas här om Biltemas elcykelbatterier men det gäller nog elcyklar oavsett fabrikat, som jag nämnde i ett tidigare inlägg så havererade batteriet på min kompis premiumcykel plötsligt nu i somras efter tre år. Detta var en elcykel i de högre prisklasserna och ingen Kinatillverkning (utom antagligen batteriet).
Här måste nog cykelfabrikanterna ha bättre koll på vad som köps in, detta kan på sikt innebära att intresset för elcyklarna avtar då många tycker att det blir alltför dyrt med dessa batteribyten då en majoritet av elcyklarna används få mil per år.
Ärligt talat, det är så jag känner för alla dessa borrmaskiner od som nu "måste" vara batteridrivna, med borrmaskin med sladd så funkar den i 20-30 år, nu gör den det i 3-4 år i bästa fall och till råga på allt så kanske inte ens det finns att köpa längre :( ett stort steg bakåt för Gretas miljötänk :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ärligt talat, det är så jag känner för alla dessa borrmaskiner od som nu "måste" vara batteridrivna, med borrmaskin med sladd så funkar den i 20-30 år, nu gör den det i 3-4 år i bästa fall och till råga på allt så kanske inte ens det finns att köpa längre :( ett stort steg bakåt för Gretas miljötänk :)

Det behöver inte alltid vara slut med batterierna efter 3-4 år, Jag har flera batterihandmaskiner som används i stort sett dagligen. Dessa är av ett Tyskt kvalitetsmärke (även batterierna, Li-Ion, är tillverkade där) och de är nu inne på sjätte året och fungerar fortfarande utmärkt, de kostade naturligtvis en hel del men är i längden billigare än slit och släng produkterna.
Det borde gå att få elcykelbatterierna lika hållbara om cykeltillverkarna valde bättre kvalitet på batterierna.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
God morgon
Har ju ett Biltemabatteri från en hopfällbar biltemacykel, hittar inte något kretskort när man tar isär detta, har lossat ovandel och underdel men ser inget kretskort, går ej att få ut batteripacket från aluminiumkasetten, har lossat plus och minuskablarna i botten vid säkringen, kan det räcka?
MVH KEJO20
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
God morgon
Har ju ett Biltemabatteri från en hopfällbar biltemacykel, hittar inte något kretskort när man tar isär detta, har lossat ovandel och underdel men ser inget kretskort, går ej att få ut batteripacket från aluminiumkasetten, har lossat plus och minuskablarna i botten vid säkringen, kan det räcka?
MVH KEJO20

Se klippet nedan om hur man nollställer BMS på ett biltema batteri. Jag lade in 2st klipp på olika batterier, men principen är väl densamma för de flesta batterierna ;)




Lycka till!

//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det firkantete eller runde celler i den pakken? Med firkantede er bms kortet oftest plssert i øvre enden av pakken. Med runde celler hender det at BMS er plassert mellom eller ved siden av cellene. Har ingen pakke fra Biltema selv, men filmene som Jocke la ut viser 2 forskjellige typer pakker, begge med runde celler. Aluboksen her har BMS på den normale plassen for de med firkantede celler.
 
Toppen